Ik moet veel bijbetalen op mijn jaarafrekening. Hoe kan dat en wat moet ik doen?

Dit kan de volgende oorzaken hebben:

  • Je meter werd gecorrigeerd.
  • Het was een strengere winter.
  • Je hebt niet langer recht op sociaal tarief.
  • Het aantal bewoners in je huis veranderde in de loop van het jaar.
  • Een stijging in belastingen, netbeheerderskosten of transportkosten.
  • Je hebt een nieuwe, grote verbruiker in huis gehaald, zoals een droogkast, jacuzzi, elektrische verwarming, airconditioning,…
  • Je echte verbruik ligt hoger dan de inschatting die vorig jaar gemaakt werd. Dit kan gebeuren wanneer je meterstanden geschat zijn.
  • Je verbruikspieken per maand zijn hoog en hiervoor betaal je het capaciteitstarief. De VREG voerde op 1 januari 2023 deze nieuwe berekening door voor klanten met een digitale elektriciteitsmeter. Dit betekent dat je betaalt volgens je gebruik van het elektriciteitsnet op basis van je verbruikspieken.  Lees hier meer:
Het advies van Luminus:
Om te zorgen dat je voorschotbedrag in lijn ligt met je werkelijke verbruik, is het belangrijk om dit regelmatig te na te kijken en indien nodig aan te passen. Dat kan eenvoudig door regelmatig je meterstanden in te geven in My Luminus. Ontdek hier hoe je het juiste voorschotbedrag kiest voor je energiefactuur.

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Voorschotten en afrekening



Uw voorschot zelf aanpassen

in uw digitale klantenzone

Doe het hier

Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.