Kan ik mijn energiefacturen van Luminus betalen met een afbetalingsplan?

Kan ik mijn energiefacturen van Luminus betalen met een afbetalingsplan?

Ja, je kan zelf online een afbetalingsplan aanvragen om je openstaand bedrag in schijven te betalen.

  • Log in op My Luminus .
  • Ga naar 'Facturen'.
  • Kies 'Een afbetalingsplan aanvragen'. (In de app krijg je een link te zien, klik hierop. Deze verwijst je door naar de webversie van My Luminus. Vanuit hier kan je je afbetalingsplan aanvragen.)
  • Volg de stappen om het afbetalingsplan aan te vragen.
  • Opgelet:
    • Je kan geen afbetalingsplan aanvragen voor alleen voorschotfacturen. Je kan wel voorschotfacturen toevoegen aan het afbetalingsplan van de afrekening.
    • Heb je al een actief afbetalingsplan? Dan kan je geen nieuw afbetalingsplan starten.
    • Het is niet mogelijk om een nieuw afbetalingsplan aan te vragen wanneer er de afgelopen 12 maanden een afbetalingsplan werd stopgezet wegens wanbetaling.
    Je kan onze klantendienst ook contacteren via onze hulp en ondersteuning pagina. 

    Is dit het antwoord op uw vraag?

    We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

    Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

    Op 1 januari 2023 is er een nieuwe wet van kracht voor huishoudelijke klanten in Wallonië die in gebreke blijven met de betaling van hun elektriciteits-en gasfacturen.

    Het Waals Parlement keurde een wet goed die klanten met een ingebrekestelling van niet-betaalde facturen de mogelijkheid geeft om de plaatsing van een budgetmeter door de netbeheerder te weigeren. Dit gebeurt meestal op verzoek van de energieleverancier, maar met deze nieuwe wet kan ook de vrederechter dit aanvragen.

    Hoe kan je de plaatsing van een budgetmeter door de netbeheerder weigeren?
    • Door een nieuw formulier in te vullen dat werd opgesteld door de Waalse energieregulator (CWAPE). Dit document wordt mee verstuurd met de ingebrekestelling en de laatste herinnering. U kan het ook hier dowloaden Download hier het formulier .
    • Duid in dit formulier aan hoe je je schuld aan Luminus gaat terugbetalen. Je kan kiezen uit meerdere oplossingen.
    • Stuur je ingevulde formulier naar Luminus. Zo ga je ermee akkoord om zo snel mogelijk de nodige maatregelen te nemen.
    • Houd er rekening mee dat de eenvoudige terugzending van dit formulier de voorziene procedure in geval van niet-betaling niet opschort.
    • Als je een deel van de schuld betwist, kan je dat ook aan ons melden.

     
    Meer info

    Je kan je domiciliëring snel en eenvoudig zelf aanpassen via je online klantenzone My Luminus:

  • Ga in My Luminus naar de pagina 'Facturen'.
  • Bij 'Instellingen facturen' klik je bij 'Betaalmethode' op 'Wijzig domiliciëring'.
  • Onder 'Bankgegevens rekeninghouder' selecteer je: 'Voeg een nieuw rekeningnummer toe'.
  • Kies of je dit domiciliëringsmandaat wenst voor alle facturen, of alleen voor je voorschotfacturen.
  • Klik vervolgens op 'Opslaan'.

  • Opmerking:
    Als je een nieuw leverpunt voor Luminus toevoegt en je wil dit aan een domiciliëring toevoegen met een verschillend rekeningnummer, neem dan contact op met onze klantendienst. Wij doen de aanpassing voor jou.

    Heb je nog geen My Luminus account?
    Registreer je via deze link: Maak een My Luminus account aan.
    Lees ook: Hoe registreer ik me op My Luminus?

    Nuttige link:

    Meer info

    Luminus maakt het voortaan nog eenvoudiger en sneller om energiefacturen te betalen.

    • One Click Pay is een nieuwe betaalmogelijkheid via Bancontact, in samenwerking met POM.
    • Zodra je One Click Pay via Bancontact activeert, kan je je volgende facturen met één druk op de knop betalen.

    Hoe One Click Pay activeren via Bancontact?

    • Bekijk hier de instructievideo.
    • Zodra je hiervoor kiest en dit bevestigt, is het in de toekomst niet meer nodig je betaling te valideren met een PIN-code.
    • Je betaalt je volgende facturen met één druk op de knop.
    • Dat kan het makkelijkste vanuit je persoonlijke klantenzone My Luminus.
    • Je kan ook de POM QR-code op je papieren factuur scannen, zonder ingelogd te zijn op My Luminus.
    • Of je kan je facturen betalen in je Payconiq app.


