Mijn contract

Mijn contract

Klant worden / ik ben net klant

Bij Essent kreeg je een vergoeding van € 90, pro rata verrekend per dag dat je klant was bij Essent. Je behoudt deze vergoeding tot aan de start van de energielevering door Luminus. Vanaf dan krijg je een vergoeding gebaseerd op je werkelijke injectie en de energieprijs, die de markt volgt. Deze vergoeding is correcter en meestal voordeliger dan de forfaitaire vergoeding van Essent. Een gemiddeld gezin met een geïnjecteerd volume van 3000 kWh en een enkelvoudige meter krijgt van Luminus als vergoeding jaarlijks € 93,28. 
Meer info

Je blijft je facturen ontvangen op de manier waarop je dat gewoon bent bij Essent:  
  • op papier of via e-mail
  • met dezelfde frequentie
  • met hetzelfde voorschotbedrag
Je kan je voorschotbedrag ook altijd zelf aanpassen in je klantenzone My Luminus en kijken welk effect dit heeft op je jaarafrekening. 
Let op: het rekeningnummer voor de betaling van je facturen wijzigt. Gebruik vanaf 1 juni 2021 dit rekeningnummer: BE76 3350 5545 9895.

 
Betaalde je via domiciliëring bij Essent?

Je hoeft niets te doen. We voorzien een nieuw mandaat met hetzelfde rekeningnummer. Je krijgt mogelijk een melding van je bank over het nieuwe mandaat. Het kan zijn dat er dan tijdelijk twee mandaten tegelijkertijd actief zijn, maar je betaalt nooit dubbel.

Lees ook:
Meer info

Ja, tot de einddatum van je contract behoud je de CO2 compensatie.
Vervolgens wordt je contract omgezet en geniet je van de tarieven en voordelen van Luminus. Je gas zal niet meer worden gecompenseerd omdat Luminus een dergelijk type product niet aanbiedt.

 
Meer info

Na de overname naar Luminus bleef je Mijn Essent-omgeving tijdelijk toegankelijk.
Mijn Essent werd uitgeschakeld. Je kan je recente facturen steeds terugvinden op My Luminus.
Indien je je facturen over de Essent-verbruiksperiode wenst te raadplegen, kan je deze opvragen via alle kanalen van onze klantendiensten.
Meer info

Maak je geen zorgen. Essent stortte de waarborg door naar Luminus.
Meer info

Luminus heeft je Essent-contract integraal* overgenomen voor de volledige duur van dat contract. Je blijft dus tot aan de hernieuwing van het contract je Essent-prijs, promotie en voorschotbedrag behouden. Zelf hoef je niets te doen.

*Uitzondering: had je het Essent-tarief “Vooraf”? Dan behoudt je wel je tarief en contractduur, maar hoef je niet meer je voorschot voor een volledig jaar te betalen. In plaats daarvan betaal je een driemaandelijks voorschot.

Had je een variabel tarief bij Essent? Lees dan ook dit artikel.
Meer info

In je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder 'Diensten'. (In de app vind je dit onder 'Contracten'.)

Zodra we je Essent-product hebben overgenomen, krijg je van ons een bevestiging.
Vanaf dan kan je gratis je persoonlijke account aanmaken op My Luminus. Je kan er je verbruik opvolgen, je facturen bekijken of je voorschotbedrag aanpassen.

Na je inschrijving op My Luminus ontvang je bovendien nog een korting* van 10 euro op je afrekening!

*Deze korting is niet van toepassing op sociaal tarief.
Meer info

Heb je bij Essent gekozen voor Tado of Flix? Geen probleem: je behoudt je gekozen tarief én je kan je slimme toestel gewoon blijven gebruiken. 
Meer info

De volgende stappen hangen van je persoonlijke situatie af:
Ben je van een andere leverancier naar Luminus overgestapt?
  • Dan hebben wij je vorige energieleverancier reeds op de hoogte gebracht.
  • Je ontvangt binnenkort een e-mail of brief met alle nuttige informatie over je contract en onze diensten.
  • Een week vóór jouw energielevering doen wij je een gedetailleerd voorstel voor een voorschot dat het best bij je aansluit.
  • Het kan zijn dat je nog een laatste factuur van je vorige leverancier ontvangt nadat je je al bij Luminus hebt aangesloten. Vergeet zeker niet om deze nog te betalen.

