Ik moet veel bijbetalen op mijn jaarafrekening. Hoe kan dat en wat moet ik doen?

Ik moet veel bijbetalen op mijn jaarafrekening. Hoe kan dat en wat moet ik doen?

Dit kan de volgende oorzaken hebben:
  • Je meter werd gecorrigeerd.
  • Het was een strengere winter.
  • Je hebt niet langer recht op sociaal tarief.
  • Het aantal bewoners in je huis veranderde in de loop van het jaar.
  • Een stijging in belastingen, netbeheerderskosten of transportkosten.
  • Je hebt een nieuwe, grote verbruiker in huis gehaald, zoals een droogkast, jacuzzi, elektrische verwarming, airconditioning,…
  • Je echte verbruik ligt hoger dan de inschatting die vorig jaar gemaakt werd. Dit kan gebeuren wanneer je meterstanden geschat zijn.
  • Je verbruikspieken per maand zijn hoog en hiervoor betaal je het capaciteitstarief. De VREG voerde op 1 januari 2023 deze nieuwe berekening door voor klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Dit betekent dat je betaalt volgens je gebruik van het elektriciteitsnet op basis van je verbruikspieken.  Lees hier meer:
Het advies van Luminus:
Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 152

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in