Verhuis, meters en netbeheerder

Verhuis, meters en netbeheerder

Mijn netbeheerder

Sinds de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de elektriciteits- en gassector hebben sommige klanten vertragingen ondervonden bij het ontvangen van hun voorschotten, afrekening, of bij het corrigeren van hun facturen. Deze problemen zijn het gevolg van technische moeilijkheden in verband met de uitwisseling van marktgegevens tussen distributienetbeheerders (DNB's) en leveranciers.

  • Deze problemen gelden dus voor alle energieleveranciers.
  • Hoewel de situatie de afgelopen maanden is verbeterd dankzij de gezamenlijke inspanningen van de marktspelers, zijn nog niet alle problemen opgelost en wordt er nog volop doorgewerkt.
  • Alle marktspelers werken samen om deze complexe technische problemen op te lossen. Het doel is om tegen oktober 2024 terug te keren naar een normale situatie en naar hetzelfde niveau van factureringskwaliteit als vóór de wijziging van het dataplatform.

Heb je net zonnepanelen laten plaatsen en loopt de aanmelding bij je netbeheerder vertraging op?

Maak je geen zorgen. Wij activeren je injectietarief zodra we officiële goedkeuring van de netbeheerder ontvangen.

  • Het kan gebeuren dat een dossier vertraging oploopt bij de netbeheerder. Van zodra we op de hoogte worden gebracht van een vertraging stellen we het verzenden van de jaarrekening uit. Zo voorkomen we dat je een jaarafrekening krijgt zonder injectievergoeding, die dan later gecorrigeerd moet worden.
  • Eens de netbeheerder je aanmelding heeft goedgekeurd, brengen wij alles in orde. Je injectietarief wordt geactiveerd na de AREI-keuring (of na plaatsing van de digitale meter als dit na de keuring is gebeurd).

Lees ook:

Meer info

Er bestaan 2 nettariefformules voor eigenaars van zonnepanelen in Vlaanderen: 

1. Het prosumententarief: 

Je betaalt een forfaitaire bijdrage op basis van het geïnstalleerd vermogen (kW) van je installatie. 
  • Dit is voor klanten met een klassieke meter (terugdraaiende teller).
  • Het bedrag verschilt per distributienetbeheerder en is sinds 2015 van toepassing in Vlaanderen.
  • Klanten met sociaal tarief betalen geen prosumententarief.

2. Injectietarief of nettarief werkelijke afname
 
Sinds 1 januari 2021 is er een nieuw nettarief op basis van werkelijke afname van kracht. Je betaalt energiekost, netkosten en taksen voor het volledige verbruik dat je werkelijk afneemt van het net. Je krijgt een vergoeding voor de elektriciteit die je injecteert op het net. Het prosumententarief moet je in dit systeem niet meer betalen. 
  • Dit is voor prosumenten met een bidirectionele digitale meter. Een bidirectionele digitale meter is een meter die apart het verbruik en apart de opbrengst van de zonnepanelen registreert.
  • Met het injectietarief krijg je een vergoeding voor elke kWh die je op het net injecteert. 
  • De energieregulatoren willen zoveel mogelijk zelfconsumptie stimuleren.
Het injectietarief staat los van een eventuele tegemoetkoming die je krijgt voor je groenestroomcertificaten. 

Meer informatie vind je op de website van Fluvius.

 
Meer info

Enkel in de volgende gevallen moet je je meters vervangen:
  • Als de meters niet meer werken.
  • Als je een ander type meter wenst (bv. wijziging van enkelvoudige naar tweevoudige meter).
In dat geval kan je een wijziging van je aansluiting aanvragen bij je netbeheerder. 




 
Meer info

Een prosument is een verbruiker die zelf energie produceert. Bijvoorbeeld via zonnepanelen, wind- of waterkrachtinstallaties of warmtekrachtkoppeling.

Welke nettarieven er bestaan voor prosumenten met een omvormervermogen van maximum 10 kVA, lees je hier:

Meer info

Nee, in Wallonië is het nettarief bruto afname nooit hoger dan het prosumententarief. De prijs wordt 'geplafonneerd' tot de prijs van het prosumententarief.



