We berekenen je toekomstige voorschotten op basis van je werkelijke verbruik op de afrekening. Als we je werkelijke verbruik nog niet kennen, dan baseren we het voorschotbedrag op het bedrag dat je zelf doorgaf bij de afsluiting van je contract, een gemiddeld verbruik of een inschatting van je verbruik rekening houdend met je gezinssituatie.
Naast je verbruik houden we ook nog rekening met:
De volgende kosten rekenen we aan in je voorschotbedrag:
Via My Luminus kan je op ieder moment je meterstanden doorgeven en je voorschotbedrag zelf aanpassen.
Opgelet! Je kan je voorschot zelf in beperkte mate verhogen of verlagen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Deze begrenzing is er om je van een hoge afrekening te behouden.
Je kan onze klantendienst ook contacteren via onze hulp en ondersteuning pagina.
Door de schommeling van de energieprijzen is de kans groot dat jouw voorschotbedrag momenteel te laag is. Om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu aan te passen. Wat je nu al gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening.
Als je pas klant bent geworden, ontvang je je eerste voorschotfactuur binnen de maand na de startdatum van je contract.
Een afrekening versturen we ongeveer 2 tot 4 weken na ontvangst van de meterstanden, die de netbeheerder ons jaarlijks bezorgt.
Je vindt de maand van meteropname ook terug in je persoonlijke klantenzone My Luminus. In deze maand maken we ook je jaarafrekening op.
Hoe vind je deze informatie terug?
Iedereen die een aansluiting heeft op het net, betaalt een vaste bijdrage voor het Vlaamse Energiefonds. Luminus stort deze bijdrage door aan dit fonds.
Waarvoor dient deze bijdrage?
Via dit energiefonds worden ondersteund:
Hoeveel betaal ik als bijdrage?
Huishoudelijk tarief : van wie krijgt Luminus de gegevens ?
Luminus krijgt de gegevens over domicilie (wettelijke verblijfplaats) van de distributienetbeheerder Fluvius. Indien je vaststelt dat jij of een andere mede-bewoner op de aansluiting toch gedomicilieerd bent, neem dan contact met ons op. We zullen dit meedelen aan Fluvius. Na akkoord van Fluvius passen wij je factuur aan.
Waar vind ik meer informatie?
Meer gedetailleerde informatie vind je op de website: https://belastingen.vlaanderen.be/energieheffing
Historiek
In de periode vanaf 1/3/2016 tot 31/12/2017 werd een veel hogere bijdrage aangerekend, op basis van het jaarlijkse verbruik. Gemiddelde gezinnen betaalden toen 100 euro, vanaf 2018 werd dit ongeveer 5 euro. Ook bedrijven betalen veel minder vanaf 2018.
Het verbruik van de gemeenschappelijke delen wordt normaal gezien gemeten door een aparte meter. Je ontvangt voor de gemeenschappelijke delen dus een aparte elektriciteitsfactuur. Je betaalt op die factuur de nieuwe nettarieven net zoals iedereen.
Heb je een heel laag verbruik? Of veroorzaakt de lift in het appartementsgebouw heel hoge kwartierpieken? Dan is de kans groot dat je het maximumtarief betaalt. Je betaalt wel minstens de minimumbijdrage.
Meer details over deze bespaarbonus vind je in je bevestigingse-mail nadat je je hebt ingeschreven.
De berekening van de besparing gebeurt door je verbruik te vergelijken tijdens 2 periodes:
Beide verbruiken zullen omgezet worden op jaarbasis om ze correct te kunnen vergelijken. Dit gebeurt aan de hand van verbruiksprofielen die door de netbeheerders ontwikkeld werden. Deze methode is ook bekend als Real Load Profiles (RLP).
Opgelet:
Lees ook deze nuttige info:
De meeste terugbetalingen voor huishoudelijke klanten bij Luminus gebeuren binnen de 18 kalenderdagen na de verzending van de creditnota.
Contacteer onze klantendiensten indien je na 18 dagen geen terugbetaling hebt ontvangen. We kijken dan na wat de status is van je klantendossier.
Voor professionele klanten met een betaaltermijn van meer dan 18 dagen, is ook de termijn van terugbetaling langer.
Betaal je via domiciliëring?
Dan kennen we je bankrekeningnummer. De terugbetaling gebeurt automatisch. Je hoeft hiervoor niets te doen.
Betaal je niet via domiciliëring?
Bezorg ons dan je bankrekeningnummer via deze link in My Luminus.
Wil je je bankrekeningnummer voor terugbetaling wijzigen?
Je kan dit zelf doen via deze link in My Luminus.
Lees ook:
Ja, je kan uitstel van betaling op je energiefacturen van Luminus krijgen. Dit kan je zelf online regelen via de klantenzone My Luminus.
Let op: In de app is het niet mogelijk een betaaluitstel aan te vragen. Dit kan je enkel via My Luminus op de website.
Er zijn geen kosten aan verbonden.
Helaas herkennen nog niet alle bank-apps de QR-code.
Je komt dan in een POM-bancontact-scherm terecht en kan op die manier veilig en eenvoudig betalen.
Bekijk hier een video hoe je facturen veilig betaalt via POM.
Je kan je domiciliëring snel en eenvoudig zelf aanpassen via je online klantenzone My Luminus:
Opmerking:
Als je een nieuw leverpunt voor Luminus toevoegt en je wil dit aan een domiciliëring toevoegen met een verschillend rekeningnummer, neem dan contact op met onze klantendienst. Wij doen de aanpassing voor jou.
Heb je nog geen My Luminus account?
Registreer je via deze link: Maak een My Luminus account aan.
Lees ook: Hoe registreer ik me op My Luminus?
Nuttige link:
Luminus maakt het voortaan nog eenvoudiger en sneller om energiefacturen te betalen.
Hoe One Click Pay activeren via Bancontact?
Ontdek ook:
Heb je het tarief MaxxFix, MaxxFlex, Comfy, Comfyflex, Comfy+, Comfyflex+?
Dan krijg je € 20 (incl. btw)** domiciliëringskorting op je volgende afrekening. Ontdek hier de voorwaarden.
Heb je het tarief MaxxFixPro, MaxxFlex Pro, Comfy Pro, Comfyflex Pro, Comfy+ Pro, Comfyflex+ Pro?
Dan krijg je € 20 (excl. btw)*** domiciliëringskorting.
* De korting is niet geldig:
- in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Dynamic (Pro), Luminus Greenfix (Pro) en Luminus Benefit Pro en is niet verenigbaar met de korting voor de digitale factuur.
- Indien je zowel elektriciteit als gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.
** Deze korting is incl. 6% btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
*** Deze korting is excl. btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt het promobedrag niet.
Als je ervoor kiest om je facturen digitaal te ontvangen, geniet je van deze voordelen:
Ik wil mijn facturen via e-mail ontvangen
*Deze korting is incl. btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
**De korting is niet geldig in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Dynamic (Pro), Luminus Greenfix (Pro), Luminus Benefit Pro en is niet verenigbaar met de korting voor domiciliëring of de digitale factuur via Zoomit. Als je klant bij ons bent voor elektriciteit en gas, krijg je deze korting slechts één keer.
Denk aan het milieu en print je factuur alleen wanneer het echt nodig is.
Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.
Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.