Nieuwe aansluiting

Nieuwe aansluiting

Bouwt of verbouwt u uw bedrijf? En hebt u een nieuwe aansluiting nodig? Zodra u uw nieuwe meternummer met EAN-code heeft ontvangen, kan Luminus u elektriciteit en/of gas leveren tegen uiterst scherpe tarieven.

Nieuwe aansluitingen

Een nieuwe aansluiting aanvragen

Welke netbeheerder in uw regio?

Welke netbeheerder in uw regio?

In België is een distributienetbeheerder verantwoordelijk voor de verdeling van gas en elektriciteit. Hij regelt ook nieuwe aansluitingen, plaatst elektriciteit- en gasmeters en is verantwoordelijk voor de opname van de meterstanden. Afhankelijk van de regio waarin u zich vestigt met uw bedrijf, is er een lokale netbeheerder. We helpen u graag om de contactgegevens van de netbeheerder per regio te vinden.

Vind mijn netbeheerder
Termijnen: wanneer moet u uw aanvraag indienen?

Termijnen: wanneer moet u uw aanvraag indienen?

Een nieuwe verbinding kan enige tijd duren. We raden u aan om uw aansluitingsverzoek op tijd in te dienen. Dit zijn de wettelijke termijnen nadat u de aansluitingsfactuur betaald hebt:

  • Eenvoudige aansluiting: 15 werkdagen
  • Complexe aansluitingen: 30 werkdagen
  • Aansluiting met extra onderzoek: 18 weken
Wat kiest u: enkelvoudig of dag-/nachttarief

Wat kiest u: enkelvoudig of dag-/nachttarief

Nieuwe meters die de netbeheerder installeert zijn sowieso digitale meters. Bij de installatie hebt u de keuze tussen een enkelvoudig tarief of dag-/nachttarief voor elektriciteit. Welk tarief u best kiest, hangt af van uw verbruik en gewoontes. U kan dit later nog eenvoudig veranderen.

In tegenstelling tot het enkelvoudig tarief, hanteren we bij het dubbelvoudig tarief verschillende prijzen voor uw dag- en nachtverbruik. Uw digitale meter registreert dit. Het dagtarief valt meestal tussen 7 en 22 uur. Het nachttarief tussen 22 en 7 uur en in het weekend. Dat kan verschillen per gemeente of regio. Hier checkt u de uren van het dag-/nachttarief:

Vlaanderen

Wallonië

Brussel Hoofdstedelijk Gewest
Groene stroom en aardgas aan de beste prijzen

Groene stroom en aardgas aan de beste prijzen

De missie van Luminus: Belgische bedrijven en particulieren helpen hun energieverbruik te verminderen en zo groen mogelijk te maken. 23% van onze totale energiecapaciteit is afkomstig van hernieuwbare energiebronnen.

U vindt de voordeligste formule op maat van uw verbruik en uw zakelijke energiebehoeften, of het nu gaat om groene stroom of aardgas. Onze calculator toont u de energietarieven op maat van uw bedrijf.

Bereken mijn prijs

Daarom kiest u voor Luminus

Tarieven op maat van uw bedrijf
Tarief dat bij u past

Ontdek onze vaste of variabele tarieven en kies de formule die het beste bij uw onderneming past.

Uitstekende klantendienst
Uitstekende klantendienst

Wat er ook gebeurt, onze mensen staan voor u klaar. U kan ons 24/7 contacteren.

Efficiënt overstappen
Efficiënt overstappen

Overstappen was nog nooit zo eenvoudig. U kiest uw contract, wij doen de rest.

Groene stroom
Groene stroom

Wij zijn pionier in het leveren van groene stroom uit onze water- en windinstallaties op Belgische bodem.

Ook interessant voor u

Zonnepanelen voor uw bedrijf
Met zonnepanelen produceert u uw eigen groene stroom

Hebt u al zonnepanelen op het dak van uw bedrijf? Of wil u extra panelen bijleggen? Sowieso een slimme investering. Dit zijn de voordelen van zonnepanelen:

  • Minder kosten: gratis stroom uit hernieuwbare energie
  • Minder afhankelijk van het net
  • In minder dan 10 jaar tijd terugverdiend.
  • Minder uitstoot van CO2
Laadoplossingen elektrische wagens
Laadoplossingen elektrische wagens

Altijd ontspannen onderweg met onze laadoplossingen voor bedrijven.

  • Oplaadpunten thuis, op kantoor of onderweg, professioneel geïnstalleerd.
  • Gedeelde facturatie, uitbalanceren van de stroom en koppelen met uw zonnepanelen.
  • Gratis app voor dynamisch herladen aan de laagste prijs.

Veelgestelde vragen

Bij de berekening van je nieuwe voorschotten houden we rekening
met alle gegevens die we al bezitten over de toekomst. Bijvoorbeeld :
  • Vorig jaar heb je weinig verbruikt omdat het een zachte winter was en daarom krijg je geld terug. Voor de berekening van het komende verbruiksjaar gaan we steeds uit van een normale winter. We zetten het voorschot dus terug een beetje hoger omdat we verwachten dat je meer zal verbruiken dan afgelopen jaar.
  • De prijzen op de groothandelsmarkt zijn erg gestegen.
  • Deze jaarafrekening dekt geen volledig verbruiksjaar. Voor de berekening van je nieuwe voorschot gaan we altijd uit van een volledig verbruiksjaar.
  • Vorig jaar had je een ander tarief. We passen steeds, op het einde van het verbruiksjaar, je voorschot aan op basis van de door ons laatst gekende situatie (bv. je verbruik, toekomstige taksen,...).
Als je ervoor wilt zorgen dat een wijziging doorheen het jaar toch meegenomen wordt in je voorschot, raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke My Luminus klantenzone of download onze app op  je smartphone.

Meer info

Als je pas klant bent geworden, ontvang je je eerste voorschotfactuur binnen de maand na de startdatum van je contract.


Een afrekening versturen we ongeveer 2 tot 4 weken na ontvangst van de meterstanden, die de netbeheerder ons jaarlijks bezorgt. 

Je vindt de maand van meteropname ook terug in je persoonlijke klantenzone My Luminus. In deze maand maken we ook je jaarafrekening op. 
 
Hoe vind je deze informatie terug? 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Voorschotten'.
  • Zie bij ‘Instellingen voor je voorschotfactuur’
  • Zie bij ‘maand van meteropname’
Meer info

Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:
  • Je meterstanden.
  • Je meternummer of je EAN-code.
  • De datum waarop je verhuist.
  • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.
Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

Dit kan je op verschillende manieren doen:

  • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
  • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Contracten en diensten'. 
  • En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.
  • Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

    Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

    Nuttige link:

    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Contacteer ons

    078 180 183

    Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur


    Stuur een bericht