Mijn factuur & Mijn betalingen

Mijn factuur & Mijn betalingen

Voorschotten en afrekening

In het kader van de hoge energieprijzen nam de federale overheid in februari 2021 steunmaatregelen om personen of gezinnen met een verhoogde tegemoetkoming ook een tijdelijk recht op sociaal tarief voor energie te geven.
Vanaf 1 juli 2023 zet de overheid deze tijdelijke uitbreiding op sociaal tarief voor personen met een verhoogde tegemoetkoming stop. Vanaf die datum zet Luminus deze klanten over naar het goedkoopste gelijkaardig tarief. Klanten die dit wensen kunnen hun tarief altijd nog wijzigen.

Nuttige link:
Meer info

Neen. Het capaciteitstarief geldt enkel voor energie die je afneemt van het net, niet voor energie die je op het net plaatst.
 
Meer info

Als je woning tijdelijk leegstaat of je voert kleine renovatiewerken uit, kan je tijdelijk het leegstandstarief aanvragen bij je energieleverancier Luminus.
Dit is een minimaal voorschotbedrag per product (elektriciteit/gas) van
  • ofwel € 10 maandelijks.
  • ofwel € 20 voor tweemaandelijkse facturatie.
  • ofwel € 30 voor driemaandelijkse voorschotfacturen.
Hoe vraag ik het leegstandstarief aan?
  • Wijzig het bedrag zelf naar leegstand via je online klantenzone My Luminus
  • Ga naar 'Voorschotten' en kies 'Leegstandstarief aanvragen' (dit staat onder 'Instellingen voor je voorschotfactuur').
  • Pas het leegstandstarief toe tot aan je eerstvolgende afrekening.

Tip: Is er geen leegstand meer? Geef dan zelf je meterstanden in op My Luminus bij 'Verbruik' en pas je voorschotbedrag terug aan naar een realistisch bedrag. Zo voorkom je onaangename verrassingen op je volgende afrekening. Bij twijfel contacteer je Luminus voor een persoonlijke berekening.

Lees ook: Leegstandstarief stopzetten
Meer info

Dit kan de volgende oorzaken hebben:
  • Je meter werd gecorrigeerd.
  • Het was een strengere winter.
  • Je hebt niet langer recht op sociaal tarief.
  • Het aantal bewoners in je huis veranderde in de loop van het jaar.
  • Een stijging in belastingen, netbeheerderskosten of transportkosten.
  • Je hebt een nieuwe, grote verbruiker in huis gehaald, zoals een droogkast, jacuzzi, elektrische verwarming, airconditioning,…
  • Je echte verbruik ligt hoger dan de inschatting die vorig jaar gemaakt werd. Dit kan gebeuren wanneer je meterstanden geschat zijn.
  • Je verbruikspieken per maand zijn hoog en hiervoor betaal je het capaciteitstarief. De VREG voerde op 1 januari 2023 deze nieuwe berekening door voor klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Dit betekent dat je betaalt volgens je gebruik van het elektriciteitsnet op basis van je verbruikspieken.  Lees hier meer:
Het advies van Luminus:
Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.

Meer info

We berekenen je toekomstige voorschotten op basis van je werkelijke verbruik op de afrekening. Als we je werkelijke verbruik nog niet kennen, dan baseren we het voorschotbedrag op het bedrag dat je zelf doorgaf bij de afsluiting van je contract, een gemiddeld verbruik of een inschatting van je verbruik rekening houdend met je gezinssituatie.



Naast je verbruik houden we ook nog rekening met:

  • Het aantal voorschotfacturen (je kan kiezen voor maandelijkse, tweemaandelijkse of driemaandelijkse voorschotfacturen).
  • Je tariefplan.
  • Verwachte prijswijzigingen.
  • Seizoensinvloeden: In de winter verbruik je meer energie dan in de zomer.

De volgende kosten rekenen we aan in je voorschotbedrag:

  • Energiekosten (eurocent/kWh)
  • Geschatte transport- en distributiekosten
  • Taksen en toeslagen

Via My Luminus kan je op ieder moment je meterstanden doorgeven en je voorschotbedrag zelf aanpassen.
Opgelet! Je kan je voorschot zelf in beperkte mate verhogen of verlagen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Deze begrenzing is er om je van een hoge afrekening te behouden.

