Mijn verbruik

Mijn verbruik

Meterstanden & verbruik

Het is mogelijk dat je je meterstanden niet (meer) kan toevoegen of aanpassen. Redenen hiervoor kunnen zijn:

  • Je hebt een piekmeter.
  • Je ontvangt maandelijkse afrekeningen.
  • Je hebt een digitale meter + exclusief nachtmeter.
  • Je meterconfiguratie is nog niet compatibel (meter met 2 maal 4 registers).
  • Je bent van tarief veranderd, maar er zijn geen of verkeerde contractdata teruggevonden.
  • Je contract heeft een einddatum, omdat je bijvoorbeeld van leverancier verandert of verhuist.
  • Je hebt een digitale meter waarvoor we maandelijks informatieve waarden ontvangen van je netbeheerder:

     

    • De netbeheerder stuurt ons al maandelijks je werkelijke meterstanden door als je een digitale meter hebt. 

    • Het is dus niet nodig om deze ook nog zelf in te geven.In dit geval krijg je online een melding dat het niet nodig is om extra meterstanden in te geven.

 

Als deze redenen niet van toepassing zijn op jouw situatie, neem dan contact op met onze klantendienst.

Nuttige link:

Meer info

Gebruikersnaam
Je gebruikersnaam voor My Luminus is het e-mailadres waarmee je je geregistreerd hebt.

Wachtwoord vergeten
Je kan zelf een nieuw wachtwoord aanvragen. Dit doe je als volgt:

  • Ga naar My Luminus en klik op 'Wachtwoord vergeten?'.
  • Vul je e-mailadres in waarmee je bent geregistreerd en klik op 'Stuur me een reset-link'.
  • We sturen je onmiddellijk een e-mail om je wachtwoord opnieuw in te stellen.
  • Maakte je een account aan via je Facebook- of Google-account?

    • Gebruik dan steeds dit account om je aan te melden. We kunnen deze paswoorden niet resetten.
    • Je kan je wel op elk moment opnieuw registreren met je e-mailadres en een zelfgekozen wachtwoord.

    Lees ook: Hoe registreer ik me op My Luminus?

    Meer info

    Je werd net voor de winter klant bij Luminus en hebt net na de winter je jaarafrekening ontvangen?
    In dit geval is je afrekening gebaseerd op een korte facturatieperiode (minder dan 12 maanden) waarvoor je weinig voorschotten hebt betaald terwijl je verbruik hoog was. 
    Deze factuur omvat namelijk hoofdzakelijk de wintermaanden, wanneer het verbruik hoger ligt.
    Deze afrekening is misschien hoog, maar volgend jaar zal de situatie anders zijn. Je afrekening omvat dan de 12 voorschotten berekend op basis van je werkelijke verbruik over het hele jaar.

    Invloed van de seizoenen
    Je voorschot is een vast bedrag dat je heel het jaar door betaalt. Je verbruik daarentegen verschilt per seizoen. In de winter verbruik je meer gas, zonder plots meer te betalen. In de zomer daarentegen, verbruik je minder, waardoor het verschil over een jaar tijd gecompenseerd wordt.

    Ideaal voorschot
    Het ideale voorschot houdt rekening met je jaarverbruik verdeeld over 12 maanden.
    Aarzel niet om bij een verandering in je verbruiksgewoonten (uitbreiding aantal gezinsleden, zonnepanelen, nieuwe warmteketel enz.) dit bedrag te herzien en aan te passen. Je kan dit gemakkelijk doen via onze persoonlijke klantenzone My Luminus.

    Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.

    Meer info

    Via je My Luminus -account kan je gemakkelijk je verbruik opvolgen. 

    Je ziet hier de meterstanden die jouw netbeheerder jaarlijks aan ons doorgeeft. Deze meterstanden zijn ofwel:
    • door jou zelf doorgegeven.
    • werkelijk opgenomen door je netbeheerder.
    • een schatting, als je zelf geen meterstanden aan de netbeheerder hebt doorgegeven en hij geen toegang heeft tot je meter.
    Je kan je verbruik nog beter opvolgen via My Luminus door regelmatig je meterstanden in te geven en op basis daarvan je voorschotbedrag aan te passen.

    Als je een digitale meter hebt, kan je:
    • indien je in Vlaanderen woont: je energieverbruik- en kosten met één dag vertraging eenvoudig en gratis opvolgen via de Digitale Meterstanden in My Luminus. Inschrijven kan rechtstreeks via je My Luminus app. 
    • je verbruik en injectie in realtime opvolgen en inzicht krijgen in je energievreters en -kosten met Luminus EnergyControl Monitor. Het werkt met een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt.
    Als je een digitale meter hebt, kan je ook op de klantenzone van je netbeheerder elke dag een nieuwe update van je energieverbruik raadplegen (tot de dag voordien): Dankzij de Luminus-app heb jij je persoonlijke klantenzone altijd bij de hand. Je energie opvolgen was nog nooit zo makkelijk. Bekijk hier hoe de app in elkaar zit en wat de voordelen ervan zijn.



