Sinds de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de elektriciteits- en gassector hebben sommige klanten vertragingen ondervonden bij het ontvangen van hun voorschotten, afrekening, of bij het corrigeren van hun facturen. Deze problemen zijn het gevolg van technische moeilijkheden in verband met de uitwisseling van marktgegevens tussen distributienetbeheerders (DNB's) en leveranciers.
Heb je net zonnepanelen laten plaatsen en loopt de aanmelding bij je netbeheerder vertraging op?
Maak je geen zorgen. Wij activeren je injectietarief zodra we officiële goedkeuring van de netbeheerder ontvangen.
Lees ook:
Een prosument is een verbruiker die zelf energie produceert. Bijvoorbeeld via zonnepanelen, wind- of waterkrachtinstallaties of warmtekrachtkoppeling.
Welke nettarieven er bestaan voor prosumenten met een omvormervermogen van maximum 10 kVA, lees je hier:
De meeste prosumenten in Wallonië genieten van de terugdraaiende teller. Sinds 1 januari 2024 vallen alle klanten met zonnepanelen, die na deze datum gekeurd worden, onder het systeem “nettarief werkelijke afname”
Er zijn 2 opties:
1. Je zonnepanelen zijn in gebruik genomen voor 31/12/2023 (datum keuring)
Je geniet van de compensatie tot 31/12/2030, ongeacht je type meter.
Daarnaast betaal je het prosumententarief:
Hierop is het capaciteitstarief van toepassing. Dit tarief wordt berekend op basis van je regio en het netto vermogen van je installatie. Het is dus vast.
Hierop is het proportionele tarief van toepassing op basis van de bruto afnames. Zodra je meer dan een derde van je energieproductie zelf verbruikt, daalt het prosumertarief dat je betaalt. Met een digitale meter betaal je automatisch het meest voordelige tarief.
Voor de bijdragen aan de energiekosten, heffingen en toeslagen wordt wat je op het net invoert in mindering gebracht.
Let op: als je beschikt over een sociaal tarief, betaal je geen prosumententarief.
2. Je installatie is in gebruik sinds 01/01/2024
Dit tarief is van toepassing voor prosumenten met een digitale meter. Een digitale meter is een meter die het verbruik en de productie van zonne-energie afzonderlijk registreert.
Meer informatie kan je vinden op de website van de CWAPE.
Gaf je jouw meterstanden minder dan 6 weken door aan Luminus?
Opmerking: heb je het tarief Basic Flex?
Gaf je je meterstanden meer dan 6 weken geleden door aan Luminus?
Controleer eerst of je EAN-code van je elektriciteits-of aardgasmeter in de lijst zit van geblokkeerde punten bij de netbeheerder:
Door de overschakeling naar een nieuw dataplatform binnen de energiemarkt kwamen in uitzonderlijke gevallen klantgegevens vast te zitten bij de netbeheerder. Daardoor kan Luminus geen afrekening opmaken.
Na deze controle heb je 2 opties:
1. Vind je je EAN-code(s) terug in deze lijst?
2. Vind je je EAN-code(s) niet terug in deze lijst?
Lees ook:
EAN staat voor 'European Article Numbering'.
Het is een code van 18 cijfers beginnend met 54144, die wordt gebruikt om een leveringspunt van gas of elektriciteit te identificeren.
Je vindt je EAN-code(s) terug:
Gaat het om een nieuwbouw, dan kreeg je deze codes van je netbeheerder bij je aanvraag voor een nieuwe aansluiting voor gas en/of elektriciteit.
Dit kan je op verschillende manieren doen:
Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.
Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus:
Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.
Nuttige link:
Om te weten of een meter open is, controleer je eerst of je elektriciteit of gas hebt in de woning. Doe bijvoorbeeld het licht aan of zet de verwarming op.
Je kan je ook bij de eigenaar of bij de vorige bewoner van je woning informeren naar de status van de meters.
Ook bij je netbeheerder kan je hiervoor terecht.
