In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:
Heb je een digitale meter, dan hoef je niet langer zelf je meterstanden door te geven. We ontvangen je meterstanden maandelijks automatisch van je netbeheerder. Deze gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd in My Luminus.
Dit betekent ook dat de netbeheerder niet meer fysiek langs komt om je jaarafrekening op te maken.
De volgende gegevens lees je af op je digitale meter:
Op de display van een digitale meter elektriciteit:
| Op de display van een digitale meter gas:
|
![]() | ![]() |
Wist je trouwens dat Luminus verschillende diensten aanbiedt om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen?
Dagelijkse data, tot de dag voordien:
Real time data:
Nuttige links:
Dankzij je digitale meter hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden.
We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder als je een communicerende digitale meter hebt. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd.
Voor je afrekening hebben we wel nog steeds de werkelijke meterstand nodig. Die ontvangen we van de netbeheerder n.a.v. de jaarlijkse meteropname.
Heb jij maandelijkse afrekeningen, dan ontvangen we maandelijks je werkelijke meterstand van je netbeheerder. Op basis daarvan maken we telkens je afrekening op.
Daarnaast biedt Luminus verschillende diensten aan om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen.
Data tot de dag voordien:
Real time data:
Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
> Lees meer over deze dienst
Je kan je energieverbruik ook via je netbeheerder opvolgen:
Volg dit stappenplan:
Tip: wanneer je de meterstanden afleest van je meter en in My Luminus noteert:
Display elektriciteitsmeter: | My Luminus: |
met 1 telwerk:![]() | Geef de meterstand in tot aan de komma:
|
met 2 telwerken:![]() | Geef de meterstanden dag en nacht in tot aan de komma:
|
Heb je een verkeerde meterstand ingegeven in My Luminus?
Je kan dit altijd aanpassen of verwijderen.
Nuttige links:
Dit kan je op verschillende manieren doen:
Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.
Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus:
Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.
Nuttige link:
Door de overgang van de distributienetbeheerders en de energieleveranciers naar een nieuw dataplatform, ervaart een deel van onze klanten op dit moment een vertraging in hun facturatie.
We doen er alles aan om dit zo snel mogelijk op te lossen.
Lees hier meer over My Luminus.
Nog geen account?
Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.
Naar My Luminus
Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?
Maandag tot vrijdag: 8 u tot 18u
Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer (zonaal tarief):
Zakelijke klant? Klik hier
De knop "start de chat" verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.
De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst:
Maandag tot Vrijdag.: 8u tot 18u.