Wat is een piekmoment?

Wat is een piekmoment?

De digitale meter registreert jouw verbruik (in kWh) elke 15 minuten: van 00:00 tot 00:15, van 00:15 tot 00:30, etc. Dat zijn dus 96 registraties in een dag. je belast tijdens dat kwartier het net niet altijd even hard. Soms belast je het net meer, soms minder. Het gemiddelde per kwartier telt. Dat is het kwartiervermogen (in kW). 

Bijvoorbeeld: 
  • Gebruik je in een kwartier gedurende 10 minuten continu een vermogen van 8 kW en gedurende de resterende 5 minuten geen vermogen? Dan is jouw kwartiervermogen voor dat kwartier 5,3 kW.
  • Gebruik je gedurende een volledig kwartier continu een vermogen van 8 kW? Dan is jouw kwartiervermogen voor dat kwartier 8 kW.
Voor het capaciteitstarief kijken we naar het hoogste kwartiervermogen per maand. Dat is de maandpiek. Die komt dus overeen met het kwartier waarop je gemiddeld de meeste elektriciteit verbruikte. Dat kwartier is jouw hoogste piekmoment. Voor heel wat Vlaamse huishoudens valt het piekmoment ‘s avonds wanneer ze aan het koken zijn.

Heb je een digitale meter? Ontdek jouw piekmomenten op mijn.fluvius.be. Je kan jouw piekmomenten afleiden uit jouw kwartierverbruiken. Ziet je jouw kwartierverbruiken niet? Activeer ze dan in Mijn Fluvius

Alle info over de nieuwe nettarieven kan je hier vinden. 
 

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

De injectievergoeding die je ontvangt voor je zonnepanelen is variabel (zelfs indien je over een vast tarief beschikt). Het verandert dus iedere maand.
  • Aan het begin van elke maand berekenen we telkens de injectieprijs die van toepassing is op de voorgaande maand. 
  • In de Luminus Monitor / My Luminus app gebruiken we voor de lopende maand daarom steeds de injectieprijs van de voorgaande maand.
  • Deze prijs wordt retroactief aangepast aan het begin van de volgende maand, op basis van de hoeveelheid energie die je hebt geïnjecteerd.

Het is belangrijk om te benadrukken dat de gegevens die Luminus van je slimme meter ontvangt (via je netbeheerder of via de dongle) puur informatief zijn en bedoeld zijn om jou een zo nauwkeurig mogelijk beeld te geven van je verbruik en injectie. De gegevens die in de app worden getoond, worden daarom niet gebruikt ter facturatie. Na de meteropname ontvangt Luminus de facturatievolumes van je netbeheerder en passen we de werkelijke marktprijzen toe.
Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 210

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen de werkdag.

Vul het contactformulier in