  • Open je een nieuwe meter?
  • Neem contact op met de distributienetbeheerder van je gemeente om je meter te laten openen of installeren.
  • Contacteer Luminus om een contract af te sluiten.
  • We geven je aanvraag door aan je netbeheerder. Enkele dagen later ontvang je een welkomstmail of -brief met alle nuttige informatie over je contract en de diensten van Luminus.
  • Contacteer opnieuw je distributienetbeheerder om een afspraak te maken.
  • Rond de start van je energielevering ontvang je een bevestiging van je voorschotplan.

  • Ga je verhuizen en word je tegelijkertijd klant bij Luminus?
  • Wij helpen je graag om je verhuizing in goede banen te leiden.
  • Heb je nog vragen over je verhuizing? Raadpleeg dan onze veelgestelde vragen bij Hulp & Contact - 'Verhuis, meters en netbeheerder', of bel 078 180 183.
  • Meer info

    We hebben je Essent-prijzen overgenomen. Wil je nagaan of een ander Luminus-tarief toch beter bij je past, dan kan dat zeker. Bereken je tarief makkelijk online.
    Meer info

    Mijn contract wijzigen

    Neen, dit gebeurt nooit stilzwijgend. We lichten jou hier altijd over in.
    Luminus brengt je 2 maanden op voorhand op de hoogte van de voorwaarden van de contractverlenging. 

    Waar vind je jouw contractinformatie (product, tarief, einddatum contract,...) terug?
    • In je persoonlijke klantenzone My Luminus bij 'Contracten en diensten'.
    Meer info

    Neem contact op met onze klantendienst om ons je gewijzigde gegevens door te geven. Zorg ervoor dat je je meterstanden bij de hand hebt.
    Dan maken wij de slotafrekening voor het vorige contract op.
    Je meterstanden gebruiken we ook als startmeterstand om je eigen facturatie te starten.

     
    Meer info

    Via je persoonlijke klantenzone My Luminus:

    Via de website doe je dit zo:
    1. Ga naar de rubriek 'Diensten'.
    2. Rechts op je scherm zie je een kader 'Een contract aanvragen, wijzigen of stopzetten'. Klik op de groene knop 'Ga verder'.
    3. Kies 'Ik wil een contract aanpassen'.
    4. Ga verder met 'Ik wil een ondernemingsnummer toevoegen of wijzigen'.

    Via de app doe je dit zo:
    1. Ga naar de rubriek 'Meer'.
    2. Klik op 'Mijn profiel'.
    3. Pas je ondernemingsnummer of btw-nummer aan. 
    4. Sla op. 

    Van zodra je wijzigingen geregistreerd zijn, ontvang je een nieuw klantnummer. We bezorgen je een slotafrekening voor je vorige klantnummer.

    Via de scenariokiezer op onze website kan je je btw-nummer laten aanpassen of toevoegen.
    • Wij zorgen ervoor dat deze wijziging zo snel mogelijk gebeurt.
    Meer info

    Als je contract binnenkort vernieuwd wordt en je van tarief wil veranderen, dan kan dat zonder problemen.
    Je nieuwe tarief zal 21 dagen na intekening ingaan, terwijl je contracthernieuwing ook doorgaat.

    Ligt je contractvernieuwing binnen de 21 dagen na intekenen op je nieuwe tarief? Dan leveren we je vanaf je vernieuwingsdatum tot 21 dagen na het intekenen op je nieuwe tarief nog energie aan de prijs die op de communicatie van de vernieuwing (van je oude tarief) vermeld staat.

    Onze klantendienst geeft je graag meer uitleg.
    Meer info

    Maak een afspraak met je notaris. Hij registreert de nieuwe vennootschapsvorm. Daarna publiceert de Kruispuntbank van Ondernemingen de nieuwe vorm. Breng ook Luminus op de hoogte van je wijziging. 
    Meer info

    Wil je de details van je contract voor gas of elektriciteit raadplegen?
    • Al je contractgegevens zijn beschikbaar op je persoonlijke klantenzone My Luminus.
    Hoe doe je dit?
  • Log in op je My Luminus-account.
  • Ga naar de rubriek 'Contracten en Diensten'. (In de app 'Contracten'.)
  • Je ziet per contract welk product er actief is, welk type tarief dit is, voor hoe lang je intekende en de einddatum van je contract.
  • Tip: Wil je je originele intekendatum weten?
    • Je trekt hiervoor de duurtijd van je contract (onder Prijsgarantie) van de einddatum af.

     
    Meer info

    Voordat je intekent op een groepsaankoop, sta je best even stil bij alle voor- en nadelen.

    Contacteer onze klantendienst. Onze adviseurs bekijken het aanbod bekijken en maken je een voorstel dat het beste bij je past.
     
