Werkt het sociaal tarief met terugwerkende kracht?

Werkt het sociaal tarief met terugwerkende kracht?

Als je in het bezit bent van een geldig attest, kunnen wij het sociaal tarief nog toepassen met terugwerkende kracht tot twee jaar in het verleden.

Let op: Ook de personen met een tijdelijk recht op sociaal tarief met een verhoogde tegemoetkoming (= vergoeding van medische kosten), zien dat voordeel ten vroegste in de maand mei op hun energiefactuur.
Het sociaal tarief wordt dan met terugwerkende kracht toegepast vanaf 1 februari 2021.

Wil je meer weten over deze regelgeving? Neem een kijkje op de pagina van de FOD Economie. 

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Verstuur je attest sociaal tarief via het contactformulier naar ons:
  • Ga naar 'Hulp en Contact' bovenaan in het menu van deze website.
  • Onderaan op deze pagina staat: Mail ons.
  • Klik op: Ga naar formulier.
  • Kies in het contactformulier: Ik heb een vraag over tarieven (commerciaal, sociaal tarief)
  • Kies een categorie: Aanvraag van een sociaal tarief.
  • Ga naar Bijlage(n): laad je attest op.
  • Klik op 'Verzenden'.
  •  
    Wil je meer informatie over sociaal tarief?
  • Selecteer in het contactformulier: Ik heb een vraag over tarieven (commerciaal, sociaal tarief)
  • Kies de categorie: Info over sociaal tarief
  • Meer info

    Je hebt recht op het sociaal tarief wanneer je:

    • voldoet aan de criteria die de FOD Economie bepaalt.
    • een officieel attest van de betrokken instanties hebt:
      •  
      • FOD Sociale Zekerheid
      • OCMW
      • Federale Pensioendienst
      • Kind en Gezin
        • Vlaanderen: attest Opgroeien
        • Wallonië: attest AVIQ
        • Brussel: attest Iriscare
      • Agentschap Zorg & Gezondheid
        • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
      • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
        • Brussel – attest Iriscare
        • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
        • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien
    • huurder bent van een sociaal appartement waarvan de verwarming op gas afhangt van een collectieve installatie, in een gebouw dat verhuurd wordt door een sociale huisvestingsmaatschappij. Je kan dit aanvragen bij je sociale huisvestingsmaatschappij.


    Wat moet ik doen om het sociaal tarief te krijgen?

    Meer info

    Indien je een nieuwe rechthebbende bent, duurt het soms een tijdje vooraleer je van het sociaal tarief geniet.
    Waarom?
    Het feit dat je behoort tot een categorie van rechthebbenden, wordt niet onmiddellijk meegedeeld aan je energieleverancier Luminus.
    De Federale overheid informeert Luminus om de drie maanden automatisch over de personen die recht hebben op het sociaal tarief.

    De mogelijke startdata van het recht zijn dus 1 januari, 1 april, 1 juli of 1 oktober en de einddatum is steeds 31 december van het lopende jaar. 
    We corrigeren het tarief altijd met terugwerkende kracht.
     

    Wil je meer weten? Neem een kijkje op de website van de Federale overheid.

    Nuttige links:

    Meer info

    De toekenning van het sociaal tarief gebeurt automatisch via de FOD economie. De overheid bezorgt aan je energieleverancier Luminus per kwartaal een overzicht van de personen die recht hebben op sociaal tarief. Dit betekent dat je zelf niets hoeft te doen.
    Luminus past het tarief voor je aan en verstuurt een bevestiging dat we je registreren als een beschermde klant.

    Indien de FOD het sociaal tarief niet automatisch aan jou toekent, krijg je van de bevoegde instantie een attest dat je naar Luminus opstuurt.
    Enkel de attesten van deze instanties zijn geldig:

    • FOD Sociale Zekerheid
    • OCMW
    • Federale Pensioendienst
    • Kind en Gezin 
      • Vlaanderen: attest Opgroeien
      • Wallonië: attest AVIQ
      • Brussel: attest Iriscare
    • Agentschap Zorg & Gezondheid
      • Vlaanderen: Zorgbudget ouderen
    • Tegemoetkoming hulp aan bejaarden
      • Brussel – attest Iriscare
      • Wallonië – attest Organisme Assurance Wallonie
      • Duitstalige Gemeenschap – attest Ostbelgien

    Het type attest hangt af van je situatie (gepensioneerd, mindervalide...).
    Een overzicht van de verschillende attesten vind je hier.

