Veelgestelde vragen over My Luminus

Veelgestelde vragen over My Luminus

Hier vind je antwoorden op de meest veelgestelde vragen over My Luminus.

My Luminus app
Hoe registreer ik me voor My Luminus?

Ik kan mijn energieverbruik niet vergelijken met dat van vorig jaar

Als je niet vindt waar je je energieverbruik kan vergelijken met dat van vorig jaar of als je je verbruik niet in detail kan bekijken, kan dit de oorzaak zijn:

  • Je bent veranderd van meter, bijvoorbeeld van dag/nachttarief naar een enkelvoudige meter.
  • Je leverpunt bevindt zich op een ander adres.
  • Je hebt een btw-nummer.
  • Je netbeheerder heeft ons niet voldoende ingelicht over de configuratie van je meter.
Hoe registreer ik me voor My Luminus?

Ik zie de grafiek van mijn verbruik niet

De grafiek met je verbruik genereren we op basis van de gegevens die we van je netbeheerder ontvangen en van de meterstanden die je ingeeft.
Het kan uitzonderlijk gebeuren dat de overdracht van je gegevens niet standaard verloopt, namelijk wanneer:

  • We je meterstand niet ontvingen van je netbeheerder. Dat kan het geval zijn wanneer je een nieuwe meter of een nieuwe aansluiting hebt.
  • Je verschillende metertypes hebt, bijvoorbeeld 2 dagmeters verbonden aan dezelfde meter.
Hoe registreer ik me voor My Luminus?

Ik kan mijn voorschotbedrag niet aanpassen

Wil je je voorschotbedrag aanpassen, dan zijn er 2 belangrijke regels:

  • Je kan het voorschotbedrag één keer aanpassen per facturatieperiode. Koos je bijvoorbeeld voor maandelijkse facturen, dan kan je je voorschot maximaal één keer per maand aanpassen.
  • Als je volgende factuur een afrekening is, dan is het niet mogelijk om je voorschotbedrag aan te passen.

Wil je je voorschotfactuur dringend aanpassen? Bel dan rechtstreeks met onze klantendienst: 078/150 210.

Veelgestelde vragen

Wil je zo weinig mogelijk bijbetalen op je jaarafrekening, dan raden we je aan om zelf regelmatig je meterstanden door te geven en je voorschotbedrag te optimaliseren.

Het kan namelijk zijn dat je voorschotbedrag te laag is. Mogelijk oorzaken hiervan zijn:
  • Een stijging van de energieprijzen, nettarieven of taksen en je voorschotbedrag houdt hier nog geen rekening mee.
  • Je hebt enkele voorschotten gemist omwille van een vertraging of problemen bij de contractregistratie.
  • Een stijging van je verbruik, bijvoorbeeld door gezinsuitbreiding, een nieuwe grote verbruiker in huis ( droogkast, airconditioning…) of een strenge winter.
  • Een foutieve inschatting van je verbruik toen je klant werd.
Is je voorschotbedrag al een tijdje te laag, dan zal de tool je bij de simulatie een opmerkelijk hoger voorschotbedrag voorstellen om het tekort over de resterende voorschotten tot aan je volgende jaarafrekening te verdelen. We raden je aan om je voorschotbedrag op dat moment zeker aan te passen, om zo niet voor verrassingen te staan wanneer je je jaarafrekening krijgt.

Het kan ook zijn dat je voorschotbedrag te hoog is, bijvoorbeeld na een grondige renovatie van je woning. In dat geval, kan je je voorschotbedrag indien gewenst verlagen. Doe je dat niet, dan betalen we je het teveel aan betaalde voorschotten uiteraard terug bij je jaarafrekening.

Je kan zelf je voorschot slechts in een bepaalde mate wijzigen ten opzichte van je ideale voorschotbedrag (dit is het voorschotbedrag waarbij je afrekenbedrag € 0 wordt). Wil je toch een hoger of lager voorschotbedrag dan wat de tool aangeeft? Neem dan contact op met onze klantendienst.

Opgelet: heb je zonnepanelen en ontvang je een injectievergoeding, dan houdt het voorgestelde voorschotbedrag in My Luminus hier momenteel nog geen rekening mee.

Nuttige links:
Bekijk deze nuttige instructievideo die je de voordelen van een goed ingeschat voorschotbedrag uitlegt.
 
 
Meer info

Via de online klantenzone My Luminus kan je op de website of via de My Luminus-app zelf je energieverbruik, facturen en betalingen snel en gemakkelijk opvolgen.

​​​Ontdek de mogelijkheden van My Luminus in deze video.

Op My Luminus kan je:

Je facturen en betalingen beheren


Een overzicht behouden van je verbruik

Meer uitleg, klik hier

Je voorschot en afrekening controleren


Je contracten en diensten beheren


Je profiel beheren

Meer info

  • Alle huishoudelijke klanten (ook indien je van het sociaal tarief geniet) én alle professionele & KMO-klanten kunnen genieten van de Luminus Extras zolang ze klant zijn bij Luminus.
  • Maak een account aan op je persoonlijke online klantenzone My Luminus en geniet van tal van kortingen.
Meer info
Bekijk meer vragen

Contacteer ons

078 150 210

Van maandag tot en met vrijdag, van 8 tot 18 uur.


Stuur een bericht