Je kan onze klantendienst ook contacteren via onze hulp en ondersteuning pagina.

Meer info

Door de schommeling van de energieprijzen is de kans groot dat jouw voorschotbedrag momenteel te laag is. Om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening, raden we je aan om je voorschotbedrag nu aan te passen. Wat je nu al gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 


 

  • Je kan je voorschotbedrag nakijken en zelf aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  
  • Hier leggen we stap voor stap uit hoe je dit precies doet. 
  • Tip: Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan pas je dit apart aan in My Luminus. 
  • Opgelet! Je kan zelf je voorschot slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
  • Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link. Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 
  • Nog vragen over je voorschotaanpassing? Via ons webformulier helpen we je graag verder.
Meer info

Bij de berekening van je nieuwe voorschotten houden we rekening
met alle gegevens die we al bezitten over de toekomst. Bijvoorbeeld :
  • Vorig jaar heb je weinig verbruikt omdat het een zachte winter was en daarom krijg je geld terug. Voor de berekening van het komende verbruiksjaar gaan we steeds uit van een normale winter. We zetten het voorschot dus terug een beetje hoger omdat we verwachten dat je meer zal verbruiken dan afgelopen jaar.
  • De prijzen op de groothandelsmarkt zijn erg gestegen.
  • Deze jaarafrekening dekt geen volledig verbruiksjaar. Voor de berekening van je nieuwe voorschot gaan we altijd uit van een volledig verbruiksjaar.
  • Vorig jaar had je een ander tarief. We passen steeds, op het einde van het verbruiksjaar, je voorschot aan op basis van de door ons laatst gekende situatie (bv. je verbruik, toekomstige taksen,...).
Als je ervoor wilt zorgen dat een wijziging doorheen het jaar toch meegenomen wordt in je voorschot, raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke My Luminus klantenzone of download onze app op  je smartphone.

Meer info

Als je woning tijdelijk leegstaat of je voert kleine renovatiewerken uit, kan je tijdelijk het leegstandstarief aanvragen.
Is er geen leegstand meer?
  • Ga naar My Luminus.
  • Bij 'Voorschotten' klik je op 'Deactiveren'.
  • Geef je meterstanden in bij 'Verbruik' en pas je voorschotbedrag terug aan naar een realistisch bedrag.

  • Zo voorkom je onaangename verrassingen op je volgende afrekening. Bij twijfel contacteer je Luminus voor een persoonlijke berekening.
    Meer info

    Door de overgang naar een nieuw dateplatform binnen op de energiemarkt zijn sommige gegevens nog geblokkeerd in de systemen. Het is daarom mogelijk dat je contract nog niet volledig is afgerond. Zodra de gegevens gedeblokkeerd zijn, wordt dit – in de mate van het mogelijke – met terugwerkende kracht rechtgezet.

    Alle spelers op de markt werken samen om deze technische problemen op te lossen. Het doel is om tegen eind december 2023 terug te keren naar een normale situatie.

    Lees ook:
    Ik heb mijn afrekening nog niet ontvangen. Wat doe ik?
    Meer info

    Als je pas klant bent geworden, ontvang je je eerste voorschotfactuur binnen de maand na de startdatum van je contract.


    Een afrekening versturen we ongeveer 2 tot 4 weken na ontvangst van de meterstanden, die de netbeheerder ons jaarlijks bezorgt. 

    Je vindt de maand van meteropname ook terug in je persoonlijke klantenzone My Luminus. In deze maand maken we ook je jaarafrekening op. 
     
    Hoe vind je deze informatie terug? 

    • Meld je aan via My Luminus.
    • Klik op 'Voorschotten'.
    • Zie bij ‘Instellingen voor je voorschotfactuur’
    • Zie bij ‘maand van meteropname’
    Meer info

    Samenstelling & info over mijn factuur

    Het uiteindelijke bedrag hangt grotendeels af van je verbruik en kan dus variëren.    

