Wat kan ik zelf doen via My Luminus?

Wat kan ik zelf doen via My Luminus?

Via de online klantenzone My Luminus kan je op de website of via de My Luminus-app zelf je energieverbruik, facturen en betalingen snel en gemakkelijk opvolgen.

​​​Ontdek de mogelijkheden van My Luminus in deze video.

Op My Luminus kan je:

Je facturen en betalingen beheren


Een overzicht behouden van je verbruik

Meer uitleg, klik hier

Je voorschot en afrekening controleren


Je contracten en diensten beheren


Je profiel beheren

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

  • Log in via My Luminus.
  • Klik op 'Facturen'.
  • Je krijgt een overzicht van al je facturen.
  • Klik op de rijen voor meer info over de gekoppelde betalingen.
  • Je kan ook:
    • het openstaand saldo nagaan.
    • de status van je betalingen controleren.
    • elke factuur raadplegen en downloaden.
    • de verzendmethode en de betaalwijze van je facturen controleren en aanpassen.


    Nuttige links:

    Meer info

    Ben je al een klant van Luminus of heb je al een My Luminus account?
     

  • Log in via My Luminus.
  • Ga naar 'Diensten'.
  • Klik op : 'Een nieuw contract aanvragen'. Je klantnummer wordt automatisch ingevuld.
  • Vink aan “Nieuwe meter”.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Upload je laatste factuur op of klik op 'Start berekening' en volg de stappen op het scherm.
  • Opmerking:
    • Je kan enkel een nieuwe aansluiting aanvragen via de webversie van My Luminus. Via de app is dit nog niet mogelijk. De functie komt er wel aan in de toekomst. 
    • Ontdek onze verschillende tarieven op www.luminus.be en kies welk tarief het beste bij je wensen past (vast of variabel tarief, groene energie, Extra's, voordelige prijs,...).
    • Je kan onmiddellijk intekenen op het gewenste tarief. Je ontvangt altijd een overzicht van je persoonlijke gegevens, zodat je alle informatie kan nakijken of wijzigen als het nodig is.
    • Een aanvraag voor een nieuwe aansluiting is enkel nodig voor nieuwe meters die nog niet in dienst zijn en verzegelde meters.


    Ben je nog geen klant van Luminus?

  • Neem contact op met je netbeheerder om een nieuwe aansluiting aan te vragen. Je ontvangt een EAN-code (European Article Numbering). Deze EAN-code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met je leveringspunt voor elektriciteit. Deze code heb je nodig voor alle communicaties met je netbeheerder of je energieleverancier.
  • Neem contact met ons op om een contract af te sluiten en houd je EAN-code in de hand. We informeren nadien je netbeheerder.
  • Contacteer je netbeheerder opnieuw (ongeveer 3 dagen nadat je een contract afsloot) om een datum vast te leggen voor je aansluiting. Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
  • Meer info

    Registreer je op onze website of download de My Luminus-app via de App Store voor iOS of via Google Play voor Android.

  • Ga naar My Luminus 
  • Geef je e-mailadres in, kies een paswoord en klik op “registreren” of registreer je via de Socials (Apple, Google, Facebook)
  • Je krijgt van ons een bevestigingsmail. Klik op de link om je inschrijving te bevestigen.
    • De bevestigingsmail kan in de spam- of reclamefolder van je mailbox belanden. Bekijk deze folders om te zien of de mail daar is beland. Is dat niet het geval, contacteer ons dan even.
    • Wanneer je registreert via de Socials zal je geen bevestigingsmail ontvangen
  • Je e-mail adres is geverifieerd, klik op “Terug naar My Luminus” om je in te loggen
  • Log in met je e-mail adres en wachtwoord
  • Je komt terecht in het Dashboard “Welkom bij My Luminus!”
  • Voeg een klantennummer (zonder 0 vooraan) en EAN-nummer toe aan jouw account. Je vindt deze nummers op je factuur.
    Indien de klant wenst kan de klant een Alias of alternatieve naam toevoegen, bijv. “Thuis”
  • Klik op “Voeg toe”
  • Je bent klaar om My Luminus te gebruiken!
  • Ben je een nieuwe klant?
    Als je nog geen klantnummer of EAN-code hebt, maak nu al je My Luminus account aan en voeg de ontbrekende data later toe.

