Nieuwe aansluiting

Nieuwe aansluiting nodig?

Wil je een nieuwe energiemeter laten installeren bij je verbouw- of nieuwbouwproject? Zodra je je nieuwe meternummer met EAN-code hebt ontvangen, kan Luminus je elektriciteit en/of gas leveren.

Nieuwe aansluiting nodig?

Zo vraag je een nieuwe aansluiting aan

De netbeheerder helpt je met je aansluiting

De netbeheerder helpt je met je aansluiting

De distributienetbeheerder staat in voor de verdeling van de elektriciteit en gas. Vanaf het hoogspanningsnet brengt hij de elektriciteit tot bij je thuis. Ook voor gas doet de netbeheerder dat.

De netbeheerder regelt ook nieuwe aansluitingen, plaatst elektriciteit- en gasmeters en is verantwoordelijk voor de opname van de meterstanden.

Zit je met een stroompanne? Dan is je netbeheerder het eerste aanspreekpunt.

Per regio is er een netbeheerder aangeduid. In Vlaanderen is dat Fluvius, in Brussel Hoofdstedelijk Gewest is het Sibelga. In Wallonië zijn er meerdere netbeheerders.

Vind je netwerkbeheerder
Wat kiest u: enkelvoudig of dag-/nachttarief

Wat kies je: enkelvoudig of dag-/nachttarief

Nieuwe meters die de netbeheerder installeert zijn sowieso digitale meters. Bij de installatie heb je de keuze tussen een enkelvoudig tarief of dag-/nachttarief voor elektriciteit. Welk tarief je best kiest, hangt af van je verbruik en gewoontes. Je kan dit later nog eenvoudig veranderen.

In tegenstelling tot het enkelvoudig tarief, hanteren we bij het dubbelvoudig tarief verschillende prijzen voor je dag- en nachtverbruik. Je digitale meter registreert dit. Het dagtarief valt meestal tussen 7 en 22 uur. Het nachttarief tussen 22 en 7 uur en in het weekend. Dat kan verschillen per gemeente of regio. Check hier de uren van het dag-/nachttarief:

VlaanderenWalloniëBrussel Hoofdstedelijk Gewest
Groene stroom en aardgas aan de beste prijzen

Groene stroom en aardgas aan de beste prijzen

De missie van Luminus: Belgische huishoudens en bedrijven helpen hun energieverbruik te verminderen en zo groen mogelijk te maken. Wist je dat 23% van onze totale energiecapaciteit afkomstig is van hernieuwbare energiebronnen?

Je vindt het voordeligste energiecontract op maat van je verbruik, zowel voor groene stroom als voor aardgas. Check hiervoor onze calculator.

Bereken mijn prijs

Ontdek je unieke klantkortingen met de Luminus Extras

15% korting bij GAMMA bij min. aankoop van €50
15% korting bij GAMMA bij min. aankoop van €50
  • Permanent voordeel
  • In de winkel & online

4% korting op je voucher bij Bol.com
4% korting op je voucher bij Bol.com
  • Permanent voordeel
  • Online

5% korting op je voucher bij Zalando
5% korting op je voucher bij Zalando
  • Permanent voordeel
  • Online

Naar alle Luminus Extras

Ook interessant voor jou

Ketel Onderhoud
Ketel Onderhoud

Een goed onderhouden ketel werkt efficiënter en zuiniger. Daarnaast is het wettelijk verplicht om je ketel regelmatig te laten onderhouden. Met onze formule Ketel Onderhoud ben je gerust.

  • Je ketel werkt efficiënter en zuiniger.
  • Minder kans op pech en je ketel gaat langer mee.
  • Wij nemen contact op wanneer het tijd is voor een nieuw onderhoud.
Warmtepomp
Warmtepomp

Met een goed gekozen warmtepomp bespaar je nog meer energie. Kiezen voor een warmtepomp via Luminus is kiezen voor kwaliteit.