    De btw-verlaging wordt als volgt toegepast:
    • voor elektriciteit: vanaf 1 maart 2022, maar ze is dus zichtbaar op je voorschotfacturen vanaf april 2022.
    • voor gas: vanaf 1 april 2022. De verlaging is zichtbaar op je voorschotfactuur vanaf mei 2022.
    De btw-verlaging voor huishoudelijke klanten blijft definitief op 6%.
    Opmerking: de verschillen in btw die je voor maart en april 2022 nog tegoed hebt, verrekenen we via je eerstvolgende jaarafrekening.

    Hoe wordt de btw-verlaging toegepast?

    Een fictief voorbeeld:

    Maart 2022:
    Je voorschotfactuur op elektriciteit bedraagt €121 (incl. 21% btw).
    Voor gas bedraagt dit €121 (incl. 21% btw).

    April 2022:
    Je voorschot op elektriciteit bedraagt €106 (incl. 6% btw).
    Voor gas bedraagt dit €121 (incl. 21% btw). 

    Mei 2022:
    Je voorschot op elektriciteit bedraagt €106 (incl. 6% btw).
    Voor gas bedraagt dit €106 (incl. 6% btw) 

    Tips:
    Wil je meer weten over de btw-verlaging en de andere steunmaatregelen van de overheid (federale verwarmingspremie 100€, verlenging sociaal tarief)? Neem dan een kijkje op deze pagina.
    Meer info

    1. Je energieleverancier
    • De energiekost is wat je aan Luminus betaalt. Dit is de kost voor je energieverbruik die elke energieleverancier aanrekent. Het bedrag is afhankelijk van hoeveel energie je verbruikt en van de tariefformule die je kiest.
    2. Je netbeheerder
    • Transportkosten: de kost voor het vervoer van elektriciteit via het hoogspanningsnet.
    • Distributiekosten: de kost voor het vervoer van elektriciteit/aardgas via het distributienet naar de uiteindelijke klant.
    • Meterhuur.
    3. De overheid
    Deze kost omvat de BTW en andere federale en regionale heffingen voor het financieren van:
    • De energiebijdrage
    • De bijzondere accijns
    • De bijdrage energiefonds
    Meer info

    Je vindt alle details in het factuuroverzicht in je online klantenzone My Luminus (https://my.luminus.be). 
    Meer info

    Ja. De btw-verlaging is zowel voor elektriciteit als voor gas van toepassing. Voor elektriciteit geldt dit vanaf 1 maart 2022, voor gas vanaf 1 april 2022. De btw-verlaging voor huishoudelijke klanten blijft definitief op 6%.

    Het verlaagde btw-tarief van 6% geldt voor alle componenten met betrekking tot je elektriciteit en gas: de energiekost, maar ook de nettarieven, taksen, toeslagen en heffingen.

                       
    Meer info

    De toeslag voor beschermde klanten is een federale bijdrage die bestemd is voor het financieren van het sociaal tarief voor beschermde klanten. 

     
    Meer info

    Aan- en afsluitingen van meters die door netbeheerders Ores en Sibelga gebeuren, rekenen we aan via een aparte factuur. Het bedrag op deze factuur is gelijk aan dat wat de netbeheerder ons aanrekent. Vandaar dat je een extra afrekening van één dag van ons ontvangt.

    Voor RESA maken we op dit ogenblik enkel facturen voor Intermosane (IMOS) op.

    Nuttige links:
    Sibelga
    ORES
    Meer info

    Iedereen die een aansluiting heeft op het net, betaalt een vaste bijdrage voor het Vlaamse Energiefonds. Luminus stort deze bijdrage door aan dit fonds.

    Waarvoor dient deze bijdrage?

    Via dit energiefonds worden ondersteund:
     

    • Groene stroom (door het wegwerken van de overschotten aan groenestroom- en WKK-certificaten),
    • Groene warmte.
    • Het beleid inzake rationeel energiegebruik.
    • de werkingskosten van de energieregulator VREG.


    Hoeveel betaal ik als bijdrage?
     

    • De heffing is een vaste bijdrage die verschilt naargelang het net waarop je aangesloten bent.
    • Voor de woning waar je gedomicilieerd bent, geldt een laag tarief van ongeveer 5 euro per jaar. ZIE VERDER.
    • Je betaalt geen bijdrage als je sociaal tarief hebt.
    • Voor tweede verblijven (geen domicilie) is de bijdrage hoger (nu 96,7 euro/jaar).
    • De bedragen worden elk jaar geïndexeerd.

     

     
    Huishoudelijk tarief : van wie krijgt Luminus de gegevens ?

    Luminus krijgt de gegevens over domicilie (wettelijke verblijfplaats) van de distributienetbeheerder Fluvius. Indien je vaststelt dat jij of een andere mede-bewoner op de aansluiting toch gedomicilieerd bent, neem dan contact met ons op. We zullen dit meedelen aan Fluvius. Na akkoord van Fluvius passen wij je factuur aan.


    Waar vind ik meer informatie?

    Meer gedetailleerde informatie vind je op de website: https://belastingen.vlaanderen.be/energieheffing


    Historiek

    In de periode vanaf 1/3/2016 tot 31/12/2017 werd een veel hogere bijdrage aangerekend, op basis van het jaarlijkse verbruik. Gemiddelde gezinnen betaalden toen 100 euro, vanaf 2018 werd dit ongeveer 5 euro. Ook bedrijven betalen veel minder vanaf 2018.

    Meer info

    De zin 'BTW terug te storten aan de Schatkist in de mate dat zij oorspronkelijk werd afgetrokken' staat op je afrekening indien je geld terug krijgt. De initiële (voorschot)facturen neem je op in je boekhouding waarop je btw kan recupereren.

    Indien je geld terug krijgt op je afrekening vermelden we dit zinnetje door de btw-wetgeving. Je neemt deze creditnota op in je boekhouding en in de mate dat je de btw hebt kunnen recupereren op de initiële facturen, stort je nu de teveel betaalde btw aan de administratie terug.
    Meer info

    Sinds maart 2022 sturen we onze klanten een vereenvoudigde afrekening. Zo zie je in één oogopslag de belangrijkste elementen. Via My Luminus kan je steeds de details bekijken.

    Wil je toch de uitgebreide afrekening ontvangen? Contacteer onze klantendienst.
    Meer info

    Het verbruik van de gemeenschappelijke delen wordt normaal gezien gemeten door een aparte meter. Je ontvangt voor de gemeenschappelijke delen dus een aparte elektriciteitsfactuur. Je betaalt op die factuur de nieuwe nettarieven net zoals iedereen. 

    Heb je een heel laag verbruik? Of veroorzaakt de lift in het appartementsgebouw heel hoge kwartierpieken? Dan is de kans groot dat je het maximumtarief betaalt. Je betaalt wel minstens de minimumbijdrage. 

    Meer info

    (Terug)betalingen & betwistingen

    Kijk de betaalstatus van je facturen na via My Luminus. Voor elke factuur vermelden we het nog te betalen bedrag. 

    Als je factuur 5 dagen na betaling nog altijd onbetaald is, of als het gaat om een dringende betaling, contacteer je ons op 078 150 210.
    Meer info

    De korting of bespaarbonus geldt voor je gasaansluiting bij Luminus.
    Heb je geen gasaansluiting of heb je deze niet bij Luminus, dan geldt de korting voor je elektriciteitsaansluiting.

    Meer details over deze bespaarbonus vind je in je bevestigingse-mail nadat je je hebt ingeschreven.

    De berekening van de besparing gebeurt door je verbruik te vergelijken tijdens 2 periodes:

    • enerzijds het verbruik dat vermeld wordt (in kWh) in je laatste jaarafrekening bij Luminus voor 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of voor 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024), welke het verbruik van ten minste 180 dagen dekt en
    • anderzijds het verbruik dat wordt opgenomen (in kWh) in je eerstvolgende jaarafrekening bij Luminus vanaf 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of vanaf 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024). De consumptieperiode moet dus lopen tot in april 2023 (Bespaarbonus 2023) of tot in maart 2024 (Bespaarbonus 2024), en minstens 180 dagen bedragen.

    Beide verbruiken zullen omgezet worden op jaarbasis om ze correct te kunnen vergelijken. Dit gebeurt aan de hand van verbruiksprofielen die door de netbeheerders ontwikkeld werden. Deze methode is ook bekend als Real Load Profiles (RLP).  

    Opgelet:

    • Voor de toekenning van de Bespaarbonus is het belangrijk dat je je werkelijke meterstanden doorgeeft aan de netbeheerder. Luminus kan geen korting toekennen op basis van geschatte meterstanden.
    • Heb je een digitale meter? Dan verloopt de meteropname automatisch vanop afstand.
    • Deze campagne is afgelopen. Inschrijven is niet meer mogelijk.


    Lees ook deze nuttige info:

    Meer info

    De meeste terugbetalingen voor huishoudelijke klanten bij Luminus gebeuren binnen de 18 kalenderdagen na de verzending van de creditnota.
    Contacteer onze klantendiensten indien je na 18 dagen geen terugbetaling hebt ontvangen. We kijken dan na wat de status is van je klantendossier.

    Voor professionele klanten met een betaaltermijn van meer dan 18 dagen, is ook de termijn van terugbetaling langer.

    Betaal je via domiciliëring?
    Dan kennen we je bankrekeningnummer. De terugbetaling gebeurt automatisch. Je hoeft hiervoor niets te doen.

    Betaal je niet via domiciliëring?
    Bezorg ons dan je bankrekeningnummer via deze link in My Luminus.

    Wil je je bankrekeningnummer voor terugbetaling wijzigen?
    Je kan dit zelf doen via deze link in My Luminus.

    Lees ook:

    Meer info

    Neen, dit formulier is:
     
    • Informatief: je vindt er nuttige info m.b.t. instanties die je kunnen verder helpen als je moeilijkheden heeft met het betalen van je energiefactuur.
    • Als je expliciet akkoord gaat met de plaatsing van de budgetmeter, kan je ons best zo snel mogelijk contacteren.
    Meer info

    Ja, je kan uitstel van betaling op je energiefacturen van Luminus krijgen. Dit kan je zelf online regelen via de klantenzone My Luminus.
    Let op: In de app is het niet mogelijk een betaaluitstel aan te vragen. Dit kan je enkel via My Luminus op de website.

  • Log in op My Luminus.
  • Ga naar 'Facturen'.
  • Ga naar 'Ik wil...' en klik op 'Uitstel van betaling vragen'.
  • Er zijn geen kosten aan verbonden.

    Meer info

    We storten het te veel betaalde bedrag terug binnen 15 dagen na de betaaldatum.
    Als je een onbetaalde factuur hebt bij Luminus, gebruiken we dit bedrag om je factuur te vereffenen.
    Meer info

    Als je 10% of meer bespaarde op je verbruik, betaalt Luminus deze Bespaarbonus aan je uit op je eerstvolgende jaarafrekening:
    • vanaf 1 april 2023: Bespaarbonus 2023
    • of vanaf 1 maart 2024: Bespaarbonus 2024

    De berekening van de besparing gebeurt door je verbruik te vergelijken tijdens 2 periodes:
    • enerzijds het verbruik dat vermeld wordt (in kWh) in je laatste jaarafrekening bij Luminus voor 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of voor 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024), en die het verbruik van ten minste 180 dagen dekt en
    • anderzijds het verbruik dat wordt opgenomen (in kWh) in je eerstvolgende jaarafrekening bij Luminus vanaf 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of vanaf 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024). De consumptieperiode moet dus lopen tot in april 2023 (Bespaarbonus 2023) of tot in maart 2024 (Bespaarbonus 2024) en minstens 180 dagen bedragen.
    Beide verbruiken zullen omgezet worden op jaarbasis om ze correct te kunnen vergelijken. Dit gebeurt aan de hand van verbruiksprofielen die door de netbeheerders ontwikkeld werden. Deze methode is ook bekend als Real Load Profiles (RLP).  

