Wil u een nieuwe energiemeter laten installeren bij uw verbouw- of nieuwbouwproject? We wijzen u de weg.
Bepaal samen met de netwerkbeheerder het type aansluiting dat u nodig hebt.
Neem daarvoor telefonisch of online contact op met uw netwerkbeheerder.
Tip: doe dit ruim op voorhand, zodat uw project geen vertraging oploopt.
De netbeheerder zal u de prijs en EAN-nummer(s) van uw nieuwe meter(s) meedelen.
Met de EAN-nummer(s) kan u online een energiecontract aanvragen. Doe dit voordat de netwerkbeheerder de meters komt plaatsen.
Uw netwerkbeheerder komt de nieuwe meter(s) installeren. Zodra dit in orde is, start Luminus met energie leveren.
De distributienetbeheerder staat in voor de verdeling van de elektriciteit en gas. Vanaf het hoogspanningsnet brengt hij de elektriciteit tot bij uw zaak. Voor gas doet de netbeheerder hetzelfde: de verdeling vanaf het hogedruknet tot bij uw bedrijf.
De netbeheerder regelt ook nieuwe aansluitingen, plaatst elektriciteit- en gasmeters en is verantwoordelijk voor de opname van de meterstanden. Zit u met een stroompanne of gasgeur? Dan is uw netbeheerder het eerste aanspreekpunt.
Per regio is er een netbeheerder aangeduid. In Vlaanderen is dat Fluvius, in Brussel Hoofdstedelijk Gewest is het Sibelga. In Wallonië zijn er meerdere netbeheerders. De netbeheerder helpt u met de aansluiting.
Nieuwe meters die de netbeheerder installeert zijn sowieso digitale meters. Bij de installatie hebt u de keuze tussen een enkelvoudig tarief of dag-/nachttarief voor elektriciteit. Welk tarief u best kiest, hangt af van uw verbruik en gewoontes. U kan dit later nog eenvoudig veranderen.
In tegenstelling tot het enkelvoudig tarief, hanteren we bij het dubbelvoudig tarief verschillende prijzen voor uw dag- en nachtverbruik. Uw digitale meter registreert dit. Het dagtarief valt meestal tussen 7 en 22 uur. Het nachttarief tussen 22 en 7 uur en in het weekend. Dat kan verschillen per gemeente of regio. Hier checkt u de uren van het dag-/nachttarief:
VlaanderenWalloniëBrussel Hoofdstedelijk GewestAls klant van Luminus profiteert u van unieke kortingen op uw favoriete merken, leuke acties en tijdelijke aanbiedingen. En dat het hele jaar door!
Als je pas klant bent geworden, ontvang je je eerste voorschotfactuur binnen de maand na de startdatum van je contract.
Een afrekening versturen we ongeveer 2 tot 4 weken na ontvangst van de meterstanden, die de netbeheerder ons jaarlijks bezorgt.
Je vindt de maand van meteropname ook terug in je persoonlijke klantenzone My Luminus. In deze maand maken we ook je jaarafrekening op.
Hoe vind je deze informatie terug?
Dit kan je op verschillende manieren doen:
Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.
Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus:
Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.
Nuttige link: