Het capaciteitstarief bij Luminus: welke toestellen zorgen voor hoge verbruikspieken?

Het capaciteitstarief bij Luminus: welke toestellen zorgen voor hoge verbruikspieken?

Wie een gemiddeld verbruik heeft met enkel de gebruikelijke huishoudtoestellen hoeft zijn gedrag niet drastisch aan te passen. Ook als je meerdere van die toestellen tegelijkertijd inschakelt, zoals een vaatwasser, wasmachine en droogkast, heeft het capaciteitstarief een beperkte impact. Deze toestellen verbruiken immers veel, maar dat verbruik wordt verspreid over verschillende uren. Ook het gebruik van een strijkijzer of een stofzuiger hoef je niet te spreiden: je spaart er jaarlijks hooguit enkele euro’s mee uit. 

Je toestel met het hoogste piekverbruik is misschien wel je inductie- of keramische kookplaat. Koken doe je dus best niet terwijl je droogkast draait, bijvoorbeeld. Combineren met TV of radio kan wel. Een waterkoker is ook een hoge “piekverbruiker”, maar werkt doorgaans maar enkele minuten. Verspreid over een kwartier telt hij dus maar voor een vijfde mee in het kwartierverbruik.

Wat met hoge verbruikers, zoals een airco, een warmtepomp of een elektrische boiler? Die laat je best alleen draaien wanneer andere toestellen uit staan. Je kan ook overwegen om ze slim aan te sturen. Of je kan zonnepannelen, al dan niet met een thuisbatterij, aanschaffen om je pieken af te vlakken. Je elektrische wagen laad je ook best ’s nachts op en met een beperkte laadsnelheid.
 

Is dit het antwoord op uw vraag?

We gebruiken je feedback alleen om deze uitleg te verbeteren. Laat hier geen persoonlijke gegevens na.

Vind een antwoord in de veelgestelde vragen

Bij elke contractvernieuwing zet Luminus je lopende contract om naar het goedkoopste equivalent product. Om onze administratie op orde te hebben, vragen wij je om hiervoor je toestemming te geven. Doe je niets, wees dan gerust: je nieuw contract wordt automatisch geactiveerd en is altijd het goedkoopste equivalent product.

Heb je vragen over je contractvernieuwing of ben je niet akkoord met ons voorstel, dan kan je contact opnemen met onze klantendienst.

Meer info

Wat fijn dat je besloot toch bij Luminus te blijven! Afhankelijk van het moment waarop je dit besluit neemt, zijn er 2 mogelijkheden:

Het herroepingsrecht van je nieuwe contract is nog niet voorbij
Wettelijk gezien heb je als particulier recht op 2 weken bedenktijd vanaf je je contractbevestiging ontvangt. Breng je de andere energieleverancier binnen deze termijn op de hoogte van je beslissing, dan zijn zij verplicht het nieuwe contract te annuleren. Je blijft dan gewoon klant bij ons.

De herroepingstermijn van je nieuwe contract is voorbij
Is de herroepingstermijn verstreken, maar is je contract nog niet actief? Dan bestaat de kans dat de andere energieleverancier alsnog akkoord gaat om je contract te annuleren. Zij zijn hier echter niet wettelijk toe verplicht.

Is het niet meer mogelijk om je nieuwe contract te annuleren, dan word je gemakkelijk terug klant bij Luminus door in te tekenen via de website . Let op! Je kan enkel een nieuw contract bij ons tekenen als je contract bij je andere energieleverancier al gestart is. Bekijk je liever samen met een medewerker welke tarieven voor jou het interessantst zijn? Contacteer hiervoor onze klantendienst op het nummer 078 150 210. 

Meer info
Bekijk meer vragen

Neem gerust contact op

Bel
Bel ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

Bel 078 150 210

Chat
Chat met ons van maandag tot en met vrijdag van 8 tot 18 uur.

De knop 'Start de chat' verschijnt zodra een medewerker beschikbaar is.

Stuur een bericht
Vul het formulier in.
We antwoorden binnen de werkdag.

Vul het contactformulier in