Dit kan de volgende oorzaken hebben:
- Je meter werd gecorrigeerd.
- Het was een strengere winter.
- Je hebt niet langer recht op sociaal tarief.
- Het aantal bewoners in je huis veranderde in de loop van het jaar.
- Een stijging in belastingen, netbeheerderskosten of transportkosten.
- Je hebt een nieuwe, grote verbruiker in huis gehaald, zoals een droogkast, jacuzzi, elektrische verwarming, airconditioning,…
- Je echte verbruik ligt hoger dan de inschatting die vorig jaar gemaakt werd. Dit kan gebeuren wanneer je meterstanden geschat zijn.
- Je verbruikspieken per maand zijn hoog en hiervoor betaal je het capaciteitstarief. De VREG voerde op 1 januari 2023 deze nieuwe berekening door voor klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Dit betekent dat je betaalt volgens je gebruik van het elektriciteitsnet op basis van je verbruikspieken. Lees hier meer:
Het advies van Luminus:Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.