    Meer info

    Het spijt ons dat je ontevreden bent.
    Om je klacht te melden, klik je op één van de linken hieronder:
    Meer info

    Dankzij de Luminus-app heb jij je persoonlijke klantenzone altijd bij de hand. Je energie opvolgen was nog nooit zo makkelijk.

    Download de My Luminus-app via de App Store voor iOS of via Google Play voor Android.

    Bekijk hieronder hoe de app in elkaar zit en wat de voordelen ervan zijn.

     

    Meer info

    Wens je te betalen met domiciliëring?
  • Log in via My Luminus.
  • Klik op 'Facturen'.
  • Klik op 'Schakel over naar domiciliëring'. Je kan kiezen tussen domiciliëring of je dit enkel voor je voorschotfacturen doet of ook voor je afrekening.
  • Bevestig je wijziging.

  • Wil je je domiciliëring stopzetten?
    Als je toch liever via overschrijving betaalt, contacteer dan even onze klantendienst. We helpen je graag verder.
    Meer info

    Wil je je My Luminus-account verwijderen? Je kan dit zelf doen in je persoonlijke My Luminus klantenzone. 
     
  • Log in op My Luminus.
  • Ga naar 'Mijn Profiel' en kies voor 'Account verwijderen'. (In de app kies je eerst voor 'Meer' en hierna klik je op 'Mijn profiel'. Vervolgens klik je op 'Account verwijderen.)
  • Kort daarna krijg je een e-mail van Luminus die bevestigt dat je account werd verwijderd.
  • Doe je het liever niet zelf? Contacteer onze klantendienst. Een adviseur verwijdert je account voor jou.

    Wil je de My Luminus-app niet meer gebruiken?
    • Verwijder gewoonweg de app.
    Meer info

    In de volgende situaties kan je jouw voorschotbedrag niet online aanpassen. Dit is het geval als:

    • je volgende factuur een afrekening is.
    • je een digitale meter hebt en je maandelijks een afrekening ontvangt.
    • je een klassieke meter met piekmeting hebt.
    • je contract binnenkort niet meer actief is bij ons.
    • je nog een betaalachterstand hebt. We verzoeken je om dit eerst te betalen.
    • je volgende voorschotfactuur al is opgemaakt in onze systemen. Je nieuwe voorschotbedrag zal pas te zien op de factuur erna.
    • je maandelijks voorschot al één keer in dezelfde maand aanpaste.
    • er uitzonderlijk een technisch probleem opduikt.
    • Opgelet! Je kan zelf je voorschotbedrag slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool in My Luminus aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.
    Vanaf het ogenblik dat je 3 maanden verbruik hebt, kan je in My Luminus een nieuwe simulatie maken op basis van je meterstanden. Om een juiste simulatie te maken, raden we je aan om je huidig bedrag te behouden en zo verrassingen te voorkomen bij je afrekening.

    Is er een andere reden waarom je jouw voorschotbedrag niet kan aanpassen?
    • Contacteer ons. Wij passen het bedrag graag voor je aan.
    Meer info

    Je kan je tarief gratis wijzigen via My Luminus.

    Als je nog geen keuze gemaakt hebt, kan je onze verschillende tarieven en diensten raadplegen op onze website. Kies het tarief dat het meest bij je wensen aansluit.
    Daarna voer je de volgende stappen uit:
  • Log in via je My Luminus-account.
  • Klik op 'Contracten en Diensten'. 
  • Klik op: 'Mijn tarief aanpassen'. 
  • Kies je nieuwe tarief.
  • Bevestig je wijziging.
  • Dankzij de Luminus-app heb jij je persoonlijke klantenzone altijd bij de hand. Je energie opvolgen was nog nooit zo makkelijk. Bekijk hier hoe de app in elkaar zit en wat de voordelen ervan zijn.


     
    Meer info

    Je facturen zijn beschikbaar in je My Luminus-account. Je kan ze raadplegen en printen wanneer je dit wil.
     
  • Log in via My Luminus.
  • Klik op 'Facturen'.
  • Elke factuur kan je raadplegen door te klikken op het factuurnummer. (In de app is een klik op de gewenste factuur voldoende. Op de volgende pagina zie je naast 'Betaalmethode' een groen icoontje met een pijl in. Klik hierop om je factuur te openen.)
  • Print de factuur indien nodig.
  • Denk aan het milieu voordat je print!
    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in