    Ontdek ook:

    Meer info

    Je hebt verschillende mogelijkheden om met domiciliëring te betalen:
    • Je betaalt enkel je voorschotfacturen via domiciliëring. Je betaalt dan je jaarafrekening met een overschrijving. Indien je moet bijbetalen, kan je de overschrijving uitvoeren en zo jouw budget zelf beheren.
    • Je betaalt ook jouw jaarafrekening via domiciliëring, maar stelt een maximumbedrag voor de betalingen in. Indien je afrekening het vooropgestelde bedrag overschrijdt, sturen we je een factuur zodat je dit bedrag via een overschrijvingsformulier kunt storten.
    Activeer hier je domiciliëring online of neem contact op met onze klantendienst op het nummer 078 150 210. Neem in elk geval je klantnummer en rekeningnummer bij de hand. Beide kan je terugvinden op je factuur.
     
    Meer info

    Staan er in Zoomit documenten die je al betaald hebt? Dat is geen enkel probleem. Normaal gezien heeft Luminus je betaling ontvangen.

    Dit heeft te maken met het feit dat je nog maar net ingeschreven bent. Vanaf je inschrijving kan je je facturen die nog niet betaald zijn digitaal betalen. Vanaf dan zal de betaalstatus van deze facturen altijd correct worden aangepast.
    Meer info

    Het bankrekeningnummer van Luminus is: BE76 3350 5545 9895
    (BIC : BBRUBEBB)

    Dit rekeningnummer staat ook vermeld op je facturen en in My Luminus.
    Meer info

    Je kan vanuit elk land aan Luminus betalen. Gebruik hiervoor het Luminus IBAN en BIC nummer. Sommige buitenlandse banken rekenen hier wel kosten voor aan. Hou hier rekening mee, zodat je voldoende betaalt. Je betaalt namelijk het verschuldigde bedrag en de eventuele extra kost.

    Wil je met domiciliëring betalen? Geef je bankrekeningnnummer door aan Luminus. Let er wel op dat je bank zich in een land bevindt dat deel uitmaakt van SEPA.
    Meer info

     
    • Besparing in geld: we bieden je een eenmalige korting van € 10 (incl. btw)* op je eerstvolgende afrekening** om je te bedanken voor je papierbesparing.
    • Tijdwinst: het overschrijvingsformulier is vooraf ingevuld en je hoeft dus ook geen papieren facturen meer te klasseren.
    • Automatisch digitaal archief: je kan je facturen online gedurende 18 maanden raadplegen. En zelfs nog langer op je persoonlijke schijf.
    • Duurzaam gebaar: je krijgt je facturen digitaal. Je draagt bij tot de bescherming van het milieu en je beperkt het verbruik van papier.
    * Deze korting is incl. 6% btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
    **De korting is niet geldig in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Greenfix (Pro), Luminus Benefit Pro en niet verenigbaar met de korting voor domiciliëring of de digitale factuur via e-mail. Indien je elektriciteit en gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.
     
    Meer info

    • Je wint tijd, want je rekeningen worden automatisch betaald.
    • Je ontvangt geen voorschotfacturen meer per post, enkel nog de jaarafrekening. Maar ook deze kan je via domiciliëring betalen (optioneel). 
    • Je beschermt het milieu, want je ontvangt een pak minder papieren facturen. 
    • Je geniet van een eenmalige korting van € 10 (incl. btw) op je volgende afrekening*.

     

    Heb je het tarief MaxxFix, MaxxFlex, Comfy, Comfyflex, Comfy+, Comfyflex+?
    Dan krijg je € 20 (incl. btw)** domiciliëringskorting op je volgende afrekening. Ontdek hier de voorwaarden.



    Heb je het tarief MaxxFixPro, MaxxFlex Pro, Comfy Pro, Comfyflex Pro, Comfy+ Pro, Comfyflex+ Pro?
    Dan krijg je € 20 (excl. btw)*** domiciliëringskorting. 



    * De korting is niet geldig:
    - in combinatie met Sociaal Tarief, Luminus Essential, Luminus BasicFix (Pro), Luminus Optifix (Pro), Luminus BasicFlex (Pro), Luminus Dynamic (Pro), Luminus Greenfix (Pro) en Luminus Benefit Pro en is niet verenigbaar met de korting voor de digitale factuur.
    - Indien je zowel elektriciteit als gas van ons afneemt, is deze korting slechts één keer van toepassing.
    ** Deze korting is incl. 6% btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt ook het promobedrag.
    *** Deze korting is excl. btw. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van je contract, dan wijzigt het promobedrag niet.

    Meer info

    Als je je facturen graag met domiciliëring betaalt, activeer je dit via My Luminus in het menu 'Facturen'.
    Meer info
    Bekijk meer vragen

    Neem gerust contact op

    Bel
    Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    Bel 078 150 210

    Chat
    Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

    De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

    Stuur een bericht
    Vul het formulier in.
    We antwoorden binnen de werkdag.

    Vul het contactformulier in