 
Meer info

Nee, dit heeft geen impact op je aanrekening. Zodra je gegevens gedeblokkeerd en doorgestuurd zijn, maken we met terugwerkende kracht een correctiefactuur op. Deze houdt rekening met het capaciteitstarief vanaf 1 januari 2023.

Lees ook:
Ik heb mijn afrekening nog niet ontvangen. Wat doe ik?
Meer info

De meeste prosumenten in Wallonië genieten van de terugdraaiende teller. Sinds 1 januari 2024 vallen alle klanten met zonnepanelen, die na deze datum gekeurd worden, onder het systeem “nettarief werkelijke afname” 

Er zijn 2 opties:

1. Je zonnepanelen zijn in gebruik genomen voor 31/12/2023 (datum keuring)

Je geniet van de compensatie tot 31/12/2030, ongeacht je type meter.

Daarnaast betaal je het prosumententarief: 

 

  • Met een elektromechanische meter

Hierop is het capaciteitstarief van toepassing. Dit tarief wordt berekend op basis van je regio en het netto vermogen van je installatie. Het is dus vast.

 

  • Met een digitale meter

Hierop is het proportionele tarief van toepassing op basis van de bruto afnames. Zodra je meer dan een derde van je energieproductie zelf verbruikt, daalt het prosumertarief dat je betaalt. Met een digitale meter betaal je automatisch het meest voordelige tarief.

Voor de bijdragen aan de energiekosten, heffingen en toeslagen wordt wat je op het net invoert in mindering gebracht.

Let op: als je beschikt over een sociaal tarief, betaal je geen prosumententarief.

 

2. Je installatie is in gebruik sinds 01/01/2024

  • Je hebt geen recht meer op de compensatie.
  • Je betaalt de energiekosten, netwerkkosten en belastingen voor het totale verbruik dat je daadwerkelijk van het net afneemt.
  • Je ontvangt een vergoeding voor de elektriciteit die je op het net injecteert.
  • In dit systeem hoef je niet langer het prosumertarief te betalen.

Dit tarief is van toepassing voor prosumenten met een digitale meter. Een digitale meter is een meter die het verbruik en de productie van zonne-energie afzonderlijk registreert.

  • Met dit injectietarief kan je een vergoeding krijgen voor elke kWh die je op het net injecteert (= het werkelijke afnametarief van het net).
  • Om het meeste uit je zonnepanelen te halen, raden we aan om je zelf-consumptie te optimaliseren door zoveel als mogelijk te verbruiken op de momenten waarop de zon schijnt.


Meer informatie kan je vinden op de website van de CWAPE.

Meer info

Gaf je jouw meterstanden minder dan 6 weken door aan Luminus?

  • We vragen je om nog even geduld te hebben. Na opname van je meterstanden door de netbeheerder duurt het ongeveer 6 weken voordat je je afrekening ontvangt.
  • De netbeheerder controleert en valideert je verbruiksgegevens en bezorgt deze nadien aan Luminus. Ook wij controleren of alle gegevens juist zijn en maken de afrekening voor je op.

 Opmerking: heb je het tarief Basic Flex?

  • In dat geval kan Luminus je afrekening pas opmaken bij het begin van de volgende maand. 
  • Voor variabele tarieven hebben we immers de indexen van de maand nadien nodig om je afrekening correct op te maken.

 

Gaf je je meterstanden meer dan 6 weken geleden door aan Luminus?

Controleer eerst of je EAN-code van je elektriciteits-of aardgasmeter in de lijst zit van geblokkeerde punten bij de netbeheerder:

Door de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de energiemarkt kwamen in uitzonderlijke gevallen klantgegevens vast te zitten bij de netbeheerder. Daardoor kan Luminus geen afrekening opmaken.

 

Na deze controle heb je 2 opties: 

1. Vind je je EAN-code(s) terug in deze lijst? 

  • Dan vragen we je om nog even geduld te hebben tot de netbeheerder je data kan vrijgeven en doorsturen naar Luminus. Heel concreet betekent dit dat je netbeheerder je meterstand correct ontvangt, maar niet kan doorsturen naar Luminus.
  • Daardoor kunnen we geen afrekening opmaken. We begrijpen dat dit zeer vervelend is. Alle spelers op de energiemarkt verhogen hun inspanningen om tegen oktober 2024 tot een normale situatie terug te keren.