    Raadpleeg onze webpagina Groepsaankopen voor meer info: Lees ons artikel in Lumiworld: 
    Meer info

    Woon en werk je op hetzelfde adres en heb je geen aparte elektriciteits- en gasmeter voor je beroepsverbruik? Dan kies je zelf of je je energiefactuur privé betaalt of aan je onderneming factureert. Je keuze wordt beïnvloed door de toepassing van het voordeel alle aard (VAA).

    Het is pas fiscaal voordelig om te factureren aan je vennootschap als de werkelijke kostprijs van je energie op jaarbasis hoger ligt dan de forfaitaire bedragen van het VAA dat je geniet.

    Als de werkelijke jaarlijkse kostprijs lager is dan het VAA kan je kiezen om een deel van je privé-energiekosten door te rekenen aan je vennootschap via een onkostenvergoeding voor het gedeelte beroepsgebruik. In dat geval betaal je geen VAA.
    Is je onderneming georganiseerd als eenmanszaak (en val je dus onder de personenbelasting) dan is er nooit een aanrekening van VAA.

    Merk op dat naast de fiscale toepassing van VAA, je keuze voor een particulier of professioneel contract ook beïnvloed wordt door de geldende contractvoorwaarden.

    Je kan alle informatie terugvinden in ons Lumiworld-artikel.
    Meer info

    Contract stopzetten of herroepen

    Als je bedrijf failliet gaat, zijn de stappen als volgt:
  • Men stelt een curator aan.
  • De curator contacteert ons.
  • Wij zetten je contract stop.
  • Openstaande schulden innen we via de curator.
  • Je kan ons ook zelf contacteren, zodat we samen een betaalafspraak maken.
     
    Meer info

    Een stopzetting binnen 3 maanden na de start van je energielevering heeft impact op de waardebon.
    • Heb je de waardebon niet gebruikt, dan vervalt deze bij stopzetting.
    • Heb je de waardebon volledig of deels gebruikt, dan ben je Luminus een vergoeding verschuldigd die gelijk is aan de restwaarde van € 44.
    De terugvordering van de waardebon vind je op de factuur.
    Meer info

    Wil je jouw contract bij Luminus annuleren of stopzetten?
    We vinden het erg jammer dat je je contract wenst te annuleren of stop te zetten.

     

    Wist je dat je op elk moment kan zien of je nog steeds het voordeligste tarief hebt bij Luminus? Het kan in één klik via onze tarief check-up. Zo hoef je niet van leverancier te veranderen.

     

    Wil je jouw contract toch stopzetten?
    Dat kan je gemakkelijk online regelen in je persoonlijke klantenzone My Luminus.

    Wil je een gas- en/of elektriciteitsmeter afsluiten?
    Contacteer onze klantendienst. We checken met jou de gegevens van de meter en we bezorgen deze informatie aan je netbeheerder. 

    Verhuis je?
    Je vindt alle informatie hierover terug op onze verhuispagina

    Bel naar onze klantendienst
    Om een van je contracten stop te zetten, bel je naar onze klantendienst.

    Meer info

    GDPR/Privacy policy/Databescherming

    Je kan je contactvoorkeuren aanpassen zodat je enkel communicatie ontvangt die je interesseert.

    Dit doe je zo:
    • Meld je aan op je My Luminus-account.
    • Klik op de groene knop 'Mijn profiel' rechts bovenaan het scherm.
    • Klik in het kader 'Klantgegevens' op 'Beheer contactvoorkeuren'.
    • Selecteer in dit scherm de informatie die je interesseert en via welke kanalen we contact met je mogen opnemen.
    Wens je helemaal geen reclame meer te ontvangen? Vink dan alles uit bij 'Mijn contactvoorkeuren'.
    Meer info

    Contacteer ons via chat of telefonisch. Wij kunnen dan de gegevens verwijderen die je wenst te wissen en wij controleren de gegevens die nog nodig zijn voor je energielevering of voor je facturatie.
    Meer info

    Overlijden

    Onze innige deelneming bij het verlies van een dierbare. Om het dossier van de overledene af te handelen, of om een contractovername door een partner te melden, vragen wij je om contact op te nemen met onze klantendienst. 


    Als de meter open blijft, omdat het contract opgenomen wordt door een derde (erfgenaam of een andere persoon), hebben we de gegevens nodig van de persoon die de overname doet.

    Als je wil dat de meter afgesloten wordt, neem je contact op met de netbeheerder. Hij zorgt voor de verdere afhandeling.

    Meer info

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in