Hoe berekent de VREG je capaciteitstarief?

Heb je een analoge meter?

  • Analoge meters kunnen geen verbruikspieken registreren. Daarom blijft voor deze groep een groot gedeelte van de nettarieven nog steeds gebaseerd op het verbruik.
  • Ze betalen een vaste bijdrage die overeenkomt met een verbruikspiek van 2,5 kW
  • Benieuwd naar de impact van het capaciteitstarief voor jouw energiefactuur?


Heb je een digitale meter?

Je ontvangt maandafrekeningen:

  • Op basis van de gegevens van je digitale meter bepaalt je netbeheerder je kwartiervermogen: het gemiddeld vermogen (in kW) per kwartier elektriciteitsgebruik.
  • Vervolgens wordt voor elke maand het kwartier bepaald waarin je kwartiervermogen het hoogst was. Dat wordt je maandpiek genoemd. 

Voor elke maand wordt het gemiddelde genomen van je maandpieken van de voorafgaande 12 maanden. Op basis daarvan bepaalt de netbeheerder je effectieve nettarieven voor je maandafrekening. 

 

Je ontvangt jaarafrekeningen:

Hier wordt nog eens een gemiddelde gemaakt over de facturatieperiode van de gemiddelde maandpieken.

  • Op basis van de gegevens van je digitale meter bepaalt je netbeheerder je kwartiervermogen: het gemiddeld vermogen (in kW) per kwartier elektriciteitsgebruik.
  • Vervolgens wordt voor elke maand het kwartier bepaald waarin je kwartiervermogen het hoogst was. Dat wordt je maandpiek genoemd.
  • Het energieverbruik wordt jaarlijks afgerekend.

Voor elke maand wordt het gemiddelde genomen van je maandpieken van de voorafgaande 12 maanden. Van deze gemiddelde maandpieken wordt er over de afrekenperiode nog eens een gemiddelde genomen. Op basis daarvan bepaalt de netbeheerder je effectieve nettarieven voor je maandafrekening. 

 

Nuttige links:

  • Deze video van de VREG legt het nieuwe systeem in detail uit: Nieuwe Nettarieven
  • Benieuwd naar de impact van het capaciteitstarief voor jouw energiefactuur?

Was dit een antwoord op je vraag? Ja Neen

Meer vragen over Onze tarieven



De mogelijkheden voor facturen en betalingen

zelf raadplegen? Het kan!

Bekijk het hier

Geen antwoord gevonden op je vraag?
Kies één van de contactmogelijkheden.

De knop "Start de chat" verschijnt zodra een een medewerker beschikbaar is. 

De chat is beschikbaar tijdens de openingsuren van de klantendienst: 
Ma.-vr.: 8u00 - 18u00.

Onze residentiële klantendienst is bereikbaar
op het nummer 078 150 210 (zonaal tarief)

Maandag - Vrijdag: 08 uur tot 18 uur

Tip: houd een factuur met uw klantgegevens bij de hand.