2. Vind je je EAN-code(s) niet terug in deze lijst?

  • Contacteer ons. Dan is er een andere oorzaak waarom we geen afrekening kunnen opmaken.
  • We bekijken samen met jou wat de reden kan zijn van deze laattijdige ontvangst van je factuur.

Lees ook:

Meer info

Sinds 1 november 2021 is er een nieuw nettarief op basis van injectietarief of werkelijke afname van kracht in Brussel. Je betaalt energiekost, netkosten en taksen voor het volledige verbruik dat je werkelijk afneemt van het net. Je krijgt een vergoeding voor de elektriciteit die je injecteert op het net. Het prosumententarief moet je in dit systeem niet meer betalen. 
  • Dit is voor prosumenten met een bidirectionele digitale meter. Een bidirectionele digitale meter is een meter die apart het verbruik en apart de opbrengst van de zonnepanelen registreert.  
  • Met dit nieuwe nettarief werkelijk afname krijg je een vergoeding voor elke kWh die je op het net injecteert. 
  • De energieregulatoren willen zoveel mogelijk zelfconsumptie stimuleren.
Het injectietarief staat los van een eventuele tegemoetkoming die je krijgt voor je groenestroomcertificaten. 

Lees ook:
Meer info

EAN staat voor 'European Article Numbering'.

Het is een code van 18 cijfers beginnend met 54144, die wordt gebruikt om een leveringspunt van gas of elektriciteit te identificeren.

Je vindt je EAN-code(s) terug:

  • In je online-klantenzone My Luminus op de pagina 'Contracten en diensten'.
  • Op de factuur van je jaarafrekening voor elektriciteit/gas.
  • Op of in de buurt van je gas- of elektriciteitsmeter.
  • Via je netbeheerder.
  • Via de vorige bewoner van je woning, of de eigenaar indien je huurt.
  • Op het energieovernamedocument dat je samen met de vorige bewoner invulde.

Gaat het om een nieuwbouw, dan kreeg je deze codes van je netbeheerder bij je aanvraag voor een nieuwe aansluiting voor gas en/of elektriciteit.

Meer info

Meters openen & afsluiten

Je krijgt de eerste voorschotfacturen van Luminus van zodra je netbeheerder ons bevestigde dat je meter geactiveerd werd. Dit kan enkele dagen duren.
Voordat de energielevering start, krijg je van ons een brief met gedetailleerde informatie over je voorschotfacturen.
Meer info

In tegenstelling tot de klassieke meter, draait een slimme meter niet terug. Hij meet wat je verbruikt (consumptie) en wat je op het net zet (productie).

Je krijgt een afrekening voor het verschil van deze 2 waarden.
Op de afrekening zie je de consumptie en de injectie apart staan.
Meer info

We raden je aan om in de volgende situaties een tijdelijke aansluiting of werfaansluiting aan te vragen:
 

  • Bij de bouw van een appartement: elke wooneenheid  krijgt later een afzonderlijke definitieve aansluiting.
  • Bij verbouwingen waar tijdelijk een hoger vermogen nodig is.
  • Bij evenementen.


Hoe verloopt de procedure?

Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:

  • Contacteer je netbeheerder om een tijdelijke aansluiting aan te vragen.
    • Je ontvangt een bevestiging van inschrijving met de EAN-code van je werfaansluiting (EAN staat voor 'European Article Numbering').
    • Deze EAN-code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met je leveringspunt voor elektriciteit. Deze code heb je nodig voor alle communicaties met je netbeheerder en energieleverancier.
  • Neem contact met ons op om een contract af te sluiten en houd je EAN-code bij de hand. We informeren nadien je netbeheerder.
  • Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
  • Spreek met de netbeheerder een datum af om je werfaansluiting aan te sluiten.
    • Tijdens de aansluiting plaatst de distributienetbeheerder een teller in de werfkast.
    • Je ontvangt een factuur van de distributienetbeheerder met de aansluitingskosten.


