Hulp en ondersteuning
Luminus -  Contact Business adviseurs.

Waarmee kunnen we u helpen?

TOP 5 meest gezochte antwoorden:

 
  • Ik kan mijn voorschot niet aanpassen via My Luminus. Wat doe ik?

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe kan ik mijn meterstanden ingeven in My Luminus als ik een digitale meter heb?

    Heb je een digitale meter, dan hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden. We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd in My Luminus.

    Voor je afrekening ontvangen we van de netbeheerder de werkelijke meterstand n.a.v. de jaarlijkse meteropname.

    De volgende gegevens lees je af op je digitale meter:

    Op de display van een digitale meter elektriciteit:
    • Zie je de meterstanden staan voor dag (1.8.1.) en nacht (1.8.2),
    • Als je zonnepanelen hebt, zijn ook de meterstanden ingevuld bij injectie dag (2.8.1.) en nacht (2.8.2.).
    Op de display van een digitale meter gas:
    • Druk op een van de drie rode knoppen: dan zie je de meterstanden.
     
    image.pngimage.png

     

    Lees deze nuttige tips:

    • Als je een digitale meter hebt, leest de netbeheerder jaarlijks automatisch en op afstand je meterstanden af. Er komt geen meteropnemer meer langs om de meterstanden te noteren. 
    • Je meterstanden worden maandelijks automatisch geregistreerd in My Luminus

    Wist je trouwens dat Luminus verschillende diensten aanbiedt om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen?

    Dagelijkse data, tot de dag voordien:

    •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
      • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als ik kWh
      • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
      • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

    Real time data:

    • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
      In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.

    Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
    Lees meer over deze dienst


    Nuttige links:

    Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
  • Hoe lees ik de meterstanden van een slimme of digitale meter

    Dankzij je digitale meter hoef je niet langer zelf je meterstanden bij te houden.

    We ontvangen maandelijks een informatieve meterstand van je netbeheerder als je een communicerende digitale meter hebt. Deze meterstanden gebruiken we om je ideale voorschot te berekenen en worden automatisch geregistreerd.

    Voor je afrekening hebben we wel nog steeds de werkelijke meterstand nodig. Die ontvangen we van de netbeheerder n.a.v. de jaarlijkse meteropname.

    Heb jij maandelijkse afrekeningen, dan ontvangen we maandelijks je werkelijke meterstand van je netbeheerder. Op basis daarvan maken we telkens je afrekening op.

    Daarnaast biedt Luminus verschillende diensten aan om meer inzicht in je digitale meterdata te krijgen.

    Data tot de dag voordien:

    •  ‘Digitale meterstanden’ in je My Luminus-app (gratis, enkel beschikbaar in Vlaanderen):
      • Zicht op je energieverbruik, zowel in euro als in kWh
      • Gepersonaliseerd op basis van je Luminus-tarief
      • Weergave in grafieken per dag, maand of jaar en dit telkens tot de dag voordien.

    Real time data:

    • Met Luminus EnergyControl Monitor krijg je realtime zicht op je actueel energieverbruik. Deze dienst werkt met een ‘dongle’, een klein apparaatje dat je in de P1-poort van je digitale meter klikt en dat je data live naar de bijhorende app stuurt.
      In de app volg je je verbruik en injectie in real time op.  Zo zie je meteen het effect van je inspanningen om te besparen. De app toont je ook waar het meeste energie naartoe gaat en welke apparaten bij je thuis (te) veel energie verbruiken.

    Heb je zonnepanelen, dan worden je injectie en afname van het net geregistreerd. De app toont je vervolgens je actuele zonneproductie en zelfconsumptie. Zo weet je op ieder moment perfect wanneer je zonnepanelen voldoende energie opwekken en het ideaal is om die zonne-energie te verbruiken.
    Lees meer over deze dienst

     

    Je kan je energieverbruik ook via je netbeheerder opvolgen:

    • Raadpleeg/download de handleiding van je netbeheerder om te weten hoe je de meterstanden van een slimme of digitale meter afleest. Je netbeheerder toont je wat er op de display staat van je digitale elektriciteits- of gasmeter en welke meterstanden je waar vindt.
      • In de klantenzone van je netbeheerder kan je elke dag een nieuwe update van je energieverbruik raadplegen (tot de dag voordien). In Vlaanderen is dit in Mijn Fluvius.
      • Je kan je dagelijkse/maandelijkse/jaarlijkse injectie raadplegen als je een digitale meter hebt. In Vlaanderen is dit: In Mijn Fluvius. Als je dan je injectie in mindering brengt van de opgewekte energie van je zonnepanelen, houd je je zelfverbruik over.