  • Topkwaliteit tegen transparante, concurrerende prijzen
  • Betrouwbare en lokale installateur
  • 5 jaar garantie

Alles over verhuizen op onze blog

Hoe kan ik mijn energieverbruik in mijn nieuwe woning inschatten?
Energieverbruik
Hoe kan ik mijn energieverbruik in mijn nieuwe woning inschatten?

Om vervelende verrassingen op je jaarlijkse energieafrekening te vermijden, is het belangrijk je nieuwe verbruik goed in te schatten. Zo kun je je voorschotbedrag hierop afstemmen. Enkele tips!

3 min leestijd

Lees het artikel
Een vlotte verhuis: breng deze partijen tijdig op de hoogte
Verhuizen
Een vlotte verhuis: breng deze partijen tijdig op de hoogte

Naast in- en uitpakken moet je ook nog veel partijen op de hoogte brengen van je adreswijziging. Om die taak vlot te laten verlopen, vind je hier een lijst van alle instanties die je tijdig moet verwittigen. Succes!

4 min leestijd

Lees het artikel
Verhuizen met kinderen? 5 tips om het proces te vergemakkelijken
Verhuizen
Verhuizen met kinderen? 5 tips om het proces te vergemakkelijken

Niet enkel jouw hoofd zit vol to do’s, ook voor je kinderen staat er veel te gebeuren. Met deze 5 praktische tips om te verhuizen met kinderen, bereid jij je kroost voor op de grote dag. Zo is er al één zorg minder!

3 min leestijd

Lees het artikel

Veelgestelde vragen

Ben je al een klant van Luminus of heb je al een My Luminus account?
 

  • Log in via My Luminus.
  • Ga naar 'Diensten'.
  • Klik op : 'Een nieuw contract aanvragen'. Je klantnummer wordt automatisch ingevuld.
  • Vink aan “Nieuwe meter”.
  • Klik op 'Volgende'.
  • Upload je laatste factuur op of klik op 'Start berekening' en volg de stappen op het scherm.
  • Opmerking:
    • Je kan enkel een nieuwe aansluiting aanvragen via de webversie van My Luminus. Via de app is dit nog niet mogelijk. De functie komt er wel aan in de toekomst. 
    • Ontdek onze verschillende tarieven op www.luminus.be en kies welk tarief het beste bij je wensen past (vast of variabel tarief, groene energie, Extra's, voordelige prijs,...).
    • Je kan onmiddellijk intekenen op het gewenste tarief. Je ontvangt altijd een overzicht van je persoonlijke gegevens, zodat je alle informatie kan nakijken of wijzigen als het nodig is.
    • Een aanvraag voor een nieuwe aansluiting is enkel nodig voor nieuwe meters die nog niet in dienst zijn en verzegelde meters.


    Ben je nog geen klant van Luminus?

  • Neem contact op met je netbeheerder om een nieuwe aansluiting aan te vragen. Je ontvangt een EAN-code (European Article Numbering). Deze EAN-code is een unieke combinatie van 18 cijfers die overeenstemt met je leveringspunt voor elektriciteit. Deze code heb je nodig voor alle communicaties met je netbeheerder of je energieleverancier.
  • Neem contact met ons op om een contract af te sluiten en houd je EAN-code in de hand. We informeren nadien je netbeheerder.
  • Contacteer je netbeheerder opnieuw (ongeveer 3 dagen nadat je een contract afsloot) om een datum vast te leggen voor je aansluiting. Laat je werfaansluiting ter plaatse keuren door een erkend keuringsorganisme.
  • Meer info

    Je krijgt de eerste voorschotfacturen van Luminus van zodra je netbeheerder ons bevestigde dat je meter geactiveerd werd. Dit kan enkele dagen duren.
    Voordat de energielevering start, krijg je van ons een brief met gedetailleerde informatie over je voorschotfacturen.
    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Contacteer ons

    078 180 183

    Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur


    Stuur een bericht