    Belangrijke opmerkingen

    Vraag de plaatsing van je werfaansluiting op voorhand aan bij je werfbeheerder.
    Je hebt daarvoor de volgende documenten nodig:
    •  Bouwvergunning met inplantingsplan: duid hierop aan waar de meters zullen staan.
    • Officieel document met het definitieve huis- en busnummer, ondertekend en afgestempeld door de gemeenteambtenaar.
    • Rioleringsplan van de woning.
    • Attest voor verlaagd btw-tarief in geval van renovatie.
    Meer info

    De intercommunales komen een digitale meter plaatsen in geval van :

    • Vervanging van de analoge budgetmeter
    • Nieuwe aansluitingen
    • Moderniseringswerkzaamheden
    • Zonnepanelen
    • Installatie van eigen laadpunt voor elektrische wagen
    • Energiedelen
    • Op eigen initiatief van de klant
    Vlaanderen

    De uitrol is actief bezig.  Eind oktober 2024 heeft 63% van de Fluvius-klanten een digitale meter.

    Het doel om tegen 2024 80% te bereiken wordt moeilijk haalbaar. De doelstelling is om in 2029 een uitrol van 100% te hebben.

    Fluvius plaatst automatisch al een digitale meter in deze gevallen: 

    • bij klanten die (ver)bouwen en nieuwe meters aanvragen
    • bij klanten die zonnepanelen plaatsen vanaf 2021
    • bij klanten die hun bestaande PV-installatie uitbreiden of een bijkomende installatie plaatsen op dezelfde aansluiting. En dit wanneer de uitbreiding werd gekeurd na 1 oktober 2021
    • bij klanten die nog een klassieke budgetmeter hebben (update eind oktober 2024: 100% van alle budgetmeters zijn digitaal).
    • wanneer er technisch geen andere oplossing is, bijvoorbeeld. In geval van werken in de straat, als de meter defect is, enzovoort. 

    Je kan op de website van Fluvius je EAN ingeven om te zien wanneer je ingepland staat: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker 
     

    Wallonië 

    Sinds 1 januari 2023 vindt de installatie van een slimme elektriciteitsmeter systematisch plaats in de volgende gevallen:

    • bij klanten die als wanbetaler zijn aangemeld (ter vervanging van budgetmeters)
    • bij het vervangen van de meter
    • bij nieuwbouwprojecten
    • op verzoek van klanten.

    Uiterlijk op 31 december 2029 moet de netbeheerder 80% van de slimme elektriciteitsmeters hebben geïnstalleerd.
    Wil je niet wachten dan kan je een verzoek indienen voor de installatie. In dat geval is de installatie betalend.

    Brussel 

    Voor bepaalde type klanten in Brussel wordt de slimme meter systematisch en gratis vervangen:

    • nieuwe prosumers in een bestaand gebouw die hun eigen elektriciteit opwekken (zonnepanelen)
    • voor eigenaars van elektrische voertuigen die een eigen laadpunt voorzien 
    • bij klanten die aan energiedelen doen
    • in het kader van de door Sibelga geplande moderniseringswerkzaamheden

    Bij nieuwe elektrische aansluitingen (nieuwe gebouwen) of het plaatsen van een extra meter is de plaatsing van de slimme meter betalend.

    Meer info

    Contacteer onze klantendienst. Onze medewerkers kijken na of we een afsluitbericht van de netbeheerder ontvingen voor je elektriciteits-en/of gasmeter. Indien nodig blokkeren we tijdelijk je facturen totdat we een slotafrekening kunnen opmaken.

    Kreeg je van de netbeheerder een werkbon van uitdienststelling? Bezorg ons dit document via chat. Wij bezorgen je werkbon aan je netbeheerder en hopen om zo snel mogelijk een melding van uitdienststelling te ontvangen.

    Is de uitdienststelling minder dan 4 weken geleden? Dan adviseren we je om nog even geduld te hebben. De netbeheerder verwerkt je uitdienststelling.