    Nuttige links:

    Meer info

    Het sociaal tarief is een maatregel om personen of gezinnen die behoren tot bepaalde categorieën van rechthebbenden te helpen om hun elektriciteits- en/of gasrekening te betalen.

    Het sociaal tarief is een gunstig tarief voor elektriciteit en/of aardgas. Het is identiek in heel België, ongeacht de energieleverancier of de netbeheerder.

    Dit tarief wordt vier keer per jaar berekend door de federale regulator voor energie, de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG).

    De gezinnen die recht hebben op het sociaal tarief betalen de volgende bijdragen niet voor hun elektriciteits- en/of aardgasmeter:

    • de meterhuur
    • de distributie- en transportkosten
    • de vaste vergoeding
    • het prosumententarief
    • de bijdrage op de energie
    • de bijdrage groene stroom

    Wil je meer weten over sociaal tarief? Neem een kijkje op de website van de Federale Overheid.

    Meer info

    Contacteer onze klantendienst. Onze adviseurs helpen je graag verder!
    Lees ook: Hoe bezorg ik mijn attest voor sociaal tarief aan Luminus?
    Meer info

    De Federale Overheid (FOD) Economie bepaalt wie voldoet aan de criteria om recht te hebben op het sociaal tarief.
    Heb je geen recht meer op sociaal tarief, dan informeert de FOD Economie Luminus hiervan als energieleverancier. We passen je tarief 1 x per jaar aan naar een Luminus-tarief, met terugwerkende kracht naar 1 januari. Je hoeft hiervoor zelf niets meer te doen, wij zorgen voor alles.
    Wens je een onmiddellijke stopzetting van het sociaal tarief, contacteer ons via chat of telefonisch.

    In geval van een overlijden 
    Als de stopzetting van het sociaal tarief gelinkt is aan een overlijden, kan je best onze klantendienst telefonisch  contacteren.
    Dan kunnen we je begeleiden in alle noodzakelijke acties (naamswijziging, afsluiten van het contract of de meter, ...).

    Nuttige link:
    Meer info

    Neem contact op met onze klantendienst. Onze adviseurs helpen je graag verder!
    Meer info

    • Het sociaal tarief wordt toegekend op basis van een wettelijk attest. Dit attest is geldig voor je domicilieadres.
    • Kies daarom voor je verhuis naar je nieuwe adres tijdelijk een commercieel tarief.
    • Om de 3 maanden worden we automatisch geïnformeerd door de Federale Overheidsdiensten (FOD) over de rechthebbenden van het sociaal tarief.
    • Van zodra je in deze lijst staat met je nieuwe adres dan passen wij dit voor je aan. Uiteraard met terugwerkende kracht. Je verhuis is officieel wanneer de wijkagent is langsgekomen en je identiteitskaart is aangepast.
    Een versnelde verwerking?
    • Bezorg ons zelf een combinatie van het attest (met oud adres) en een attest van woonst (incl. historiek).
    • Je kan ons deze documenten bezorgen via het contactformulier.
    Meer info

    Het beheer van het systeem met prepaid-meters valt onder de verantwoordelijkheid van de netbeheerders. 

    De prijs die je betaalt voor het opladen van een budgetmeter voor elektriciteit en aardgas is het gemiddelde van de prijzen van de commerciële energieleveranciers. Hierdoor is de energieprijs bij de netbeheerder aanzienlijk hoger dan het laagste tarief op de markt.

    Het is wel mogelijk om in aanmerking te komen voor het sociaal tarief voor energie. Dit is een begrensd tarief voor elektriciteit en aardgas. 

    De tarieven voor een budgetmeter voor elektriciteit en gas worden om de 6 maanden aangepast.
    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 152

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Zodra een business adviseur beschikbaar is, is de knop 'Start de chat' zichtbaar en kan u het gesprek starten.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen maximaal 2 werkdagen.

    Vul het contactformulier in