Wat is de Bijdrage voor het energiefonds (= Energieheffing)?

Iedereen die een aansluiting heeft op het net, betaalt een vaste bijdrage voor het Vlaamse Energiefonds. Luminus stort deze bijdrage door aan dit fonds.

Waarvoor dient deze bijdrage?

Via dit energiefonds worden ondersteund:
 

  • Groene stroom (door het wegwerken van de overschotten aan groenestroom- en WKK-certificaten),
  • Groene warmte.
  • Het beleid inzake rationeel energiegebruik.
  • de werkingskosten van de energieregulator VREG.


Hoeveel betaal ik als bijdrage?
 

  • De heffing is een vaste bijdrage die verschilt naargelang het net waarop je aangesloten bent.
  • Voor de woning waar je gedomicilieerd bent, geldt een laag tarief van ongeveer 5 euro per jaar. ZIE VERDER.
  • Je betaalt geen bijdrage als je sociaal tarief hebt.
  • Voor tweede verblijven (geen domicilie) is de bijdrage hoger (nu 96,7 euro/jaar).
  • De bedragen worden elk jaar geïndexeerd.

 

article fond d'énergie.JPG 
Huishoudelijk tarief : van wie krijgt Luminus de gegevens ?

Luminus krijgt de gegevens over domicilie (wettelijke verblijfplaats) van de distributienetbeheerder Fluvius. Indien je vaststelt dat jij of een andere mede-bewoner op de aansluiting toch gedomicilieerd bent, neem dan contact met ons op. We zullen dit meedelen aan Fluvius. Na akkoord van Fluvius passen wij je factuur aan.


Waar vind ik meer informatie?

Meer gedetailleerde informatie vind je op de website: https://belastingen.vlaanderen.be/energieheffing


Historiek

In de periode vanaf 1/3/2016 tot 31/12/2017 werd een veel hogere bijdrage aangerekend, op basis van het jaarlijkse verbruik. Gemiddelde gezinnen betaalden toen 100 euro, vanaf 2018 werd dit ongeveer 5 euro. Ook bedrijven betalen veel minder vanaf 2018.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.