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
    • Kan ik een maandelijkse afrekening ontvangen?

      Luminus biedt klanten met een digitale meter de mogelijkheid om maandelijks een afrekening te betalen voor elektriciteit en gas.

      Heb je een digitale meter en wil je maandelijks een afrekening ontvangen? Contacteer onze klantendienst.
      We dienen een aanvraag in bij je netbeheerder. Als alles in orde is, ontvang je vanaf de eerste dag van de volgende maand een maandelijkse afrekening.

      Houd er rekening mee dat je geen voorschotfacturen meer zal ontvangen. In de winter, wanneer je meer verbruikt, kan je dan ook hogere afrekeningen krijgen. Omdat je geen voorschotfacturen meer ontvangt, is het ook noodzakelijk om in het geval van een domiciliëring te kiezen voor een domiciliering voor je afrekeningen (en niet enkel voorschotten).

      Wil je meer weten? Lees dan zeker onze inspirerende blog. 

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen
    • Ik verhuis: wat moet ik doen bij Luminus?

      Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:

      • Je meterstanden.
      • Je meternummer of je EAN-code.
      • De datum waarop je verhuist.
      • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.

      Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

      Dit kan je op verschillende manieren doen:

      • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
      • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

      Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
      Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

      Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

      Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

      1. Meld je aan via My Luminus.
      2. Klik op 'Contracten en diensten'. 
      3. En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.

      Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

      Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

      Nuttige link:

      Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

    Zelf aan de slag in My Luminus

    In uw persoonlijke klantenzone My Luminus kan u heel wat zaken ook zélf regelen:
    My Luminus Dashboard
    • persoonlijke gegevens wijzigen
    • facturen en betaling raadplegen
    • voorschot aanpassen
    • meterstanden doorgeven
    • betaalmethode aanpassen
    • afbetalingsplan aanvragen

    Lees hier meer over My Luminus.

    Nog geen account?
    Registreren is makkelijk en bovendien helemaal gratis.

    Naar My Luminus
    Ik ben mijn gebruikersnaam of wachtwoord van My Luminus vergeten of wil dit wijzigen. Hoe doe ik dit?

    Uw antwoord niet gevonden?
    Een van onze medewerkers helpt u graag verder

     

    Bel een business adviseur

    Bereikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

    Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand.

    078 150 152


    Vraag een expert om contact op te nemen

    We proberen binnen maximaal 2 werkdagen contact op te nemen.

    Ga naar formulier

    Chat met een business adviseur

    Beschikbaar op werkdagen van 8u tot 18u.

    Van zodra een business adviseur beschikbaar komt kan u het chatgesprek starten door rechtsonderaan op de knop 'start de chat' drukken.

    Luminus klant? Neem uw klantennummer bij de hand.

    Vraag een expert om contact op te nemen

    We proberen binnen maximaal 2 werkdagen contact op te nemen.

    Voor vragen in verband met uw contract, producten en tarieven:

    business.sales@luminus.be

    Voor alle andere vragen:


    business.services@luminus.be

    Hulp bij een storing

    De gratis hulplijn is 24/7 bereikbaar. Een vakman komt ter plaatse binnen 24u. Belt u voor 10u op een werkdag, dan komt hij de dag zelf!

    Als klant van Luminus hoeft u niet zelf een beschikbare vakman te zoeken en geniet u van exclusieve voordeeltarieven. De interventie wordt uitgevoerd door één van onze 300 gecertificeerde techniekers.

    Als u op een vrijdag na 10u belt, komt de vakman ten laatste de eerstvolgende werkdag.


    0800 808 08 Meer info

    Heeft u een klacht? Wij lossen het voor u op!

    Geef uw klacht aan ons door.

    Portal Luminus e-Mobility - LuminusVragen omtrent uw laadpaal voor uw zaak?
    Contacteer onze e-mobility klantendienst.

    02 289 90 90