Ik ben een nieuwe klant en heb een hoge afrekening ontvangen! Waarom?
Je werd net voor de winter klant bij Luminus en hebt net na de winter je jaarafrekening ontvangen?
In dit geval is je afrekening gebaseerd op een korte facturatieperiode (minder dan 12 maanden) waarvoor je weinig voorschotten hebt betaald terwijl je verbruik hoog was.
Deze factuur omvat namelijk hoofdzakelijk de wintermaanden, wanneer het verbruik hoger ligt.
Deze afrekening is misschien hoog, maar volgend jaar zal de situatie anders zijn. Je afrekening omvat dan de 12 voorschotten berekend op basis van je werkelijke verbruik over het hele jaar.
Invloed van de seizoenen
Je voorschot is een vast bedrag dat je heel het jaar door betaalt. Je verbruik daarentegen verschilt per seizoen. In de winter verbruik je meer gas, zonder plots meer te betalen. In de zomer daarentegen, verbruik je minder, waardoor het verschil over een jaar tijd gecompenseerd wordt.
Ideaal voorschot
Het ideale voorschot houdt rekening met je jaarverbruik verdeeld over 12 maanden.
Aarzel niet om bij een verandering in je verbruiksgewoonten (uitbreiding aantal gezinsleden, zonnepanelen, nieuwe warmteketel enz.) dit bedrag te herzien en aan te passen. Je kan dit gemakkelijk doen via onze persoonlijke klantenzone My Luminus.
Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.
Is dit het antwoord op uw vraag?
Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.
Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.