    Lees ook:
    Meer info

    Dit kan meerdere oorzaken hebben:

    • De P1-poort van je digitale elektriciteitsmeter is gesloten. Raadpleeg de status van je P1-poort rechtstreeks op je digitale elektriciteitsmeter: Als je P1-poort geopend is, verschijnt er namelijk een pijltje boven ‘GP’. Als er geen pijltje boven ‘GP’ staat, wil dit zeggen dat je P1-poort nog gesloten is. Check hier hoe je je P1-poort activeert.
    • Je bluetooth staat niet aan.
    • Je WiFi staat niet aan.
    • Je WiFi-verbinding is niet sterk en/of stabiel genoeg in de omgeving van je digitale elektriciteitsmeter.
    • Je dongle zit niet goed in de P1-poort van je digitale elektriciteitsmeter.
    • Je geeft een verkeerd wifi-wachtwoord in.
    • De WiFi-instellingen van je router zijn aangepast.
    • Je hebt niet de laatste versie van de Luminus Monitor app op je tablet/smartphone. Voer in dit geval een update uit.

     
    Alles nagekeken? Volg onderstaande stappen afhankelijk van jouw situatie:

    Je dongle is nog nooit online geweest?
  • Open de Luminus Monitor app en log in.
  • Steek dan je dongle even opnieuw in je digitale elektriciteitsmeter.
  • Volg de instructies op de schermen in de app. Sta toe dat de Monitor app toegang heeft tot bluetooth en selecteer het juiste wifi netwerk. Geef vervolgens het wachtwoord voor de wifi in.
  • De verbinding wordt tot stand gebracht. Wacht tot het LED-lampje continu groen blijft branden: dan is je dongle terug online.
  • Indien het LED-lampje groen blijft knipperen, kon je verbinding niet tot stand worden gebracht en is je dongle nog steeds offline. We raden je aan om de installatie van de dongle te proberen vanop een andere smartphone/tablet. Eens de verbinding gelukt is, kan je terug op je eigen apparaat inloggen in de Monitor app en je verbruik opvolgen.
  • Je dongle is al eens online geweest?

  • Open de Luminus Monitor app en log in.
  • Steek je dongle even opnieuw in je digitale elektriciteitsmeter en wacht tot het LED-lampje continu groen blijft branden: dan is je dongle terug online.
  • Indien het LED-lampje groen blijft knipperen, dan betekent dit dat er geen verbinding met je router/internet is en deze opnieuw tot stand dient te worden gebracht.
  • Ga dan naar Meer > Verbindingen en kies voor ‘Wifi-instellingen wijzigen’ en volg de instructies om je dongle opnieuw online te brengen.
  • Voor meer uitleg kan je telkens op het (i) logootje klikken.
  • Dubbelcheck opnieuw de status van je dongle in de app via Meer > Verbindingen.
  • Meer info

    Je kan van je ene P1-poort ook 2 of 3 poorten maken met behulp van een actieve P1 splitter die je online kan verkrijgen.

    Opgelet: Een passieve P1 splitter zal niet werken aangezien deze onvoldoende vermogen heeft om de dongle samen te gebruiken met andere P1 apparaten.
     
    Meer info

    Als het LED-lampje van je dongle niet brandt, is  de P1-poort van je digitale meter niet geactiveerd. Wanneer de poort niet geopend is, zal het LED lampje namelijk niet branden. Voor meer uitleg over het openen van de P1-poort van je digitale meter verwijzen we je graag door naar deze video op de infopagina van Fluvius: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/maak-je-meter-slim.

    De P1-poort wordt niet onmiddellijk geactiveerd.
    • De verwerking van de aanvraag kan tot 72 uur duren.
    • Tot zolang is de status ‘In aanvraag’.
    • Als dit langer dan 72 uur duurt, neem je best contact op met Fluvius.
    Van zodra je P1-poort open is, verandert de status naar ‘Open’. Plaats de dongle in de P1-poort om je elektriciteits- en/of gasdata te laten uitlezen.

    Je kan ook op je digitale elektriciteitsmeter nakijken of je P1-poort open is: als je P1-poort succesvol geopend is, verschijnt er namelijk een pijltje boven ‘GP’.
    Meer info

    Het verbruik van je apparaten is een inschatting gebaseerd op de data van je digitale meter en de gegevens die je zelf in je profiel invult. Je energieverbruik wordt aan de hand van statistische datamodellen opgesplitst in categorieën. We tonen je grootste verbruikers bovenaan de lijst.

    Heb je een thuislader?
    Het kan tot enkele weken duren voordat deze herkend wordt en je deze terugvindt in het overzicht. De minimale capaciteit opdat je thuislader herkend wordt, bedraagt 1,5 kW.

