Hoe verkrijg ik het sociaal tarief bij Luminus?

Hoe verkrijg ik het sociaal tarief bij Luminus?

De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan je energieleverancier Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.

Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:

  • FOD Sociale Zekerheid
  • OCMW
  • Federale Pensioendienst
  • Kind en Gezin 
    • Vlaanderen: attest Opgroeien
    • Wallonië: attest AVIQ
    • Brussel: attest Iriscare
  • Agentschap Zorg & Gezondheid
    • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
  • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
    • Brussel – attest Iriscare
    • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
    • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien

Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.

Nuttige links:

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.

Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.

Meer info

Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:

Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.

De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.

Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210. 

Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 152

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in