Je vindt je prijs per kWh op 3 plaatsen terug:
De prijs per kWh hangt af van:
Ongeveer 2 jaar geleden besliste de Vlaamse Overheid dat wie tot en met 2020 zonnepanelen plaatste, nog 15 jaar recht had op het principe van de terugdraaiende teller – zelfs al had je een digitale meter.
Het voordeel van die regeling? Op momenten waarop je zonnepanelen meer energie produceerden dan je verbruikte, draaide je meter terug, waardoor je minder energiekosten betaalde.
Verschillende partijen, waaronder de Vlaamse Energieregulator (VREG), vochten die beslissing aan om 3 redenen:
Op 14 januari 2021 gaf het Grondwettelijk Hof de VREG dus gelijk.
Meer informatie over het Arrest van het Grondwettelijk Hof vind je op de website van Fluvius en de VREG:
Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:
Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?
Indien je een nieuwe rechthebbende bent, duurt het soms een tijdje vooraleer je van het sociaal tarief geniet.
Waarom?
Het feit dat je behoort tot een categorie van rechthebbenden, wordt niet onmiddellijk meegedeeld aan je energieleverancier Luminus.
De Federale overheid informeert Luminus om de drie maanden automatisch over de personen die recht hebben op het sociaal tarief.
De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober en de einddatum is steeds 31 december van het lopende jaar.
We corrigeren het tarief altijd met terugwerkende kracht.
Wil je meer weten? Neem een kijkje op de website van de Federale overheid.
Nuttige links:
De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan je energieleverancier Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.
Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:
Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.
Nuttige links:
Het sociaal tarief is een maatregel om personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën van rechthebbenden te helpen om hun elektriciteits- en/of gasrekening te betalen.
Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.
Dit tarief wordt vier keer per jaar berekend door de federale regulator voor energie, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG).
De gezinnen die recht hebben op het sociaal tarief betalen de volgende bijdragen niet voor hun elektriciteits- en/of aardgasmeter:
Wil je meer weten over sociaal tarief? Neem een kijkje op de website van de Federale Overheid.
Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.
Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.
Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:
Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.
De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.
Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210.
Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop "Start de chat" zichtbaar en kan u het gesprek starten.
Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.