Je werd net voor de winter klant bij Luminus en hebt net na de winter je jaarafrekening ontvangen?In dit geval is je afrekening gebaseerd op een korte facturatieperiode (minder dan 12 maanden) waarvoor je weinig voorschotten hebt betaald terwijl je verbruik hoog was. Deze factuur omvat namelijk hoofdzakelijk de wintermaanden, wanneer het verbruik hoger ligt.Deze afrekening is misschien hoog, maar volgend jaar zal de situatie anders zijn. Je afrekening omvat dan de 12 voorschotten berekend op basis van je werkelijke verbruik over het hele jaar.Invloed van de seizoenenJe voorschot is een vast bedrag dat je heel het jaar door betaalt. Je verbruik daarentegen verschilt per seizoen. In de winter verbruik je meer gas, zonder plots meer te betalen. In de zomer daarentegen, verbruik je minder, waardoor het verschil over een jaar tijd gecompenseerd wordt.
Ideaal voorschotHet ideale voorschot houdt rekening met je jaarverbruik verdeeld over 12 maanden.Aarzel niet om bij een verandering in je verbruiksgewoonten (uitbreiding aantal gezinsleden, zonnepanelen, nieuwe warmteketel enz.) dit bedrag te herzien en aan te passen. Je kan dit gemakkelijk doen via onze persoonlijke klantenzone My Luminus.Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.
toon meer
Naar hulp en ondersteuning overzicht
De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is.
De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.
Onze residentiële klantendienst is bereikbaar op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)
Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur
Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.