     
    Meer info

    Om het energieverbruik op de naam van een nieuwe huurder te zetten, volstaat het om dit (ideaal gezien 1 maand voordien) aan ons te melden via telefoon of via onze verhuispagina.

    Er zijn 2 mogelijkheden:

    A. Het energiecontract staat nu op jouw naam.
    Neem de meterstanden op samen met je nieuwe huurder op het moment van de overhandiging van de sleutels. Deze meterstand is de basis van het contract dat je afsluit maar ook het vertrekpunt voor de facturatie van de nieuwe bewoner.

    We raden je aan om het overnamedocument samen in te vullen en allebei te ondertekenen. Om toekomstige geschillen over meterstanden te voorkomen, bewaar je best zorgvuldig de kopie van je overnamedocument.



    B. Het energiecontract staat op naam van de vertrekkende bewoner.

    De 2 huurders noteren samen de meterstanden tijdens de overhandiging van de sleutels. Ze doen ook het nodige bij hun energieleverancier.
    Bij Luminus kan je alles online regelen via het verhuisformulier of je kan ons ook bellen.

    Zorg dat je de volgende informatie bij de hand hebt:
    • je meterstanden
    • je meternummer of je EAN-code
    • de datum waarop je verhuist
    • de gegevens van de nieuwe bewoner en de gegevens van de oude bewoner
       
    Meer info

    1,6 miljoen Belgische verbruikers die vandaag arm gas verbruiken, schakelen om naar rijk gas.

    Waarom?
    • Arm gas komt uit Nederland, maar deze gasreserves geraken uitgeput.
    • De Nederlandse overheid besliste om de export van gas geleidelijk te verminderen en volledig te stoppen in 2030.
    • Arm gas wordt dan vervangen door ‘rijk’ gas. België importeert dit rijk gas uit Noorwegen, het Verenigd Koninkrijk, Qatar en Rusland.

    Wanneer?
    • De omschakeling loopt van 2018 tot 2029. Elk jaar converteren de netbeheerders een deel verbruikers in de zomerperiode.
    • Hiervoor stellen ze een tijdschema op, dat je kan terugvinden op de website van je distributienetbeheerder.

    Hoe?
    • Vandaag verbruikt de helft van de Belgische gasgebruikers al rijk gas.
    • De samenstelling van rijk gas is anders dan die van arm gas, daarom passen we de infrastructuur voor het transport in ons land aan.
    • Alle consumenten die omschakelen laten best hun toestellen nakijken en bijregelen indien nodig. Dit voor toestellen die te oud of niet compatibel zijn.

    Is mijn apparaat geschikt voor rijk gas?
    • Als het apparaat geschikt is voor rijk gas, of door een aanpassing geschikt werd gemaakt (dit weet je pas zeker na de controle), merk je niets.
    • Anders zal op het ogenblik van de omschakeling het gasblok bij opstart van de ketel sputteren en brommen, omdat de gas/lucht verhouding niet juist is.
    • De apparaten zullen dus niet meer (correct) functioneren. Mogelijk lopen ze zelfs schade op.

    Wat met mijn gasmeter?
    Je meter verandert niet. De netbeheerder (DNB) vervangt alleen de drukregelaar van de gasmeter.

    Wie betaalt wat?
    • De DNB betaalt de kosten voor de aanpassingen aan het gasnet, inclusief de aansluiting tot vlak achter de gasmeter.
    • Eventuele problemen met de gastoestellen - en de bijhorende kosten - zijn voor de eigenaar.

    Betaal je meer voor rijk gas?  
    Neen, de kostprijs per kWh verandert niet. Bij hetzelfde verbruik verandert het bedrag van je factuur dus niet. Op je factuur rekenen we het verbruik aan in kWh (= op basis van de hoeveelheid energie die je verbruikt). Het soort gas heeft dus geen invloed op de prijs. 

    Wil je meer weten over de omschakeling van arm naar rijk gas?
    Klik dan hier voor meer info: https://www.gasverandert.be/nl.
    Meer info

    Om je meter te laten (her)openen:
  • Sluit je eerst een energieleveringscontract af. Dit kan je door online je prijs te berekenen of door contact op te nemen met onze klantendienst. Hou zeker je EAN-nummer bij de hand.
  • Maak een afspraak met je netbeheerder. Hij komt je meter openen.

