Luminus: Hoe herken ik een frauduleus telefoongesprek?

Luminus: Hoe herken ik een frauduleus telefoongesprek?

Helaas zien we dat onze klanten af en toe frauduleuze telefonische oproepen ontvangen die van Luminus afkomstig lijken te zijn. Aangezien het niet altijd even makkelijk is om de ware identiteit van een beller te verifiëren, geven we je enkele tips hoe je fraude kan herkennen.

Gebruik deze tips:
  • Denk je dat Luminus je probeerde te contacteren? Controleer dan zeker in je persoonlijke klantenzone My Luminus of je openstaande facturen hebt. 
  • Als je via de telefoon een energiecontract aangaat of een dienst afsluit, stuurt Luminus je hier ook altijd een contract van op.
    • Dit komt in je klantenzone van My Luminus te staan.
    • Als je al toegang hebt tot de klantenzone van My Luminus kan je hier het contract nakijken en het correcte rekeningnummer van Luminus terugvinden.
  • Krijg je een oproep van een incassobureau, terwijl je dit niet verwacht? Controleer of de vraag van een erkend incassobureau afkomstig is. Een lijst met erkende incassobureaus vind je hier.
  • Neem contact op met onze klantendienst. Bel niet terug naar het verdachte nummer, maar gebruik onze officiële communicatiekanalen.


Robocalls: automatische oproepen zijn mogelijk
Luminus doet ook regelmatig automatische oproepen ('robocalls') naar klanten, bijvoorbeeld met een voorstel om hun voorschotbedrag aan te passen of als geheugensteuntje om hun factuur 3 dagen voor de vervaldatum te betalen.

In sommige situaties bellen onze medewerkers anoniem.
In geval van achterstallige betalingen volgt Luminus de procedure zoals vermeld op de website van de Vlaamse overheid. Wij sturen onze klanten herinneringen via brief, e-mail, SMS of telefoon. Dit kan wel een anoniem telefoonnummer zijn.

Gebruikers van Android-toestellen kunnen soms onterecht de melding krijgen dat het om een spam call gaat, terwijl het wel degelijk een van onze medewerkers is. Deze melding is dus niet altijd een indicatie van een fraude.

 
 
 

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 152

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in