    Opgelet:
    • Voor de toekenning van de Bespaarbonus is het belangrijk dat je je werkelijke meterstanden doorgeeft aan de netbeheerder. Luminus kan geen korting toekennen op basis van geschatte meterstanden.
    • Heb je een digitale meter? Dan verloopt de meteropname automatisch vanop afstand.
    • Deze campagne is afgelopen. Inschrijven is niet meer mogelijk.


    Lees ook deze nuttige info:
    Meer info

    Meer info

    Op de injectievergoeding betaal je als huishoudelijke klant 0% BTW. Maar de BTW wordt berekend op het bedrag van het afgenomen verbruik en houdt geen rekening met de injectiecomponent. Op het totaalbedrag kan de BTW dan hoog lijken.
    Je vindt meer informatie op de website van de CREG.
    Meer info

    Helaas herkennen nog niet alle bank-apps de QR-code.

    • De code wordt niet gescand. Probeer het eens niet via de bank-app, maar scan de code
      • met een QR-Reader.
      • met een smartphone-camera.
    • Je ondervindt problemen met doorschakelen naar je bank-app (vooral het geval bij ING en BNP Paribas).
      • Na enkele pogingen lukt het wel.
      • Je kan ook betalen via Payconiq.
      • Het is mogelijk om je facturen te betalen in je Payconiq app.

    Je komt dan in een POM-bancontact-scherm terecht en kan op die manier veilig en eenvoudig betalen.

    Bekijk hier een video hoe je facturen veilig betaalt via POM.

    Meer info

    Betaalmogelijkheden

    Op 1 januari 2023 is er een nieuwe wet van kracht voor huishoudelijke klanten in Wallonië die in gebreke blijven met de betaling van hun elektriciteits-en gasfacturen.

    Het Waals Parlement keurde een wet goed die klanten met een ingebrekestelling van niet-betaalde facturen de mogelijkheid geeft om de plaatsing van een budgetmeter door de netbeheerder te weigeren. Dit gebeurt meestal op verzoek van de energieleverancier, maar met deze nieuwe wet kan ook de vrederechter dit aanvragen.

    Hoe kan je de plaatsing van een budgetmeter door de netbeheerder weigeren?
    • Door een nieuw formulier in te vullen dat werd opgesteld door de Waalse energieregulator (CWAPE). Dit document wordt mee verstuurd met de ingebrekestelling en de laatste herinnering. U kan het ook hier dowloaden Download hier het formulier .
    • Duid in dit formulier aan hoe je je schuld aan Luminus gaat terugbetalen. Je kan kiezen uit meerdere oplossingen.
    • Stuur je ingevulde formulier naar Luminus. Zo ga je ermee akkoord om zo snel mogelijk de nodige maatregelen te nemen.
    • Houd er rekening mee dat de eenvoudige terugzending van dit formulier de voorziene procedure in geval van niet-betaling niet opschort.
    • Als je een deel van de schuld betwist, kan je dat ook aan ons melden.

     
    Meer info

    Je kan je domiciliëring snel en eenvoudig zelf aanpassen via je online klantenzone My Luminus:

  • Ga in My Luminus naar de pagina 'Facturen'.
  • Bij 'Instellingen facturen' klik je bij 'Betaalmethode' op 'Wijzig domiliciëring'.
  • Onder 'Bankgegevens rekeninghouder' selecteer je: 'Voeg een nieuw rekeningnummer toe'.
  • Kies of je dit domiciliëringsmandaat wenst voor alle facturen, of alleen voor je voorschotfacturen.
  • Klik vervolgens op 'Opslaan'.

  • Opmerking:
    Als je een nieuw leverpunt voor Luminus toevoegt en je wil dit aan een domiciliëring toevoegen met een verschillend rekeningnummer, neem dan contact op met onze klantendienst. Wij doen de aanpassing voor jou.

    Heb je nog geen My Luminus account?
    Registreer je via deze link: Maak een My Luminus account aan.
    Lees ook: Hoe registreer ik me op My Luminus?

    Nuttige link:

    Meer info

    Luminus maakt het voortaan nog eenvoudiger en sneller om energiefacturen te betalen.

