Waarom is mijn voorschotbedrag verhoogd terwijl ik een vast contract heb?

Wanneer je een vast contract hebt is het toch mogelijk dat je voorschotbedrag verhoogd wordt. Dit is eigen aan de energiemarkt en gebeurt omdat de datum van je contract niet noodzakelijk overeenkomt met de datum van je jaarlijkse meteropname, afrekening of voorschotaanpassing.

Stel dat je een vast contract afsloot in december 2020 voor prijs X gedurende een jaar. Je netbeheerder nam de meterstanden op in de maand april 2021.
In april 2021 wordt je dus gefactureerd aan prijs X voor de periode december 2020 tot april 2021. In april 2021 wordt na je jaarlijkse afrekening ook een nieuw voorschotbedrag bepaald.

Wanneer in december 2021 het jaar om is, sluit je een nieuw vast contract af. Dit keer aan prijs Y, waarbij prijs Y hoger is dan X, want de groothandelsprijzen zijn gestegen. Het voorschotbedrag wordt op dat moment niet aangepast. Dat gebeurt, zoals gezegd, bij de jaarlijkse afrekening.

In april 2022 gebeurt de jaarlijkse meteropname. Tussen de maanden december 2021 en april 2022 bouwde je een achterstand op in voorschotbedrag.
Je vaste prijs is gestegen in december, maar je voorschot werd niet aangepast (tenzij je het zelf deed via My Luminus). Je voorschotbedrag is dus te laag. In het kader van de stijgende energieprijzen adviseert Luminus je regelmatig om je voorschot aan te passen.
Luminus maakt de jaarfactuur op voor de maanden april - november 2021 aan prijs X en voor december 2021 - april 2022 aan prijs Y.
Na deze afrekening past Luminus je voorschotbedrag aan.

Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.



Lees ook:

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Voorschotten en afrekening



Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.