Hoe kan ik een afrekening of meterstand betwisten bij Luminus?

Hoe kan ik een afrekening of meterstand betwisten bij Luminus?

Je kan zelf je betwisting online doorgeven via je My Luminus-account.
Let op: Je kan je betwisting niet verwerken in de app. Dit kan enkel via je My Luminus op de website. 


Houd eerst de volgende gegevens bij de hand:
  • Je meternummer
  • De meterstand (Als je de meterstand niet hebt van de vermelde dag op de afrekening, noteer dan de meterstand van vandaag.)
Geef je online betwisting als volgt door:
  • Log in op My Luminus en ga naar 'Facturen'.
  • Klik op 'Ik wil een meterstand betwisten'.
  • Selecteer het correcte leveringsadres.
  • Kies de afrekening die je betwist. Kies 'Ik weet het niet / de afrekening staat niet in de lijst' als je het niet zeker weet of als de afrekening er niet staat.
  • Duid aan of het over een verhuis gaat.
  • Indien ja, voeg je het overnamedocument toe.
  • Selecteer het correcte leveringsadres en kies welk product je betwist: elektriciteit en/of gas. 
  • Pas indien nodig de datum aan via de kalender.
    • Bij een verhuis geldt de overnamedatum (zie het overnamedocument).
    • Anders geldt de meteropnamedatum (zie de datum van de foto).
  • Vul de nieuwe meterstand(en) in.
  • Indien het niet gaat om een verhuis, voeg de foto van de meterstand(en) toe. 
  • Klik op 'Verzenden'.
  • Je krijgt daarna een bevestiging van ontvangst van je betwisting.

    Wil je je betwisting liever niet online doorgeven? Contacteer onze klantendienst telefonisch. 

    Let op: Je kan je betwisting niet verwerken in de app. Dit kan enkel via je My Luminus op de website. 

    Is dit het antwoord op uw vraag?

    We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

    Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

    Kijk de betaalstatus van je facturen na via My Luminus. Voor elke factuur vermelden we het nog te betalen bedrag. 

    Als je factuur 5 dagen na betaling nog altijd onbetaald is, of als het gaat om een dringende betaling, contacteer je ons op 078 150 210.
    Meer info

    De korting of bespaarbonus geldt voor je gasaansluiting bij Luminus.
    Heb je geen gasaansluiting of heb je deze niet bij Luminus, dan geldt de korting voor je elektriciteitsaansluiting.

    Meer details over deze bespaarbonus vind je in je bevestigingse-mail nadat je je hebt ingeschreven.

    De berekening van de besparing gebeurt door je verbruik te vergelijken tijdens 2 periodes:

    • enerzijds het verbruik dat vermeld wordt (in kWh) in je laatste jaarafrekening bij Luminus voor 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of voor 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024), welke het verbruik van ten minste 180 dagen dekt en
    • anderzijds het verbruik dat wordt opgenomen (in kWh) in je eerstvolgende jaarafrekening bij Luminus vanaf 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of vanaf 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024). De consumptieperiode moet dus lopen tot in april 2023 (Bespaarbonus 2023) of tot in maart 2024 (Bespaarbonus 2024), en minstens 180 dagen bedragen.

    Beide verbruiken zullen omgezet worden op jaarbasis om ze correct te kunnen vergelijken. Dit gebeurt aan de hand van verbruiksprofielen die door de netbeheerders ontwikkeld werden. Deze methode is ook bekend als Real Load Profiles (RLP).  

    Opgelet:

    • Voor de toekenning van de Bespaarbonus is het belangrijk dat je je werkelijke meterstanden doorgeeft aan de netbeheerder. Luminus kan geen korting toekennen op basis van geschatte meterstanden.
    • Heb je een digitale meter? Dan verloopt de meteropname automatisch vanop afstand.
    • Deze campagne is afgelopen. Inschrijven is niet meer mogelijk.


    Lees ook deze nuttige info:

    Meer info

    De meeste terugbetalingen voor huishoudelijke klanten bij Luminus gebeuren binnen de 18 kalenderdagen na de verzending van de creditnota.
    Contacteer onze klantendiensten indien je na 18 dagen geen terugbetaling hebt ontvangen. We kijken dan na wat de status is van je klantendossier.

    Voor professionele klanten met een betaaltermijn van meer dan 18 dagen, is ook de termijn van terugbetaling langer.