    • One Click Pay is een nieuwe betaalmogelijkheid via Bancontact, in samenwerking met POM.
    • Zodra je One Click Pay via Bancontact activeert, kan je je volgende facturen met één druk op de knop betalen.

    Hoe One Click Pay activeren via Bancontact?

    • Bekijk hier de instructievideo.
    • Zodra je hiervoor kiest en dit bevestigt, is het in de toekomst niet meer nodig je betaling te valideren met een PIN-code.
    • Je betaalt je volgende facturen met één druk op de knop.
    • Dat kan het makkelijkste vanuit je persoonlijke klantenzone My Luminus.
    • Je kan ook de POM QR-code op je papieren factuur scannen, zonder ingelogd te zijn op My Luminus.
    • Of je kan je facturen betalen in je Payconiq app.


    Ontdek ook:

    Meer info

    Je hebt verschillende mogelijkheden om met domiciliëring te betalen:
    • Je betaalt enkel je voorschotfacturen via domiciliëring. Je betaalt dan je jaarafrekening met een overschrijving. Indien je moet bijbetalen, kan je de overschrijving uitvoeren en zo jouw budget zelf beheren.
    • Je betaalt ook jouw jaarafrekening via domiciliëring, maar stelt een maximumbedrag voor de betalingen in. Indien je afrekening het vooropgestelde bedrag overschrijdt, sturen we je een factuur zodat je dit bedrag via een overschrijvingsformulier kunt storten.
    Activeer hier je domiciliëring online of neem contact op met onze klantendienst op het nummer 078 150 210. Neem in elk geval je klantnummer en rekeningnummer bij de hand. Beide kan je terugvinden op je factuur.
     
    Meer info

    Staan er in Zoomit documenten die je al betaald hebt? Dat is geen enkel probleem. Normaal gezien heeft Luminus je betaling ontvangen.

    Dit heeft te maken met het feit dat je nog maar net ingeschreven bent. Vanaf je inschrijving kan je je facturen die nog niet betaald zijn digitaal betalen. Vanaf dan zal de betaalstatus van deze facturen altijd correct worden aangepast.
    Meer info

    Het bankrekeningnummer van Luminus is: BE76 3350 5545 9895
    (BIC : BBRUBEBB)

    Dit rekeningnummer staat ook vermeld op je facturen en in My Luminus.
    Meer info

    Je kan vanuit elk land aan Luminus betalen. Gebruik hiervoor het Luminus IBAN en BIC nummer. Sommige buitenlandse banken rekenen hier wel kosten voor aan. Hou hier rekening mee, zodat je voldoende betaalt. Je betaalt namelijk het verschuldigde bedrag en de eventuele extra kost.

    Wil je met domiciliëring betalen? Geef je bankrekeningnnummer door aan Luminus. Let er wel op dat je bank zich in een land bevindt dat deel uitmaakt van SEPA.
    Meer info

     
    • Besparing in geld: we bieden je een eenmalige korting van € 10 (incl. btw)* op je eerstvolgende afrekening** om je te bedanken voor je papierbesparing.
    • Tijdwinst: het overschrijvingsformulier is vooraf ingevuld en je hoeft dus ook geen papieren facturen meer te klasseren.
    • Automatisch digitaal archief: je kan je facturen online gedurende 18 maanden raadplegen. En zelfs nog langer op je persoonlijke schijf.
    • Duurzaam gebaar: je krijgt je facturen digitaal. Je draagt bij tot de bescherming van het milieu en je beperkt het verbruik van papier.
    * Deze korting is incl. 6% btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
    **De korting is niet geldig in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Greenfix (Pro), Luminus Benefit Pro en niet verenigbaar met de korting voor domiciliëring of de digitale factuur via e-mail. Indien je elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.
     
    Meer info

    • Je wint tijd, want je rekeningen worden automatisch betaald.
    • Je ontvangt geen voorschotfacturen meer per post, enkel nog de jaarafrekening. Maar ook deze kan je via domiciliëring betalen (optioneel). 
    • Je beschermt het milieu, want je ontvangt een pak minder papieren facturen. 
    • Je geniet van een eenmalige korting van € 10 (incl. btw) op je volgende afrekening*.