  •  
    Meer info

    De distributienetbeheerder (DNB) plaatst alleen een budgetmeter op een enkelvoudige, tweevoudige of digitale meter.
    Als je een exclusief nacht meter hebt, dekken je oplaadbeurten het verbruik dat erop staat niet. Daarom houdt de DNB elke maand een bijkomend bedrag af, in functie van je geschatte jaarlijks verbruik. Zo vermijd je om het verbruik van je exclusief nacht meter volledig te betalen op je afrekening.
    Meer info

    Woon je in Vlaanderen?

    • Neem contact op met je netbeheerder Fluvius voor aanpassingen aan je meter.

     

    Woon je in Wallonië of Brussel?

    • Neem contact op met Luminus
    • Het is niet nodig om je netbeheerder te contacteren.

     

    Hoe gebeurt deze omschakeling?
    • Deze aanpassingen zijn gratis op het moment dat je omschakelt van analoge naar digitale meter.
    • Je ontvangt dan mogelijk ook een tussentijdse afrekening.
    • De meerderheid van deze aanpassingen zijn niet fysiek, maar administratief. Dit wil zeggen: in het geval van een administratieve aanpassing, blijft je meter werken zoals daarvoor. Alleen berekent men je verbruik op een andere manier op je afrekening.
    • Bijvoorbeeld: een dag- nachtmeter wordt enkelvoudig. De nachtmeter zal blijven vooruitgaan, maar op de afrekening maken we de som van het verbruik van de dag- en nachtteller.

     

     

    Meer info

    Ik verhuis

    Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:
    • Je meterstanden.
    • Je meternummer of je EAN-code.
    • De datum waarop je verhuist.
    • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.
    Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

    Dit kan je op verschillende manieren doen:

    • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
    • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

    Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
    Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

    Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

    Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Contracten en diensten'. 
  • En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.
  • Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

    Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

    Nuttige link:

    Meer info

    Als de verhuisdatum of de meterstanden die door de andere partij werden doorgegeven niet correct zijn, kunnen we een correctie aanvragen bij je netbeheerder.

    Kijk eerst de gegevens na die op het overnameformulier staan en die je ontving tijdens de bevestiging van je verhuis.
    Ontving je nog geen bevestigingspakket of heb je nog geen meterstanden genoteerd?
    Vul dan het overnameformulier in, onderteken het samen met de andere partij en geef dit zo snel mogelijk aan ons door via het verhuisformulier.

    Komen de meterstanden op het bevestigingspakket niet overeen met wat gefactureerd werd?
    Contacteer ons telefonisch of via chat en voeg het overnamedocument toe.
    Meer info

    Om te weten of een meter open is, controleer je eerst of je elektriciteit of gas hebt in de woning. Doe bijvoorbeeld het licht aan of zet de verwarming op.

    Je kan je ook bij de eigenaar of bij de vorige bewoner van je woning informeren naar de status van de meters.

    Ook bij je netbeheerder kan je hiervoor terecht.
    Als je meters verzegeld zijn:

  • Contacteer ons om een nieuw contract af te sluiten.

  • Informeer ons dat je meters gesloten zijn.

  • Van zodra je over een contract beschikt, bel je naar je netbeheerder om je meters te laten openen.

  • Meer info

    Een overnamedocument voor energie is een formulier dat je invult met de persoon die de levering van elektriciteit en/of gas in een woning overneemt. Bijvoorbeeld bij een verhuis, de verkoop van een huis, na een scheiding of na een overlijden.

    Zorg dat je de volgende info noteert op dit overnamedocument:

    • De meterstanden. Neem deze op tijdens de inventarisatie of bij het overhandigen van de sleutels.
    • De gegevens van de vertrekkende bewoner en de nieuwe bewoner, samen met hun handtekening.

