Luminus: Hoe herken ik een frauduleus telefoongesprek?

Luminus: Hoe herken ik een frauduleus telefoongesprek?

Helaas zien we dat onze klanten af en toe frauduleuze telefonische oproepen ontvangen die van Luminus afkomstig lijken te zijn. Aangezien het niet altijd even makkelijk is om de ware identiteit van een beller te verifiëren, geven we je enkele tips hoe je fraude kan herkennen.

Gebruik deze tips:
  • Denk je dat Luminus je probeerde te contacteren? Controleer dan zeker in je persoonlijke klantenzone My Luminus of je openstaande facturen hebt. 
  • Als je via de telefoon een energiecontract aangaat of een dienst afsluit, stuurt Luminus je hier ook altijd een contract van op.
    • Dit komt in je klantenzone van My Luminus te staan.
    • Als je al toegang hebt tot de klantenzone van My Luminus kan je hier het contract nakijken en het correcte rekeningnummer van Luminus terugvinden.
  • Krijg je een oproep van een incassobureau, terwijl je dit niet verwacht? Controleer of de vraag van een erkend incassobureau afkomstig is. Een lijst met erkende incassobureaus vind je hier.
  • Neem contact op met onze klantendienst. Bel niet terug naar het verdachte nummer, maar gebruik onze officiële communicatiekanalen.


Robocalls: automatische oproepen zijn mogelijk
Luminus doet ook regelmatig automatische oproepen ('robocalls') naar klanten, bijvoorbeeld met een voorstel om hun voorschotbedrag aan te passen of als geheugensteuntje om hun factuur 3 dagen voor de vervaldatum te betalen.

In sommige situaties bellen onze medewerkers anoniem.
In geval van achterstallige betalingen volgt Luminus de procedure zoals vermeld op de website van de Vlaamse overheid. Wij sturen onze klanten herinneringen via brief, e-mail, SMS of telefoon. Dit kan wel een anoniem telefoonnummer zijn.

Gebruikers van Android-toestellen kunnen soms onterecht de melding krijgen dat het om een spam call gaat, terwijl het wel degelijk een van onze medewerkers is. Deze melding is dus niet altijd een indicatie van een fraude.

 
 
 

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

MijnEssent werd inderdaad uitgeschakeld. Je kan je recente facturen steeds terugvinden op My Luminus.
Indien je je facturen over de Essent-verbruiksperiode wenst te raadplegen, kan je deze opvragen via alle kanalen van onze klantendiensten.
Meer info

Je herkent de verkopers van Luminus aan de badge die zij steeds dragen. Op deze badge staan:
  • Hun foto.
  • Hun verkopersnummer.
  • Het logo van Luminus.
    
Meer info

Gas wordt ontgonnen uit gasvelden. Hierbij komt CO₂-vrij, net als bij het verbranden van het gas door gezinnen en bedrijven.
We compenseren deze CO₂-uitstoot door het aankopen van 'CER-certificaten' (= Credit Emission Reduction), die zijn erkend door de 'UNFCC' (= United Nations for Climate Change). Met deze certificaten compenseren we het totale gasverbruik van onze klanten. We gebruiken de certificaten maar eenmaal, na de compensatie verwijderen we ze. 
Meer info

Na 5 jaar kan je je aandelen (of een deel daarvan) overdragen. De aandelen kunnen slechts worden overgedragen onder levenden of overgaan door overlijden aan aandeelhouders en personen die beantwoorden aan de voorwaarden om toegelaten te kunnen worden als aandeelhouder. De overdracht of overgang kan alleen geschieden mits de voorafgaande goedkeuring van het bestuursorgaan.

Niettegenstaande het voorgaande zijn de aandeelhouders-natuurlijke personen toegestaan om hun aandelen te allen tijde over te dragen aan familieleden tot de derde graad, zonder voorafgaande goedkeuring van de raad van bestuur.

Meer info: https://www.luminus.be/nl/prive/energie-besparen/lumiwind/

Meer info

Het spijt ons dat je ontevreden bent.
Om je klacht te melden, klik je op één van de linken hieronder:
Meer info

We verrekenen de federale verwarmingspremie met je vervallen facturen, op je energieafrekening of met je (toekomstige) voorschotfacturen. Dit doen we tot het volledige bedrag van €100 verrekend werd

Een eventueel te betalen restbedrag zie je op je voorschotfactuur. We vermelden in de betaalblok het resterend bedrag dat je nog verschuldigd bent. 

Betaal je met domiciliëring, dan geven we de bank de opdracht enkel dit restbedrag van je rekening te halen.

Meer info

Belgische groene elektriciteit is elektriciteit die uitsluitend afkomstig is van Belgische hernieuwbare energiebronnen, zoals windenergie, zonne-energie, waterkrachtenergie ...

Welke rol speelt Luminus in de productie van groene energie in België?

Ecologie en duurzaamheid dragen we bij Luminus hoog in het vaandel, én we gaan er actief mee aan de slag. We zijn dan ook met trots de meest groene energieproducent van België en dat is niet voor niets. 26 procent van onze totale energiecapaciteit is afkomstig uit hernieuwbare energie.

Luminus is de nummer 1 op het vlak van onshore windenergie en waterkrachtenergie.
  • Onze 220 windmolens produceren elk jaar voldoende voor het energieverbruik van meer dan 290.000 gezinnen.
  • Onze 7 waterkrachtcentrales voorzien 55.000 Belgische huishoudens van duurzame energie.

Luminus wil voortdurend energie besparen en vecht op die manier voor een schoner milieu. Daarnaast produceren we ook zelf groene energie. Dit doen we met milieuvriendelijke technologieën en hernieuwbare energiebronnen zoals waterkracht, windkracht en de energie uit biomassa.

https://www.luminus.be/nl/corporate/over-luminus/onze-strategie/
 

Nuttige link:

Meer info

We merken dat sommige van onze klanten op https://plan-autoconso.com/be/ terechtkomen, een website die van Luminus lijkt te zijn.
Wij willen benadrukken dat deze frauduleuze website en het bedrijf niet gelinkt zijn aan Luminus.
Ze misbruiken enkel de naam en het logo van Luminus.

Gelieve deze website dus niet te gebruiken.

Twijfel je over een website die gelinkt lijkt te zijn met Luminus?
Neem contact op met onze klantendienst.
Meer info

Op onze website kan je de algemene voorwaarden downloaden. Hieronder vind je de link naar de algemene voorwaarden in het Duits.
Meer info

We behandelen je persoonlijke gegevens met respect voor je privacy en de geldende regelgeving ('General Data Protection Regulation').
De specifieke bepalingen van deze regelgeving vind je terug op onze website onder de rubriek Disclaimer & Privacy die we onderaan op elke pagina weergeven.
Als je vragen hebt over ons privacy beleid, contacteer ons.

Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 152

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in