Hoe bepalen jullie de eenheidsprijs voor mijn variabel tarief op mijn afrekening bij Luminus?

Hoe bepalen jullie de eenheidsprijs voor mijn variabel tarief op mijn afrekening bij Luminus?

Heb je een variabel energiecontract? Dan volgt jouw contract de evolutie op de energiebeurzen en wijzigt je eenheidsprijs voor energie gedurende de looptijd van je contract. Voor je afrekening tonen we een gemiddelde van de eenheidsprijzen die voor jouw tariefformule van toepassing waren tijdens de afrekeningsperiode.
De tariefformule van je huidige contract vind je terug onder "Contracten en diensten" in My Luminus.

Om je totale jaarverbruik te verdelen over je verbruiksperiode, gebruiken energieleveranciers een ‘standaard verbruiksprofiel’. Omdat we enkel je totale energieverbruik tijdens je verbruiksperiode kennen, is dit standaard verbruiksprofiel nodig om in te schatten hoeveel elektriciteit of gas je in een bepaalde maand verbruikt.

We vermenigvuldigen de energieprijs per maand met het standaard verbruik voor die maand. De totalen per maand tellen we vervolgens op om je totale energiekost te bepalen voor je verbruiksperiode.

De netbeheerders publiceren de standaard verbruiksprofielen jaarlijks en deze zijn identiek voor alle energieleveranciers. Op de website van de Vlaamse energieregulator VREG vind je meer informatie over de standaard verbruiksprofielen.

Nuttige link:

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.

Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.

Meer info

Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:

Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.

De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.

Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210. 

Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 152

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in