    Er zijn 2 versies beschikbaar:

    We hebben op onze website een specifieke rubriek rond verhuizen.
    Wanneer je jouw verhuis online doorgeeft via het verhuisformulier, dan kan je het overnamedocument hier ook toevoegen. Toegestane formaten zijn .jpg, .pdf en .png, met een maximum van 5 MB. Je kan ons deze informatie ook telefonisch of via het contactformulier doorgeven.

    Ter informatie:

    • Bezorg ons de informatie die in dit overnamedocument staat zo snel mogelijk
    • Om toekomstige geschillen over meterstanden te voorkomen, bewaar je best zorgvuldig de kopie van je overnamedocument.
    • Schrijf je gegevens in drukletters om de leesbaarheid te verhogen.
    Meer info

    Luminus komt niet ter plaatse als je verhuist. Het is de netbeheerder die ter plaatse komt als je je meters wil laten openen of afsluiten.
    Meer info

    Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis, telefonisch of online.

    Als je geen budgetmeter wil gebruiken, kan je deze laten deactiveren. De budgetmeter werkt dan als een gewone meter.
    Het volstaat om ons dit te melden op het moment dat je verhuist. We contacteren je netbeheerder om deze te laten deactiveren.

    Als je de meter wil blijven gebruiken met prepaid kaarten, kan je de kaart verkrijgen bij je netbeheerder.
    Je kan terecht bij het OCMW van je regio om je budgetmeter te herladen, of bij een Bancontact terminal van bepaalde verkoopspunten.
    Meer info

    We raden je aan om ons 1 maand voor je verhuis te informeren, telefonisch of via onze website. Zo kunnen we je helpen om de nodige stappen te ondernemen en je werk te vergemakkelijken.

    Ben je reeds verhuisd?
    Maak je geen zorgen. Contacteer binnen de 30 kalenderdagen na de sleuteloverdracht. Dan zetten we je contracten over naar je nieuwe adres.

    Lees ook: Ik verhuis, wat moet ik doen?
     

    Meer info

    EAN staat voor 'European Article Numbering'.

    Het is een code van 18 cijfers beginnend met 54144, die wordt gebruikt om een leveringspunt van gas of elektriciteit te identificeren.

    Je vindt je EAN-code(s) terug:

    • In je online-klantenzone My Luminus op de pagina 'Contracten en diensten'.
    • Op de factuur van je jaarafrekening voor elektriciteit/gas.
    • Op of in de buurt van je gas- of elektriciteitsmeter.
    • Via je netbeheerder.
    • Via de vorige bewoner van je woning, of de eigenaar indien je huurt.
    • Op het energieovernamedocument dat je samen met de vorige bewoner invulde.

    Gaat het om een nieuwbouw, dan kreeg je deze codes van je netbeheerder bij je aanvraag voor een nieuwe aansluiting voor gas en/of elektriciteit.

    Meer info

    Dat kan. We raden je zelfs aan je voorschotten op gas en elektriciteit even te herbekijken als je verhuist.
    Een andere woonst betekent immers vaak een ander energieverbruik.

    Een ander voorschot kan op 2 manieren:
     

    • Als je nog niet zeker bent van het bedrag, kunnen wij een gepast voorschot berekenen op basis van de verbruikshistoriek van je nieuwe woonst volgens de netbeheerder.
    • Je kan zelf het nieuwe voorschotbedrag dat je wenst doorgeven wanneer je ons informeert over je verhuis.

    Controleer regelmatig of je voorschotbedrag nog altijd in verhouding staat met je werkelijke verbruik via My Luminus op de website of via de app. Op die manier voorkom je onaangename verrassingen op je jaarafrekening.

    Meer info

    Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis, via telefoon of online: Wij zetten al je diensten van Luminus (Electro Repair & Replace, Ketel Onderhoud, Woning Pechverhelping...) automatisch over naar je nieuwe adres.
    Meer info

    Voorschotfactuur vorige leverancier

    Controleer eerst de verbruiksperiode die je ziet staan op deze factuur.
    Als je geen klant meer was bij je vorige leverancier in deze periode, raden we je aan om hen te contacteren en de voorschotfactuur te laten crediteren.
    Als je wel nog klant was, gaan we ervan uit dat de factuur correct is.
    Meer info

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in