nieuwbouw-of-verbouwing

Nieuwe energiemeter voor uw nieuwbouw of verbouwing? Regel uw energiecontract

Wil u een nieuwe energiemeter laten installeren bij uw verbouw- of nieuwbouwproject? We wijzen u de weg.

Nieuwbouw of verbouwing: uw energiemeters

Een nieuwe energiemeter in 4 stappen

Wat doet mijn netbeheerder en hoe vind ik die?

Wat doet mijn netbeheerder en hoe vind ik die?

De distributienetbeheerder staat in voor de verdeling van de elektriciteit en gas. Vanaf het hoogspanningsnet brengt hij de elektriciteit tot bij uw zaak. Voor gas doet de netbeheerder hetzelfde: de verdeling vanaf het hogedruknet tot bij uw bedrijf.
De netbeheerder regelt ook nieuwe aansluitingen, plaatst elektriciteit- en gasmeters en is verantwoordelijk voor de opname van de meterstanden. Zit u met een stroompanne of gasgeur? Dan is uw netbeheerder het eerste aanspreekpunt.

Per regio is er een netbeheerder aangeduid. In Vlaanderen is dat Fluvius, in Brussel Hoofdstedelijk Gewest is het Sibelga. In Wallonië zijn er meerdere netbeheerders. De netbeheerder helpt u met de aansluiting.

Vind uw netwerkbeheerder
Wat kiest u: enkelvoudig of dag-/nachttarief

Wat kiest u: enkelvoudig of dag-/nachttarief

Nieuwe meters die de netbeheerder installeert zijn sowieso digitale meters. Bij de installatie hebt u de keuze tussen een enkelvoudig tarief of dag-/nachttarief voor elektriciteit. Welk tarief u best kiest, hangt af van uw verbruik en gewoontes. U kan dit later nog eenvoudig veranderen.

In tegenstelling tot het enkelvoudig tarief, hanteren we bij het dubbelvoudig tarief verschillende prijzen voor uw dag- en nachtverbruik. Uw digitale meter registreert dit. Het dagtarief valt meestal tussen 7 en 22 uur. Het nachttarief tussen 22 en 7 uur en in het weekend. Dat kan verschillen per gemeente of regio. Hier checkt u de uren van het dag-/nachttarief:

Vlaanderen

Wallonië

Brussel Hoofdstedelijk Gewest
Nog meer voordelen, kortingen en promoties met Luminus Extras

Nog meer voordelen, kortingen en promoties met Luminus Extras

Als klant van Luminus profiteert u van unieke kortingen op uw favoriete merken, leuke acties en tijdelijke aanbiedingen. En dat het hele jaar door!

Ontdek uw voordelen

Veelgestelde vragen

Bij de berekening van je nieuwe voorschotten houden we rekening
met alle gegevens die we al bezitten over de toekomst. Bijvoorbeeld :
  • Vorig jaar heb je weinig verbruikt omdat het een zachte winter was en daarom krijg je geld terug. Voor de berekening van het komende verbruiksjaar gaan we steeds uit van een normale winter. We zetten het voorschot dus terug een beetje hoger omdat we verwachten dat je meer zal verbruiken dan afgelopen jaar.
  • De prijzen op de groothandelsmarkt zijn erg gestegen.
  • Deze jaarafrekening dekt geen volledig verbruiksjaar. Voor de berekening van je nieuwe voorschot gaan we altijd uit van een volledig verbruiksjaar.
  • Vorig jaar had je een ander tarief. We passen steeds, op het einde van het verbruiksjaar, je voorschot aan op basis van de door ons laatst gekende situatie (bv. je verbruik, toekomstige taksen,...).
Als je ervoor wilt zorgen dat een wijziging doorheen het jaar toch meegenomen wordt in je voorschot, raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke My Luminus klantenzone of download onze app op  je smartphone.

Meer info

Als je pas klant bent geworden, ontvang je je eerste voorschotfactuur binnen de maand na de startdatum van je contract.


Een afrekening versturen we ongeveer 2 tot 4 weken na ontvangst van de meterstanden, die de netbeheerder ons jaarlijks bezorgt. 

Je vindt de maand van meteropname ook terug in je persoonlijke klantenzone My Luminus. In deze maand maken we ook je jaarafrekening op. 
 
Hoe vind je deze informatie terug? 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Voorschotten'.
  • Zie bij ‘Instellingen voor je voorschotfactuur’
  • Zie bij ‘maand van meteropname’
Meer info

Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:
  • Je meterstanden.
  • Je meternummer of je EAN-code.
  • De datum waarop je verhuist.
  • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.
Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

Dit kan je op verschillende manieren doen:

  • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
  • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Contracten en diensten'. 
  • En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.
  • Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

    Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

    Nuttige link:

    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Contacteer ons

    078 180 183

    Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur


    Stuur een bericht