Wanneer krijg ik een slimme meter ('smart meter') of digitale meter?

De intercommunales komen een digitale meter plaatsen in geval van :

  • Vervanging van de analoge budgetmeter
  • Nieuwe aansluitingen
  • Moderniseringswerkzaamheden
  • Zonnepanelen
  • Installatie van eigen laadpunt voor elektrische wagen
  • Energiedelen
  • Op eigen initiatief van de klant

Vlaanderen

De uitrol is actief bezig.  Eind oktober 2024 heeft 63% van de Fluvius-klanten een digitale meter.

Het doel om tegen 2024 80% te bereiken wordt moeilijk haalbaar. De doelstelling is om in 2029 een uitrol van 100% te hebben.

Fluvius plaatst automatisch al een digitale meter in deze gevallen: 

  • bij klanten die (ver)bouwen en nieuwe meters aanvragen
  • bij klanten die zonnepanelen plaatsen vanaf 2021
  • bij klanten die hun bestaande PV-installatie uitbreiden of een bijkomende installatie plaatsen op dezelfde aansluiting. En dit wanneer de uitbreiding werd gekeurd na 1 oktober 2021
  • bij klanten die nog een klassieke budgetmeter hebben (update eind oktober 2024: 100% van alle budgetmeters zijn digitaal).
  • wanneer er technisch geen andere oplossing is, bijvoorbeeld. In geval van werken in de straat, als de meter defect is, enzovoort. 

Je kan op de website van Fluvius je EAN ingeven om te zien wanneer je ingepland staat: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker 
 

Wallonië 

Sinds 1 januari 2023 vindt de installatie van een slimme elektriciteitsmeter systematisch plaats in de volgende gevallen:

  • bij klanten die als wanbetaler zijn aangemeld (ter vervanging van budgetmeters)
  • bij het vervangen van de meter
  • bij nieuwbouwprojecten
  • op verzoek van klanten.

Uiterlijk op 31 december 2029 moet de netbeheerder 80% van de slimme elektriciteitsmeters hebben geïnstalleerd.
Wil je niet wachten dan kan je een verzoek indienen voor de installatie. In dat geval is de installatie betalend.

Brussel 

Voor bepaalde type klanten in Brussel wordt de slimme meter systematisch en gratis vervangen:

  • nieuwe prosumers in een bestaand gebouw die hun eigen elektriciteit opwekken (zonnepanelen)
  • voor eigenaars van elektrische voertuigen die een eigen laadpunt voorzien 
  • bij klanten die aan energiedelen doen
  • in het kader van de door Sibelga geplande moderniseringswerkzaamheden

Bij nieuwe elektrische aansluitingen (nieuwe gebouwen) of het plaatsen van een extra meter is de plaatsing van de slimme meter betalend.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen


Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.