Hoe factuur betalen

Betaal uw factuur op de manier die u het beste uitkomt: automatisch via domiciliëring bij uw bank, rechtstreeks vanuit een e-mail met Payconiq by Bancontact, in My Luminus of met de QR-code op uw papieren factuur.

Factuur betalen
Via domiciliëring
Via domiciliëring

Meer gemoedsrust! Uw voorschotten worden automatisch betaald via domiciliëring bij uw bank.

Via e-mail
Via e-mail

Ontvangt u uw factuur per e-mail? U kan deze direct bij ontvangst betalen via Payconiq by Bancontact.

Via My Luminus
Via My Luminus

Scan de QR-code en betaal met uw smartphone of Apple Pay.

QR-code op papier
QR-code op papier

Ook op de papieren factuur die u via de post krijgt, staat een QR-code die u kan scannen met uw smartphone.

Uw factuur betalen via domiciliëring

Uw factuur betalen via domiciliëring

Met een domiciliëring bent u gerust. Uw facturen worden op tijd en correct betaald zonder dat u iets hoeft te doen:

  • Automatisch: uw facturen worden elke maand automatisch betaald.
  • Milieuvriendelijk: geen tussentijdse voorschotfacturen op papier.
  • Voordelig: u krijgt een eenmalige korting* van € 10 (incl. 6% btw) op uw volgende afrekening.

* Niet verenigbaar met Luminus Greenfix Pro en de korting voor digitale facturen. Slechts 1 keer van toepassing als u elektriciteit en gas afneemt.

Activeer betalen via domiciliëring
Uw digitale factuur betalen via e-mail

Uw digitale factuur betalen via e-mail

Ontvangt u uw facturen via e-mail? Betaal dan makkelijk met Bancontact:

  • Betaal in een klik: tik op de oranje knop van uw factuur - naast ‘Betalen met Payconiq by Bancontact ’ - om de toepassing te openen.
  • Waar u wil, wanneer u wil: betalen met Payconiq by Bancontact kan snel via uw computer, smartphone of tablet.
  • Voordelig: een eenmalige korting van € 10 (incl. 6% btw) op uw volgende afrekening*

* Niet verenigbaar met de korting voor betalen via domiciliëring. Slechts 1 keer van toepassing als u elektriciteit en gas afneemt.

Uw factuur betalen in My Luminus

Uw factuur betalen in My Luminus

Betaal uw facturen rechtstreeks in My Luminus met Payconiq by Bancontact of Apple Pay:

  • Veilig: Voor een veilige betaalomgeving werken we samen met de Belgische start-up POM. Voor betalingen via Payconiq by Bancontact komt u terecht op een erkende Worldline betaalpagina.
  • Eenvoudig: het volstaat om op de knop ‘Betalen’ naast uw factuur te klikken. U komt meteen in de betaalomgeving terecht.
  • Waar u wil, wanneer u wil: betalen met Payconiq by Bancontact kan snel via uw computer, smartphone of tablet.
Open My Luminus
Papieren factuur via de post? Via de QR-code!

Papieren factuur via de post? Via de QR-code!

U wenst uw facturen op papier te ontvangen? Dan kan u eenvoudig betalen via de QR-code.

  • Eenvoudig: Met de camera van uw smartphone scant u de QR-code die op het factuur staat.
  • Handig: Via de QR-code komt u in de veilige Payconiq by Bancontact betaalapp van Bancontact. Enkele klikken later is uw factuur betaald.
  • 24/7: U bepaalt zelf wanneer en waar u uw factuur betaalt.

Veelgestelde vragen

Bij de berekening van je nieuwe voorschotten houden we rekening
met alle gegevens die we al bezitten over de toekomst. Bijvoorbeeld :
  • Vorig jaar heb je weinig verbruikt omdat het een zachte winter was en daarom krijg je geld terug. Voor de berekening van het komende verbruiksjaar gaan we steeds uit van een normale winter. We zetten het voorschot dus terug een beetje hoger omdat we verwachten dat je meer zal verbruiken dan afgelopen jaar.
  • De prijzen op de groothandelsmarkt zijn erg gestegen.
  • Deze jaarafrekening dekt geen volledig verbruiksjaar. Voor de berekening van je nieuwe voorschot gaan we altijd uit van een volledig verbruiksjaar.
  • Vorig jaar had je een ander tarief. We passen steeds, op het einde van het verbruiksjaar, je voorschot aan op basis van de door ons laatst gekende situatie (bv. je verbruik, toekomstige taksen,...).
Als je ervoor wilt zorgen dat een wijziging doorheen het jaar toch meegenomen wordt in je voorschot, raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke My Luminus klantenzone of download onze app op  je smartphone.

Meer info

Als je pas klant bent geworden, ontvang je je eerste voorschotfactuur binnen de maand na de startdatum van je contract.


Een afrekening versturen we ongeveer 2 tot 4 weken na ontvangst van de meterstanden, die de netbeheerder ons jaarlijks bezorgt. 

Je vindt de maand van meteropname ook terug in je persoonlijke klantenzone My Luminus. In deze maand maken we ook je jaarafrekening op. 
 
Hoe vind je deze informatie terug? 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Voorschotten'.
  • Zie bij ‘Instellingen voor je voorschotfactuur’
  • Zie bij ‘maand van meteropname’
Meer info

Verzamel eerst de volgende belangrijke gegevens:
  • Je meterstanden.
  • Je meternummer of je EAN-code.
  • De datum waarop je verhuist.
  • De gegevens van de vorige bewoner in je nieuwe woning en/of de gegevens van de nieuwe bewoner in je oude woning.
Informeer ons zo snel mogelijk over je verhuis.

Dit kan je op verschillende manieren doen:

  • Geef je verhuis online door via dit formulier. Doorloop alle stappen. Van zodra je alle info in deze tool hebt ingegeven, kunnen wij aan de slag en verwerken we je verhuis. Tip: Je kan ook je overnameformulier toevoegen in deze tool.
  • Bel ons op het nummer: 078.180.183.

Ken je al deze informatie voor je verhuis nog niet?
Geen nood! We sturen je later een herinnering per e-mail of SMS.

Verhuis je naar het Buitenland? Of heb je spijtig genoeg te maken met een sterfgeval of een scheiding? 

Dan kan je ons bereiken op het nummer 078 180 180 of je contract stopzetten via je klantenzone My Luminus: 

  • Meld je aan via My Luminus.
  • Klik op 'Contracten en diensten'. 
  • En kies voor ‘Een contract aanvragen, wijzigen, stopzetten of verhuizen’.
  • Wil je alle voorbereidende stappen voor je verhuis rustig nalezen?

    Bekijk dan ons handige 3 stappenplan op de verhuispagina van Luminus.

    Nuttige link:

    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Contacteer ons

    078 150 152

    Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur.


    Stuur een bericht