Veelgestelde vragen

Hoe kan ik meer of minder voorschot betalen?

  1. Meld je aan via My Luminus.
  2. Klik op “Voorschot en afrekening”.
  3. Klik op “Wijzig voorschot”.
  4. Pas het voorschotbedrag aan en bekijk ook meteen de impact op je afrekening.
  5. Klik op “Aanpassen” om de wijziging te bevestigen.


In onderstaande situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

  • je voorschot al één keer in deze facturatieperiode isaangepast. Als je maandelijks gefactureerd wordt, kan je het bedrag dus maar één keer per maand aanpassen.
  • je volgende factuur een afrekening is.
  • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
  • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen. 
  • je verbruiksperiode korter is dan 3 maanden.
    Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en verrassingen te voorkomen bij je afrekening. Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden.


Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen? 
Neem dan best even contact op met onze klantendienst op het nummer 078 155.230 of per e-mail: business.services@luminus.be. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

Waar kan ik mijn facturen en betalingen zien?

  1. Log in via My Luminus.
  2. Klik op 'Facturen en betalingen'. 
  3. Je krijgt een tabel met een overzicht van al je facturen en betalingen.
  4. Klik op de gewenste tab: 'Facturen' of 'Betalingen'.

Je kan er ook de status van al je betalingen controleren:

  • Groen: volledig betaald (of gedeeltelijk betaald maar de betaaldatum is niet bereikt).
  • Oranje: nog te betalen, maar de vervaldatum is nog niet bereikt.
  • in rood: de vervaldatum is overschreden, maar is nog niet volledig betaald.

 

Hoe kan ik mijn verbruik zien en mijn meterstanden ingeven op My Luminus?

Op My Luminus kan je de meterstanden zien die jouw netbeheerder jaarlijks aan ons doorgeeft. Deze meterstanden zijn ofwel:

  • werkelijk opgenomen door je netbeheerder
  • door jou zelf doorgegeven
  • een schatting, als je zelf geen meterstanden aan de netbeheerder hebt doorgegeven en hij geen toegang heeft tot je meter.

Je kan je verbruik beter opvolgen via My Luminus door er regelmatig je meterstanden in te geven.

  1. Log in via My Luminus.
  2. Ga naar 'Verbruik en meterstanden'.
  3. Kies het adres van aansluiting dat je wil raadplegen.
  4. Ga naar: 'Voeg een meterstand toe'.
  5. Geef je meterstanden in.
  6. Klik op 'Bevestig'.
  7. Indien je dat wenst, kan je ook je voorschot aanpassen op basis van je nieuwe meterstanden.


Komen je meterstanden die je wil ingeven niet overeen met de genoteerde meterstanden?
Dan is het mogelijk dat je meterstanden geschat zijn. Neem zeker contact met ons op op het nummer 078 155.230 of per e-mail: business.services@luminus.be. We helpen je graag verder.

Heb je een verkeerde meterstand ingegeven?
Verwijder deze meterstand door te klikken op het kruisje rechts van deze meterstand.
Opmerking: Je kan enkel je recentste meterstanden aanpassen. Je kan geen meterstanden verwijderen voor een periode die reeds werd afgesloten door een meteropname van je netbeheerder.

Waar kan ik mijn facturen en betalingen zien?

  1. Log in via My Luminus.
  2. Klik op 'Facturen en betalingen'. 
  3. Je krijgt een tabel met een overzicht van al je facturen en betalingen. Klik op de gewenste tab: 'Facturen' of 'Betalingen'.

Je kan er ook:

  • De status van uw betalingen  terugvinden
  • Het open saldo bekijken

De verzendwijze van uw facturen aanpassen en de betaalmethode bepalen.

Wat zijn de voordelen van digitale facturen via e-mail?

Als je ervoor kiest om je facturen digitaal te ontvangen, geniet je van deze voordelen:

  • Je krijgt een eenmalige korting van € 10* op je volgende afrekening.
  • Je draagt bij tot het behoud van het milieu door je papierverbruik te beperken.
  • Je wint tijd en ruimte: we bewaren je facturen gedurende 3 jaren veilig in onze digitale archieven. Ook de oudere facturen - tussen 3 en 7 jaren oud - zijn beschikbaar voor je wanneer je contact opneemt met onze klantendienst.

Hoe kan ik met domiciliëring betalen?

Je wil je facturen graag met domiciliëring betalen?

  1. Log in via My Luminus.
  2. Klik op het tabblad "Facturen en betalingen".
  3. Selecteer domiciliëring in het vak "Betalingsmethode". Je kan ervoor kiezen om enkel je voorschotten via domiciliëring te betalen of zowel je voorschotten als eindafrekening.
  4. Bevestig je aanpassing

Je wil graag je domiciliëring stopzetten?

Als je liever per bankoverschrijving betaalt, neem dan contact op met onze klantenservice op het nummer 078 155 230 of per e-mail: business.services@luminus.be.

Zij informeren je graag over de verschillende factureringsmethoden.

Kan ik mijn verhuis registreren via de website?

Je kan je verhuis niet doorgeven via de website of telefoon? Je dient een “energieterugwinningsdocument” in te vullen dat door beide partijen dient ondertekend te worden. Dit document vind je hier (link naar document mogelijk)

Voor meer informatie kan je terecht bij onze klantendienst op het nummer 078 155 230 of per e-mail: business.services@luminus.be.

Hoe kan ik mijn facturen afprinten via de website?

Je facturen zijn beschikbaar in je account My Luminus. Je kan ze raadplegen en printen wanneer je dit wil.

  1. Registreer je of log in via My Luminus.
  2. Kies vervolgens “klant KMO”
  3. Klik op “Facturen en betalingen”.
  4. Elke factuur of creditnota kan je raadplegen door te klikken op het symbool PDF in de kolom "Download factuur" en dit tot 3 jaar terug
  5. Print de factuur indien nodig

Denk aan de planeet en print je facturen enkel indien dit noodzakelijk is.

Hoe kan ik een rekeninguittreksel maken per meter?

Je rekeninguittreksels zijn beschikbaar in je account My Luminus.

  1. Registreer je of log in via My Luminus.
  2. Selecteer het EAN-nummer waarvoor je een rekeninguittreksel wenst
  3. Exporteer vervolgens de gegevens in Excel of via PDF

Hoe kan ik aanmaningskosten annuleren?

Indien je kosten wil annuleren die het geval zijn van een openstaande factuur, dien je eerst de factuur te betalen. Vervolgens kan je je verzoek voor annulatie van de aanmaningskosten aanvragen via chat of via mail: business.services@luminus.be.