    Betaal je via domiciliëring?
    Dan kennen we je bankrekeningnummer. De terugbetaling gebeurt automatisch. Je hoeft hiervoor niets te doen.

    Betaal je niet via domiciliëring?
    Bezorg ons dan je bankrekeningnummer via deze link in My Luminus.

    Wil je je bankrekeningnummer voor terugbetaling wijzigen?
    Je kan dit zelf doen via deze link in My Luminus.

    Meer info

    Neen, dit formulier is:
     
    • Informatief: je vindt er nuttige info m.b.t. instanties die je kunnen verder helpen als je moeilijkheden heeft met het betalen van je energiefactuur.
    • Als je expliciet akkoord gaat met de plaatsing van de budgetmeter, kan je ons best zo snel mogelijk contacteren.
    Meer info

    Ja, je kan uitstel van betaling op je energiefacturen van Luminus krijgen. Dit kan je zelf online regelen via de klantenzone My Luminus.
    Let op: In de app is het niet mogelijk een betaaluitstel aan te vragen. Dit kan je enkel via My Luminus op de website.

  • Log in op My Luminus.
  • Ga naar 'Facturen'.
  • Ga naar 'Ik wil...' en klik op 'Uitstel van betaling vragen'.
  • Er zijn geen kosten aan verbonden.

    Meer info

    We storten het te veel betaalde bedrag terug binnen 15 dagen na de betaaldatum.
    Als je een onbetaalde factuur hebt bij Luminus, gebruiken we dit bedrag om je factuur te vereffenen.
    Meer info

    Als je 10% of meer bespaarde op je verbruik, betaalt Luminus deze Bespaarbonus aan je uit op je eerstvolgende jaarafrekening:
    • vanaf 1 april 2023: Bespaarbonus 2023
    • of vanaf 1 maart 2024: Bespaarbonus 2024

    De berekening van de besparing gebeurt door je verbruik te vergelijken tijdens 2 periodes:
    • enerzijds het verbruik dat vermeld wordt (in kWh) in je laatste jaarafrekening bij Luminus voor 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of voor 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024), en die het verbruik van ten minste 180 dagen dekt en
    • anderzijds het verbruik dat wordt opgenomen (in kWh) in je eerstvolgende jaarafrekening bij Luminus vanaf 1 april 2023 (Bespaarbonus 2023) of vanaf 1 maart 2024 (Bespaarbonus 2024). De consumptieperiode moet dus lopen tot in april 2023 (Bespaarbonus 2023) of tot in maart 2024 (Bespaarbonus 2024) en minstens 180 dagen bedragen.
    Beide verbruiken zullen omgezet worden op jaarbasis om ze correct te kunnen vergelijken. Dit gebeurt aan de hand van verbruiksprofielen die door de netbeheerders ontwikkeld werden. Deze methode is ook bekend als Real Load Profiles (RLP).  

    Opgelet:
    • Voor de toekenning van de Bespaarbonus is het belangrijk dat je je werkelijke meterstanden doorgeeft aan de netbeheerder. Luminus kan geen korting toekennen op basis van geschatte meterstanden.
    • Heb je een digitale meter? Dan verloopt de meteropname automatisch vanop afstand.
    • Deze campagne is afgelopen. Inschrijven is niet meer mogelijk.


    Lees ook deze nuttige info:
    Meer info

    Meer info

    Op de injectievergoeding betaal je als huishoudelijke klant 0% BTW. Maar de BTW wordt berekend op het bedrag van het afgenomen verbruik en houdt geen rekening met de injectiecomponent. Op het totaalbedrag kan de BTW dan hoog lijken.
    Je vindt meer informatie op de website van de CREG.
    Meer info

    Helaas herkennen nog niet alle bank-apps de QR-code.

    • De code wordt niet gescand. Probeer het eens niet via de bank-app, maar scan de code
      • met een QR-Reader.
      • met een smartphone-camera.
    • Je ondervindt problemen met doorschakelen naar je bank-app (vooral het geval bij ING en BNP Paribas).
      • Na enkele pogingen lukt het wel.
      • Je kan ook betalen via Payconiq.
      • Het is mogelijk om je facturen te betalen in je Payconiq app.

    Je komt dan in een POM-bancontact-scherm terecht en kan op die manier veilig en eenvoudig betalen.

    Bekijk hier een video hoe je facturen veilig betaalt via POM.

    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in