     

    Heb je het tarief MaxxFix, MaxxFlex, Comfy, Comfyflex, Comfy+, Comfyflex+?
    Dan krijg je € 20 (incl. btw)** domiciliëringskorting op je volgende afrekening. Ontdek hier de voorwaarden.



    Heb je het tarief MaxxFixPro, MaxxFlex Pro, Comfy Pro, Comfyflex Pro, Comfy+ Pro, Comfyflex+ Pro?
    Dan krijg je € 20 (excl. btw)*** domiciliëringskorting. 



    * De korting is niet geldig:
    - in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Dynamic (Pro), Luminus Greenfix (Pro) en Luminus Benefit Pro en is niet verenigbaar met de korting voor de digitale factuur.
    - Indien je zowel elektriciteit als gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.
    ** Deze korting is incl. 6% btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
    *** Deze korting is excl. btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt het promobedrag niet.

    Meer info

    Als je je facturen graag met domiciliëring betaalt, activeer je dit via My Luminus in het menu 'Facturen'.
    Meer info

    Verzendmethode van mijn factuur

    Als je ervoor kiest om je facturen digitaal te ontvangen, geniet je van deze voordelen:

    • Je krijgt een eenmalige korting van € 10 (incl. btw)* op je volgende afrekening**.
    • Je draagt bij tot het behoud van het milieu door je papierverbruik te beperken.
    • Je wint tijd en ruimte: we bewaren je facturen gedurende 3 jaren veilig in onze digitale archieven. Ook de oudere facturen - tussen 3 en 7 jaren oud - zijn beschikbaar voor je wanneer je contact opneemt met onze klantendienst.


    Ik wil mijn facturen via e-mail ontvangen

    *Deze korting is incl. btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag. 
    **De korting is niet geldig in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Dynamic (Pro), Luminus Greenfix (Pro), Luminus Benefit Pro en is niet verenigbaar met de korting voor domiciliëring of de digitale factuur via Zoomit. Als je klant bij ons bent voor elektriciteit en gas, krijg je deze korting slechts één keer.

    Denk aan het milieu en print je factuur alleen wanneer het echt nodig is.

    Meer info

    Je kan je e-mailadres aanpassen via My Luminus:
  • Ga naar 'Mijn profiel'. (In de app kies je eerst voor 'Meer'. Hierna kan je klikken op 'Mijn profiel'.)
  • In het kader 'Klantgegevens' zie je staan: 'E-mail adres voor de digitale factuur'. (In de app zie je 'E-mail'.) Klik op 'Aanpassen'.
  • Geef het nieuwe e-mail adres in.
  • Klik op de knop 'Verander e-mail adres'. (In de app klik je onderaan de pagina op 'Opslaan'.)
  • Meer info

    Je kan altijd je facturen raadplegen op My Luminus:
  • Login via My Luminus.
  • Klik op ‘Facturen'.
  • Je kan ze daar downloaden en afdrukken.
  • Denk aan het milieu voordat je je facturen print of kies voor digitale facturatie.

    Waarom kiezen voor digitale facturatie?
    • Je krijgt een eenmalige korting van € 10 op je volgende afrekening (zie voorwaarden).
    • Je kan je betaalwijze kiezen: per overschrijving of via domiciliëring.
    • Alle facturen die je via e-mail ontvangt, worden 3 jaar lang veilig bewaard in je digitaal archief.
    • Je draagt bij tot het behoud van het milieu door het papierverbruik te beperken.
    • De classificatie van de facturen verloopt automatisch.
    Wens je toch je facturen per post te ontvangen?
    Contacteer dan onze klantendienst via de gegevens onderaan de pagina.
    Meer info

    Om je digitale factuur te openen heb je de recenste versie van Adobe Acrobat Reader nodig.
    • Log in via My Luminus.
    • Klik op 'Facturen'.
    • Klik op het factuurnummer.
    Heb je je nog niet geregistreerd op My Luminus? Doe dit dan hier.

    Je kan je facturen ook openen via Zoomit.
    Meer info

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in