Afhankelijk van de markt, de geopolitieke situatie en veranderende wetgevingen stijgen of dalen de energieprijzen. Weet u graag waar u aan toe bent? Hierop kan u letten om de impact op uw factuur te beperken.
Alles begint bij de verhouding tussen vraag en aanbod. Zaken als economische activiteit, het huishoudelijk verbruik en het weer bepalen de vraag. Daartegenover staat het beschikbare aanbod. Er moet voldoende stroom worden opgewekt in eigen land. Is dat niet zo, dan vallen we terug op import en schiet de prijs omhoog. Bij gas kleurt de wereldpolitiek het tarief, omdat we sowieso importeren.
Meer weten over de huidige situatie op de energiemarkt?
U vindt een actuele stand van zaken op onze blog.
Naast schommelingen op de energiemarkt hebben ook de volgende zaken een invloed op uw factuur.
Uw verbruik en facturen checken? Met My Luminus, uw persoonlijke klantenzone hebt u dat perfect onder controle. En dat zowel online als via de app.
Of u nu een zelfstandige bent of aan het hoofd staat van een KMO, duurzaam energiebeheer is belangrijk: niet alleen verhoogt uw winstgevendheid, u draagt ook bij aan de strijd tegen klimaatverandering. We leggen uit hoe u kunt deelnemen aan de energietransitie.
Vele kleintjes maken een groot verschil. Energiezuinige apparaten met een A-label laten u heel wat besparen op de eindafrekening.
Ook voor uw onderneming zijn zonnepanelen de ideale investering. U produceert uw eigen groene stroom en geniet van fiscale voordelen.
De fiscale voordelen, die spreken voor zich. Wist u dat u bij Luminus ook totaaloplossingen vindt voor uw elektrische wagen of vloot?
Heb je een vast tarief, dan ben je voor de volledige duur van je energiecontract (meestal 1 jaar) – bij dezelfde energieleverancier – zeker van dezelfde prijs.
Bij de hernieuwing van je energiecontract, wordt je energieprijs herbekeken.
Valt je contractvernieuwing in een periode van hoge energieprijzen, dan gebeurt dit aan hogere (vaste) prijzen dan ervoor.
We willen je helpen om een hoge jaarafrekening te vermijden. Daarom passen we je voorschotfactuur aan vanaf je eerstvolgende afrekening. Ook raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke klantenzone My Luminus. Zo kan je zelf je voorschotbedrag optimaal instellen voor een zo laag mogelijke afrekeningsfactuur.