Naast de tarieven voor energie omvat uw energiefactuur ook andere kosten. We zetten ze voor u op een rij.
U betaalt alleen de energiekost rechtstreeks aan uw energieleverancier. De resterende 50% (40% voor gas) van uw energiefactuur, bestaande uit nettarieven en beleidskosten, wordt volledig doorgestort naar de betrokken instanties. Als Luminus-klant ontvangt u een gedetailleerd overzicht op uw energiefactuur, waarin staat vermeld hoeveel u aan wie betaalt.
Het ideale voorschot wordt bepaald aan de hand van recente meetgegevens en tarieven. Voor digitale meters ontvangt Luminus maandelijks de werkelijke verbruiksgegevens en kan dit vrij nauwkeurig bepaald worden. Voor analoge meters is het een inschatting.
Elke maand betaalt u een voorschot voor uw energieverbruik dat wordt verrekend met de jaarafrekening. Deze voorschotten worden berekend op basis van uw verbruik en de tarieven die op dat moment van toepassing zijn:
Is uw werkelijke verbruik lager of hoger dan het totaalbedrag dat u aan voorschotten betaalde? Dan zal uw jaarafrekening een positief of negatief saldo omvatten:
Van verbruik tot facturatie. Met My Luminus, uw persoonlijke online klantenzone, hebt u de touwtjes in handen.
De winter brengt een hogere energierekening met zich mee. De dagen worden kouder en korter, waardoor verwarming en verlichting sneller worden ingeschakeld.
Er is dus een impact op je werkelijk verbruik, maar daarnaast beïnvloedt een hoger verbruik in het algemeen ook de marktprijs. Want als de vraag hoger wordt en het aanbod schaarser, stijgen de energietarieven.
Meer weten over de verschillende factoren die de prijs van uw factuur bepalen en wat u eraan kan doen? Ontdek alles over schommelende energietarieven.
Elke maand automatisch via een domiciliëring of uw factuur in één enkele klik online betalen. Er zijn verschillende manieren om uw energiefactuur te betalen. Ontdek ze allemaal, van a tot z, en kies de manier die het beste bij u past.
Als je pas klant bent geworden, ontvang je je eerste voorschotfactuur binnen de maand na de startdatum van je contract.
Een afrekening versturen we ongeveer 2 tot 4 weken na ontvangst van de meterstanden, die de netbeheerder ons jaarlijks bezorgt.
Je vindt de maand van meteropname ook terug in je persoonlijke klantenzone My Luminus. In deze maand maken we ook je jaarafrekening op.
Hoe vind je deze informatie terug?
Dit kan je op verschillende manieren doen:
Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.
Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus:
Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.
Nuttige link: