Hoe kan ik genieten van de dalende prijzen?

Hoe kan ik genieten van de dalende prijzen?

De energieprijzen zijn de laatste tijd gedaald. Indien je een variabel tarief hebt, dan is de prijs automatisch mee gedaald.

Heb je een vast tarief, dan kan het nu zeker interessant zijn om je huidige tarief onder de loep te nemen.

Dit kan via de Tarief Check-up in My Luminus. Hiermee vergelijk je je huidige tarief met onze andere actuele tarieven. Veranderen van tarief kan bij Luminus op elk moment, dus die vrijheid heb je.

 

Indien je van tarief bent veranderd, denk eraan om je voorschot aan te passen. Dit kan heel eenvoudig via My Luminus, uw persoonlijke klantenzone.

Heeft u nog geen digitale meter, geef dan eerst bij “verbruik” onderaan de webpagina uw meterstanden in voor uw verschillende aansluitingen. U ziet meteen wat uw ideale voorschotbedrag is op basis van uw verbruik en hoeveel u kan verlagen.

 

Wanneer je geniet van een variabel tarief, check dan ook regelmatig je voorschot. Zo kom je nooit voor verrassingen te staan bij uw jaarlijkse afrekening.

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Je komt in aanmerking voor het niet-zakelijk btw-tarief als :
  • Je een ondernemingsnummer hebt.
  • Je een zakelijk energietarief hebt.
  • Het leverpunt een gemengd energieverbruik voor zakelijke en niet-zakelijke activiteiten heeft, waarvan minimum 50% niet-zakelijk is.
Lees ook deze nuttige informatie:
Meer info

Je vindt je prijs per kWh op 3 plaatsen terug:

  • in je persoonlijke klantenzone My Luminus, onder « Contracten en Diensten». Je ziet je eenheidsprijs in het veld: 'Prijsinformatie' en je kan de pdf ook downloaden. 
  • op je afrekening: je prijs per kWh voor de gefactureerde verbruiksperiode.
  • in de bijzondere voorwaarden van je contract: je prijs per kWh (excl. promo).

De prijs per kWh hangt af van:

  • je tarief (te zien in My Luminus, onder ‘Contracten en Diensten’).
  • je metertype voor elektriciteit (er bestaat maar één metertype voor gas):
  • enkelvoudige meter: de prijs per kWh is dezelfde voor de hele dag.
  • tweevoudige meter: de prijs per kWh verschilt naargelang je verbruikt in de piek- of daluren (de prijs tijdens de daluren is lager dan tijdens de piekuren). Je netbeheerder bepaalt zelf wanneer de piek- en daluren van start gaan. Ze verschillen onderling en zijn ook afhankelijk van jouw woonplaats.
  • exclusief nachttarief: dit is een prijs per kWh aan een verlaagd tarief, gekoppeld aan een meter die alleen 's nachts werkt, meestal accumulatieverwarming.

Ben je nog geen klant of wens je van tarief te veranderen?
De prijzen per kWh die van toepassing zijn voor elk tarief per maand vind je hier.
Meer info

Binnen het nettarief werkelijke afname moet je betalen voor het gebruik van het net en de energie die je effectief afneemt. Maar met het juiste energiecontract word je vergoed voor de stroom die je opwekt maar niet meteen verbruikt. Je plaatst die stroom op het net, en ‘verkoopt’ die als het ware aan je energieleverancier.

In de praktijk kies je voor een contract met een vergoeding voor de geïnjecteerde energie. Je digitale meter registreert je afname en injectie van energie op het net. Je leverancier compenseert dit met een vergoeding. Zo haal je toch nog voordeel uit de opgewekte energie die je niet meteen verbruikt.  

Goed om te weten: alle Luminus tarieven beschikken vanaf 2021 over een injectietarief.
In de productfiches elektriciteit zie je welke injectievergoeding je krijgt voor je tarief. Dit vermelden we in de tabel 'Luminus energieprijzen' bij: 'Vergoeding geïnjecteerde energie (c€/kWh)'.

 
Meer info

Neen. Een injectiecontract kan je alleen afsluiten in combinatie met een afnamecontract. Ongeacht het type afnamecontract (vast of variabel) zijn de injectievergoedingen bij Luminus altijd variabel voor zonnepaneleneigenaars in Vlaanderen en Brussel met een digitale meter.
Meer info

Op Mijn Fluvius:
Op je afrekening:
  • Als residentiële klant zal je je totale injectie zien op je afrekening samen met de vergoeding die je hiervoor ontvangt.
  • Bij professionele klanten worden de injectie en verbruiksvolumes op twee aparte facturen afgerekend. Je zal dan je injectievolume zien op de injectiefactuur.
Meer info

Vanaf 1 januari 2023 voert de VREG (Vlaamse Regulator van de Elektriciteits- en Gasmarkt) een capaciteitstarief in voor alle netgebruikers in Vlaanderen. 

Wat is het? 

Het capaciteitstarief is een nieuwe berekening voor je gebruik van het elektriciteitsnet. Voor klanten met een digitale meter wordt deze  bijdrage berekend volgens het gemiddelde van hun verbruikspieken. Het andere deel van de nettarieven wordt nog steeds berekend op basis van het verbruik.

Hoe komt Luminus aan verbruikspieken? 

De netbeheerder registreert de pieken en stuurt deze ook aan ons door. Zij kunnen je verbruikspieken enkel meten als je beschikt over een digitale elektriciteitsmeter. Beschik je hier niet over? Dan geldt er een vaste bijdrage. 

Hoe berekent de VREG mijn capaciteitstarief? 

De VREG kijkt elke maand naar je hoogste kwartierpiek in kilowatt (kW), geregistreerd door je digitale meter. Dit wordt je maandpiek genoemd en kun je zelf in je 'Mijn Fluvius’-account opvolgen. Elke maand wordt de gemiddelde maandpiek berekend: dat is het gemiddelde van je maandpieken van de voorafgaande 12 maanden. Als huishoudelijke verbruiker word je meestal jaarlijks afgerekend. Voor je jaarafrekening wordt er nog eens een gemiddelde genomen van alle gemiddelde maandpieken in je facturatieperiode en op basis daarvan wordt je effectieve nettarief bepaald.

Waar kan ik meer info vinden? 

Op de blog van Luminus vind je meer details over de nieuwe berekening van de distributienetkosten, inclusief een informatief filmpje van de Vlaamse Energieregulator (VREG). En via deze webpagina kun je een simulatie uitvoeren om de eventuele impact op je energiefactuur te berekenen.
Meer info

Niet-zakelijk verbruik is verbruik voor niet-professionele doelen. In de praktijk komt dit neer op twee categorieën :

Wonen :
Een vereniging van mede-eigenaars waarbij de afname van gas en/of elektriciteit in hoofdzaak, dus voor meer dan de helft, bestemd is voor de woningen in het gebouw kunnen het verlaagd tarief aanvragen. Ook een huisvestingsmaatschappij die appartementen verhuurt kan dit.

Overheid :
Het verbruik van een overheidsinstantie voor de taken die hij als overheid verricht, is niet-zakelijk verbruik. Dit laatste moet strikt worden begrepen en daarom raden we je aan eerst aandachtig de FAQ verlaagde btw-tarief 6%  te raadplegen. Zo is het verbruik van cultuur- en sporthuizen, onderwijsinstellingen, woonzorgcentra en rusthuizen, gemeentelijke nutsbedrijven, en vele meer, gewoon zakelijk verbruik. 

Bekijk ook deze nuttige info:
Meer info

We zijn bereid om samen met jou te zoeken naar een oplossing. We kunnen je in bepaalde omstandigheden een uitstel van betaling toestaan of samen een afbetaalplan  opstellen. Is ook dit niet voldoende voor je? Dan zijn er een aantal stappen die je zelf kan ondernemen:

Verminder je verbruik
De goedkoopste energie is degene die je niet verbruikt. We stelden een pagina op met tips die je helpen je verbruik te verminderen.


Tussenkomst OCMW
Je kan beroep doen op het energiefonds. Het OCMW kan ook tussenkomen bij het uitvoeren van bepaalde energiebesparende maatregelen:
  • tussenkomen bij de aankoop van apparaten die minder verbruiken en efficiënter zijn (spaarlampen, apparaten van klasse A+...);
  • tussenkomen in de controle op, het onderhoud of het conform maken van energietoestellen (onderhoud van verwarmingsketels...);
  • tussenkomen in kleine of grote werken om het verbruik te verminderen (plaatsing van dubbele beglazing, isolatie van daken, ...). 
Ze bekijken dit dossier per dossier. 
Contacteer het OCMW in je omgeving voor meer details.

Sociaal tarief
Het sociaal tarief is een maatregel om personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën van rechthebbenden te helpen om hun elektriciteits- en/of gasrekening te betalen. Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend als je er recht op hebt. Twijfel je of je recht hebt? Neem een kijkje op de website van de Federale Overheid.

Uitstel betaling kapitaalaflossing
Je kan bij je bank een betaaluitstel vragen voor je kredietaflossingen van je woning. Als je aan de voorwaarden voldoet, krijg je een uitstel op de betaling van je kapitaalaflossingen van 12 maanden. Je interesten betaal je wel verder af.
 
Meer info

Ongeveer 2 jaar geleden besliste de Vlaamse Overheid dat wie tot en met 2020 zonnepanelen plaatste, nog 15 jaar recht had op het principe van de terugdraaiende teller – zelfs al had je een digitale meter.

 

Het voordeel van die regeling? Op momenten waarop je zonnepanelen meer energie produceerden dan je verbruikte, draaide je meter terug, waardoor je minder energiekosten betaalde. 

 

Verschillende partijen, waaronder de Vlaamse Energieregulator (VREG), vochten die beslissing aan om 3 redenen:

  • Het effect van de digitale meter zou volgens hen verdwijnen: eigenaars van zonnepanelen zouden niet inzetten op zelfconsumptie door momenten van productie en verbruik op elkaar af te stemmen. 
  • De regeling zou leiden tot discriminatie tussen eigenaars van zonnepanelen vóór 2021 en eigenaars vanaf 2021. 
  • Het is de exclusieve bevoegdheid van de VREG om de tarieven te bepalen. De regering heeft dus niet het recht om zulke beslissingen te nemen. 

Op 14 januari 2021 gaf het Grondwettelijk Hof de VREG dus gelijk. 


Meer informatie over het Arrest van het Grondwettelijk Hof vind je op de website van Fluvius en de VREG:

Meer info

Op onze website vind je het volledige aanbod van onze tarieven en diensten: Geef je verbruik in en ontdek welk tarief bij je past:
Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 152

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

Vul het contactformulier in