Hoe activeer ik de P1-poort van mijn digitale meter om gebruik te maken van Luminus EnergyControl Monitor?

Hoe activeer ik de P1-poort van mijn digitale meter om gebruik te maken van Luminus EnergyControl Monitor?

De procedure voor het activeren van de P1-poort van je digitale meter verschilt afhankelijk van je netbeheerder: 
  • Je netbeheerder is Fluvius: Activeer de P1-poort van je digitale meter via je Mijn Fluvius-account door deze link te volgen: https://mijn.fluvius.be/poortbeheer. Voor meer uitleg verwijzen we je door naar deze video van Fluvius (enkel beschikbaar in het Nederlands).
  • Je netbeheerder is Sibelga: Je P1-poort van je digitale meter is standaard open. Je hoeft dus niets te doen. 
  • Je netbeheerder is Ores: Het openen van je P1-poort is gratis bij de installatie van je digitale meter. Als je je P1-poort achteraf wil openen, brengt Ores hier een extra vergoeding van €26 in rekening. Meer informatie vind je via de volgende link: https://www.ores.be/particuliers-et-professionnels/ports-clien.
  • Je netbeheerder is Resa: Het openen van je P1-poort is gratis bij de installatie van je digitale meter. Je kan je P1-poort later altijd activeren via uw MyRESA-account. Meer informatie vind je via de volgende link: https://www.resa.be/fr/ma-situation/mon-compteur/compteur-communicant/port-client/.

Ook goed om te weten:
  • Je kan rechtstreeks op je digitale elektriciteitsmeter zien of je P1-poort open staat:

           - Als je P1-poort succesvol geactiveerd is, verschijnt er namelijk een pijltje boven ‘GP’.

           - Als er geen pijltje boven ‘GP’ staat, wil dit zeggen dat je P1-poort nog gesloten is.

  • Als dit langer dan 72 uur duurt, neem je best contact op met je netbeheerder.

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

De injectievergoeding die je ontvangt voor je zonnepanelen is variabel (zelfs indien je over een vast tarief beschikt). Het verandert dus iedere maand.
  • Aan het begin van elke maand berekenen we telkens de injectieprijs die van toepassing is op de voorgaande maand. 
  • In de Luminus Monitor / My Luminus app gebruiken we voor de lopende maand daarom steeds de injectieprijs van de voorgaande maand.
  • Deze prijs wordt retroactief aangepast aan het begin van de volgende maand, op basis van de hoeveelheid energie die je hebt geïnjecteerd.

Het is belangrijk om te benadrukken dat de gegevens die Luminus van je slimme meter ontvangt (via je netbeheerder of via de dongle) puur informatief zijn en bedoeld zijn om jou een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven van je verbruik en injectie. De gegevens die in de app worden getoond, worden daarom niet gebruikt ter facturatie. Na de meteropname ontvangt Luminus de facturatievolumes van je netbeheerder en passen we de werkelijke marktprijzen toe.
Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 210

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen de werkdag.

Vul het contactformulier in