Als je meters verzegeld zijn:
Contacteer ons om een nieuw contract af te sluiten.
Informeer ons dat je meters gesloten zijn.
Van zodra je over een contract beschikt, bel je naar je netbeheerder om je meters te laten openen.
Een overnamedocument voor energie is een formulier dat je invult met de persoon die de levering van elektriciteit en/of gas in een woning overneemt. Bijvoorbeeld bij een verhuis, de verkoop van een huis, na een scheiding of na een overlijden.
Zorg dat je de volgende info noteert op dit overnamedocument:
Er zijn 2 versies beschikbaar:
We hebben op onze website een specifieke rubriek rond verhuizen.
Wanneer je jouw verhuis online doorgeeft via het verhuisformulier, dan kan je het overnamedocument hier ook toevoegen. Toegestane formaten zijn .jpg, .pdf en .png, met een maximum van 5 MB. Je kan ons deze informatie ook telefonisch of via het contactformulier doorgeven.
Ter informatie:
We raden je aan om ons 1 maand voor je verhuis te informeren, telefonisch of via onze website. Zo kunnen we je helpen om de nodige stappen te ondernemen en je werk te vergemakkelijken.
Ben je reeds verhuisd?
Maak je geen zorgen. Contacteer binnen de 30 kalenderdagen na de sleuteloverdracht. Dan zetten we je contracten over naar je nieuwe adres.
Lees ook: Ik verhuis, wat moet ik doen?
EAN staat voor 'European Article Numbering'.
Het is een code van 18 cijfers beginnend met 54144, die wordt gebruikt om een leveringspunt van gas of elektriciteit te identificeren.
Je vindt je EAN-code(s) terug:
Gaat het om een nieuwbouw, dan kreeg je deze codes van je netbeheerder bij je aanvraag voor een nieuwe aansluiting voor gas en/of elektriciteit.
Dat kan. We raden je zelfs aan je voorschotten op gas en elektriciteit even te herbekijken als je verhuist.
Een andere woonst betekent immers vaak een ander energieverbruik.
Een ander voorschot kan op 2 manieren:
Controleer regelmatig of je voorschotbedrag nog altijd in verhouding staat met je werkelijke verbruik via My Luminus op de website of via de app. Op die manier voorkom je onaangename verrassingen op je jaarafrekening.
We raden je aan om in de volgende situaties een tijdelijke aansluiting of werfaansluiting aan te vragen:
Hoe verloopt de procedure?
Volg dit stappenplan om een tijdelijke aansluiting aan te vragen:
Belangrijke opmerkingen
De intercommunales komen een digitale meter plaatsen in geval van :
De uitrol is actief bezig. Eind oktober 2024 heeft 64% van de Fluvius-klanten een digitale meter.
Het doel om tegen 2024 80% te bereiken wordt moeilijk haalbaar. De doelstelling is om in 2029 een uitrol van 100% te hebben.
Fluvius plaatst automatisch al een digitale meter in deze gevallen:
Je kan op de website van Fluvius je EAN ingeven om te zien wanneer je ingepland staat: https://www.fluvius.be/nl/meters-en-meterstanden/digitale-meter/wanneer-krijg-ik-een-digitale-meter/planningschecker
Sinds 1 januari 2023 vindt de installatie van een slimme elektriciteitsmeter systematisch plaats in de volgende gevallen:
Uiterlijk op 31 december 2029 moet de netbeheerder 80% van de slimme elektriciteitsmeters hebben geïnstalleerd.
Wil je niet wachten dan kan je een verzoek indienen voor de installatie. In dat geval is de installatie betalend.
Voor bepaalde type klanten in Brussel wordt de slimme meter systematisch en gratis vervangen:
Bij nieuwe elektrische aansluitingen (nieuwe gebouwen) of het plaatsen van een extra meter is de plaatsing van de slimme meter betalend.
Woon je in Vlaanderen?
Woon je in Wallonië of Brussel?
Hoe gebeurt deze omschakeling?
Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.
Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.
Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.