Energiefactuur uitgelegd

Je energiefactuur uitgelegd

Wist je dat je energiefactuur niet enkel kosten voor de productie van energie bevat? Hier zie je hoe je factuur is samengesteld en wat het verschil is tussen je voorschotfactuur en je jaarafrekening.

Je energiefactuur uitgelegd
De onderdelen van je energiefactuur

Uit welke onderdelen bestaat je energiefactuur?

Dit zijn de onderdelen van je energiefactuur:

  • De energiekost voor de productie van elektriciteit en gas door je energieleverancier Luminus. Deze kost hangt natuurlijk samen met je verbruik.
  • Het nettarief: voor het transport van energie, omvat de kosten voor zowel transport (Elia, Fluxys) als distributie (netbeheerders zoals Fluvius). Dit tarief varieert afhankelijk van de regio, al blijft het gelijk bij elke leverancier.
  • Heffingen en btw: beleidskosten voor de overheid, zoals btw, federale heffingen en gewestelijke bijdragen.

De energieleverancier stort de kosten voor de distributie- en transportkosten, taksen en heffingen en de btw integraal door naar de betrokken instanties. In de grafiek zie je wat de verdeling is van de verschillende kostenposten op je Luminus factuur.

Dit zie je op je factuur

  • De energiekost
  • Het bedrag dat te betalen is of dat je terugkrijgt.
  • De details van je contract
  • Of je verbruik gestegen dan wel gedaald is.
  • De gefactureerde voorschotten en eventuele vergoedingen
  • Het nieuwe voorschotbedrag
  • Wie je kan contacteren als je vragen hebt.

Bekijk een voorbeeldfactuur en jaarafrekening

Om je een idee te geven van je energiefactuur kan je hier een voorbeeldfactuur bekijken.

Wil je je jaarafrekening in detail bekijken? Log dan in op My Luminus, daar vind je zowel je facturen als je jaarafrekening.

Bekijk een voorbeeldfactuur

Voorschotten en jaarafrekening: hoe werkt het?

Elke maand betaal je een voorschot voor je energieverbruik dat wordt verrekend met de jaarafrekening. Deze voorschotten worden berekend op basis van je verbruik en de tarieven die op dat moment van toepassing zijn. Een goed uitgekiend voorschot geeft geen verrassingen bij de jaarafrekening.

  • Elk jaar doet de netbeheerder een opname van je meterstanden, of je geeft ze zelf online door. Heb je een digitale meter? Dan hoeft je niets te doen en gaat dit automatisch.
  • Je netbeheerder bezorgt de meterstanden aan je leverancier, die de daadwerkelijke kost berekent.

Is je werkelijke verbruik lager of hoger dan het totaalbedrag dat je aan voorschotten betaalde? Dan zal je jaarafrekening een positief of negatief saldo vertonen:

  • Ligt je verbruik lager dan je voorschotbedrag, dan krijg je het te veel betaalde bedrag terug.
  • Ligt je verbruik hoger dan je voorschotbedrag, dan moet je het verschil bijbetalen.

Voorschot en jaarafrekening: uitgelegd in dit filmpje

Je voorschotten en jaarafrekening

Je voorschot bepalen met een analoge of digitale meter

Om je voorschotbedrag te bepalen, schatten we je verbruik in. Dat hangt af van het type meter dat je hebt en de gegevens die je netbeheerder ons bezorgt.

Heb je een digitale meter dan ontvangt Luminus de actuele verbruiksgegevens van je netbeheerder. En kunnen we je verbruik vrij nauwkeurig inschatten.

Heb je een analoge meter, dan is het altijd een schatting. Om dit zo realistisch mogelijk te maken, kan je regelmatig je meterstanden opnemen en deze invoeren in My Luminus. Daar kan je ook je voorschotten aanpassen.

Mijn meterstand ingeven
Beïnvloeden de seizoenen mijn jaarafrekening?

Beïnvloeden de seizoenen mijn jaarafrekening?

Ja! In een ideale situatie komt je voorschot overeen met je werkelijke energieverbruik. Toch kan het zijn dat het bedrag van je jaarafrekening hoger ligt dan de al betaalde voorschotten.

Vaak gebeurt dit wanneer je een afrekening ontvangt voor een periode van minder dan 12 maanden met enkel wintermaanden. In de winter verbruik je namelijk meer dan je betaalt. In de zomer verbruik je minder waardoor dat verschil gecompenseerd is.

Werd je net voor de winter klant bij Luminus en is je meteropname door de netbeheerder kort na de winter gepland? Dan ligt het bedrag van je afrekening door het seizoenseffect waarschijnlijk hoger dan het totaal van de al betaalde voorschotten.

Meer weten over schommelende energieprijzen

Hoe ontvang ik mijn factuur?

Via mail
Via mail
  • Betaal je digitale factuur in 1 klik.
  • Automatische archivering via My Luminus gedurende 3 jaar.
  • Een eenmalige korting tot € 20* op je volgende afrekening.

*De korting is geldig als je nog niet via domiciliëring betaalt en deze betaalmethode kiest in combinatie met een Comfy, Comfy+, ComfyFlex of ComfyFlex+ tarief. Kortingen voor domiciliëring en digitale facturatie worden niet gecombineerd. Neem je zowel elektriciteit als gas bij ons af, geldt deze korting maar één keer.

Via My Luminus
Via My Luminus
  • Meerdere opties om eenvoudig online te betalen.
  • Je facturen altijd bij de hand via desktop of de app.
  • Een handig overzicht van de openstaande bedragen.
Per post
Per post
  • Je facturen elke maand in de brievenbus.
  • Ideaal als je geen toegang hebt tot My Luminus.
  • Eenvoudig aan te vragen bij onze klantendienst.
Hoe betaal ik mijn factuur het eenvoudigst

De gemakkelijkste manier om je factuur te betalen

Je kan de betaling van je factuur automatiseren via een domiciliëring of je factuur in één enkele klik online betalen: via je smartphone, via een QR-code of overschrijving. Ontdek de verschillende manieren om je energiefactuur te betalen en kies voor de manier die het beste bij je past.

Meer weten

Veelgestelde vragen

We activeren je domiciliëring onmiddellijk na je aanvraag.
Je volgende factuur wordt automatisch betaald via je bank.
Als je openstaande facturen via domiciliëring wil betalen bel je naar onze klantendienst.
Meer info

Kijk de betaalstatus van je facturen na via My Luminus. Voor elke factuur vermelden we het nog te betalen bedrag. 

Als je factuur 5 dagen na betaling nog altijd onbetaald is, of als het gaat om een dringende betaling, contacteer je ons op 078 150 210.
Meer info

We storten het te veel betaalde bedrag terug binnen 15 dagen na de betaaldatum.
Als je een onbetaalde factuur hebt bij Luminus, gebruiken we dit bedrag om je factuur te vereffenen.
Meer info
Bekijk meer vragen

Contacteer ons

078 150 210

Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur.


Stuur een bericht