Voorschot aanpassen en betalingen beheren

Je voorschot aanpassen, betaling regelen? Makkelijk in My Luminus

Je voorschot pas je makkelijk zelf aan in My Luminus, je online klantenzone en app. Ook je betaaldag en betaalwijze kan je er zelf regelen.

My Luminus
Voorschot aanpassen
Voorschot aanpassen

Je maandelijks voorschot verhogen of verlagen, dat kan je zelf aanpassen in My Luminus.

Betaalfrequentie wijzigen
Betaalfrequentie wijzigen

Wil je per maand betalen of liever per 2 of 3 maanden? Jij beslist. Kies je een dynamisch tarief, dan betaal je geen voorschotten. Je krijgt maandelijks een factuur op basis van je werkelijke verbruik.

Betaaldag kiezen
Betaaldag kiezen

Ook de betaaldag van je facturen kun je zelf kiezen, zodat je je uitgaven kunt plannen wanneer het jou het beste uitkomt.

Domiciliëring activeren
Domiciliëring activeren

Met domiciliëring via je bank gebeurt de betaling automatisch. Zo win je tijd, hoef je er niet aan te denken en betaal je nooit te laat. Je ontvangt hiervoor een eenmalige korting van € 10.

voorschot aanpassen

Je voorschot aanpassen, zo doe je dat

  1. Kies bij ‘Voorschotten’ voor welk leveringspunt je het voorschot wil wijzigen: gas of elektriciteit.
  2. Je huidige voorschot is het bedrag dat we voorstellen op basis van je verbruik. Met de pijl kan je nu je voorschot verlagen of verhogen. Opgelet, zet je voorschot voldoende hoog, zodat je bij je jaarafrekening geen flink bedrag hoeft bij te betalen.
  3. Klik op de groene knop om je voorschot te bevestigen.
Voorschot aanpassen
Hoe registreer ik me voor My Luminus?

De betaalfrequentie wijzigen

  1. Klik in de menubalk bovenaan op ‘Voorschotten’.
  2. Ga naar het menuoverzicht aan de rechterkant ‘Instellingen voor je voorschotfactuur'.
  3. Daar zie je jouw huidige betaalfrequentie bv. maandelijks. Klik op ‘Aanpassen’ om een andere frequentie te kiezen bv. tweemaandelijks of driemaandelijks.
Betaalfrequentie wijzigen
Je betaaldag kiezen

Je betaaldag kiezen

Bij ‘Voorschotten' zie je de vervaldag van je voorschotfactuur. Dat kan je eenvoudig wijzigen. Klik op ‘Aanpassen’ om een ander betaalmoment te kiezen. Je hebt keuze uit tussen de 1e en de 8e van de maand, de 9e en de 18e van de maand of de 19e en de 28e van de maand.

Betaaldag kiezen
Domiciliëring instellen of nummer wijzigen

Domiciliëring instellen of nummer wijzigen

1. Klik in de menubalk bovenaan op ‘Voorschotten’ of 'Facturen'

2. Bij betaalmethode zie je hoe je je voorschotten nu betaalt. En je kan overschakelen naar 'domiciliëring’ als je wil. Zo zijn je facturen automatisch betaald, vergeet je geen enkele factuur en vermijd je herinneringskosten. Betaal je al via domiciliëring en verandert je rekeningnummer? Ook dat kan je hier aanpassen.

Betalen via domiciliëring

Zo krijg je toegang tot My Luminus

My Luminus app
Stap 1

Maak een account aan op My Luminus

Dat kan hier op je tablet of computer. Je hebt je klantnummer nodig en de EAN-code van je energiemeter. Die vind je terug op je factuur. My Luminus is helemaal gratis.

Stap 2

En/of download de app

Download de My Luminus app op je smartphone of tablet. Je vindt de app in de App Store of Google Play.

Stap 3

Je bent er

Nu heb je toegang tot je verbruik, facturen, voorschotten ...

Veelgestelde vragen

Volg dit stappenplan:

  • Meld je aan op My Luminus.
  • Ga naar 'Verbruik'.
  • Kies het adres en de aansluiting waarvoor je een meterstand wil ingeven.
  • Klik op 'Voeg een meterstand toe'. 
  • Geef de datum en meterstand in.
  • Klik op 'Bevestig'.
  • Extra: Indien je dat wenst, kan je ook je voorschotbedrag aanpassen op basis van je nieuwe meterstanden.

  • Tip: wanneer je de meterstanden afleest van je meter en in My Luminus noteert:

    • Geef je voor een analoge meter alleen de cijfers in voor de komma.

     

    Display elektriciteitsmeter:My Luminus: met 1 telwerk:Geef de meterstand in tot aan de komma:
    • 62224     
     met 2 telwerken:
    Geef de meterstanden dag en nacht in tot aan de komma:
     
    • 622224
    • 54415
     


    Heb je een verkeerde meterstand ingegeven in My Luminus?
    Je kan dit altijd aanpassen of verwijderen.

     

    Nuttige links:

     
     
     
     
    Meer info

    Registreer je op onze website of download de My Luminus-app via de App Store voor iOS of via Google Play voor Android.

  • Ga naar My Luminus 
  • Geef je e-mailadres in, kies een paswoord en klik op “registreren” of registreer je via de Socials (Apple, Google, Facebook)
  • Je krijgt van ons een bevestigingsmail. Klik op de link om je inschrijving te bevestigen.
    • De bevestigingsmail kan in de spam- of reclamefolder van je mailbox belanden. Bekijk deze folders om te zien of de mail daar is beland. Is dat niet het geval, contacteer ons dan even.
    • Wanneer je registreert via de Socials zal je geen bevestigingsmail ontvangen
  • Je e-mail adres is geverifieerd, klik op “Terug naar My Luminus” om je in te loggen
  • Log in met je e-mail adres en wachtwoord
  • Je komt terecht in het Dashboard “Welkom bij My Luminus!”
  • Voeg een klantennummer (zonder 0 vooraan) en EAN-nummer toe aan jouw account. Je vindt deze nummers op je factuur.
    Indien de klant wenst kan de klant een Alias of alternatieve naam toevoegen, bijv. “Thuis”
  • Klik op “Voeg toe”
  • Je bent klaar om My Luminus te gebruiken!
  • Ben je een nieuwe klant?
    Als je nog geen klantnummer of EAN-code hebt, maak nu al je My Luminus account aan en voeg de ontbrekende data later toe.

    Meer info

    Je kan makkelijk zelf een klantnummer toevoegen aan jouw My Luminus-account. 
  • Log in via My Luminus.
  • Ga naar 'Mijn profiel'. (In de app kies je voor 'Meer')
  • Klik op 'Beheer klantennummers'.
  • Op de volgende pagina kies je 'Voeg een klantennummer toe aan je account'.
  • Vul je klantnummer, EAN-nummer en Alias (bijv. thuis, tweede verblijf,...) in.
  • Klik op 'Voeg toe' om te bevestigen.
  • Tip: je kan een inactief gekoppeld klantnummer hier ook gemakkelijk verwijderen.
    Meer info

    Met een vast tarief ben je zeker van een vaste prijs gedurende de contractperiode van je tarief.
    Op het moment dat je contract afloopt (na 1 of 2 jaar – afhankelijk van welk tarief je hebt), wordt je contract hernieuwd en wordt je prijs aangepast aan de prijzen die op dat moment gelden.



    Wanneer je contract wordt vernieuwd, kan dit zijn tegen hogere of lagere (vaste) prijzen dan ervoor.  Dit is het gevolg van eventuele prijsschommelingen op de energiemarkten. Je voorschot werd echter nog niet aan aangepast op het moment van de contracthernieuwing.  

    Normaal gezien stellen we je pas een nieuw voorschotbedrag voor bij de jaarafrekening. Die krijg je pas in de komende maanden, na je jaarlijkse meteropname. Maar om onaangename verrassingen te vermijden op je jaarafrekening (bij prijsstijgingen) raden we je aan om je voorschotbedrag nu toch al aan te passen. Wat je nu gespreid meer betaalt aan voorschotten, moet je straks niet in één keer betalen op je jaarafrekening. 

    Bij prijsdalingen, betaal je dan een te hoog maandelijks voorschot wat weer een nadeel kan zijn op de maandelijkse uitgaven.

    Je kan je voorschot zelf nakijken en aanpassen in My Luminus, onze online klantenzone.  


    Tips:

    • Heb je zowel voor gas als elektriciteit een contract, dan moet je dit apart aanpassen in My Luminus. 
    • Nog geen toegang tot My Luminus?  Een account aanmaken kan snel via deze link.
    • Hou zeker je EAN- nummer bij hand, want dit zal je moeten invullen. Je vindt dit op je facturen. 
    Meer info

    Bij de berekening van je nieuwe voorschotten houden we rekening
    met alle gegevens die we al bezitten over de toekomst. Bijvoorbeeld :
    • Vorig jaar heb je weinig verbruikt omdat het een zachte winter was en daarom krijg je geld terug. Voor de berekening van het komende verbruiksjaar gaan we steeds uit van een normale winter. We zetten het voorschot dus terug een beetje hoger omdat we verwachten dat je meer zal verbruiken dan afgelopen jaar.
    • De prijzen op de groothandelsmarkt zijn erg gestegen.
    • Deze jaarafrekening dekt geen volledig verbruiksjaar. Voor de berekening van je nieuwe voorschot gaan we altijd uit van een volledig verbruiksjaar.
    • Vorig jaar had je een ander tarief. We passen steeds, op het einde van het verbruiksjaar, je voorschot aan op basis van de door ons laatst gekende situatie (bv. je verbruik, toekomstige taksen,...).
    Als je ervoor wilt zorgen dat een wijziging doorheen het jaar toch meegenomen wordt in je voorschot, raden we je aan om je meterstanden regelmatig in te geven in je persoonlijke My Luminus klantenzone of download onze app op  je smartphone.

    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Contacteer ons

    078 150 210

    Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur.


    Stuur een bericht