    Heb je zonnepanelen?
    Dan houdt het overzicht ook rekening met je zelfconsumptie. Ook dit kan tot enkele weken duren.

    Heb je een thuisbatterij?
    Het opladen en ontladen van je batterij is onbekend en geeft daardoor een onderschatting van je totale verbruik. Je apparaten worden hierdoor niet altijd correct herkend.

    De Luminus Monitor app is een louter informatieve app die in het leven is geroepen om een beeld te vormen van je verbruik. De app wordt gevoed met informatieve gegevens die niet gebruikt worden om te factureren.
    Meer info

    Je 'Afname' en de ‘Injectie’ van je zonnepaneleninstallatie worden exact gemeten door de dongle.
    • De ‘Autoconsumptie’ is een inschatting o.b.v. je geschatte productie.
    • De dongle kan de exacte productie niet registreren.
    • De productie die wordt weergegeven in de app kan dus lichtjes afwijken van de reële productie.
    • Doorheen de tijd wordt het model dat hierachter zit in de app wel beter getraind en zal deze inschatting de reële waarden beter benaderen.
    Om je zoninzichten in de app te laten verschijnen, ga je naar Meer > Profiel > Zonnepanelen en duid je aan dat je zonnepanelen hebt.
    Na de installatie van je dongle kan het tot een week duren voordat je je zon inzichten in de app ziet.

    Opdat de juiste vergoeding wordt gekoppeld aan je injectie, dien je je zonnepanelen installatie te melden aan je netbeheerder.

    Na validatie door je netbeheerder communiceert deze dit aan Luminus en zullen je gegevens in de app zichtbaar worden.
     
    Meer info

    Je hebt het recht om je van je aankoop te ontdoen, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief, en dit binnen een herroepingstermijn van 14 kalenderdagen vanaf je inschrijving voor de Luminus EnergyControl Monitor.

    Hoe?
    Om je herroepingsrecht uit te oefenen, stel je Luminus op de hoogte van deze beslissing door contact op te nemen via het Contactformulier. Vervolgens stuur je de dongle en het doosje waar deze in zat (inclusief de handleiding) terug naar Luminus (Luminus NV, Kempische Steenweg 299, 3500 Hasselt) samen met een ingevuld fysiek exemplaar van het herroepingsformulier dat je kan vinden in de Algemene Voorwaarden van Luminus.

    Opgelet: De directe kosten van het terugzenden van de dongle komen voor jouw rekening.

    Luminus betaalt je terug met hetzelfde betaalmiddel als hetgeen je gekozen hebt voor de domiciliering, tenzij je uitdrukkelijk anderszins hebt ingestemd. Deze terugbetaling zal enkel plaatsvinden indien we zowel de dongle als het doosje én de handleiding die in het doosje zit volledig intact ontvangen.

    Meer info

    Meteropname

    Het moment van meteropname valt altijd rond hetzelfde tijdstip van het jaar (1 à 2 maanden voor de ontvangst van je jaarlijkse afrekening) en gebeurt door de netbeheerder van je regio. Op onze website vind je meer informatie over wie je netbeheerder is.

    Hoe gebeurt de meteropname als de klant niet aanwezig is?
    • ofwel komt je netbeheerder ter plaatse.
    • ofwel vanop afstand en automatisch voor de digitale meters
    • ofwel ontvang je een meteropnamekaart in de bus:
      • waarop jij je meterstanden noteert en het naar de netbeheerder stuurt.
      • waarbij jij je meterstanden op de website invult.
    Vergeet niet om je meterstanden tijdig door te geven aan je netbeheerder. Zo vermijd je dat de netbeheerder ons geschatte meterstanden doorgeeft.

    Wens je meer info over de afrekening die volgt op de meteropname?
    Wil je meer info over het doorgeven van meterstanden per netbeheerder?



     
    Meer info

    De injectievergoeding die je ontvangt voor je zonnepanelen is variabel (zelfs indien je over een vast tarief beschikt). Het verandert dus iedere maand.
    • Aan het begin van elke maand berekenen we telkens de injectieprijs die van toepassing is op de voorgaande maand. 
    • In de Luminus Monitor / My Luminus app gebruiken we voor de lopende maand daarom steeds de injectieprijs van de voorgaande maand.
    • Deze prijs wordt retroactief aangepast aan het begin van de volgende maand, op basis van de hoeveelheid energie die je hebt geïnjecteerd.

    Het is belangrijk om te benadrukken dat de gegevens die Luminus van je slimme meter ontvangt (via je netbeheerder of via de dongle) puur informatief zijn en bedoeld zijn om jou een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven van je verbruik en injectie. De gegevens die in de app worden getoond, worden daarom niet gebruikt ter facturatie. Na de meteropname ontvangt Luminus de facturatievolumes van je netbeheerder en passen we de werkelijke marktprijzen toe.
    Meer info

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in